Simblog

Ilyen volt a The Sims!

Mi az: 2000 februárjában jelent meg és mára már csaknem feledésbe merült? Ez bizony nem más, mint a The Sims, az eredeti és utánozhatatlan, az őskövület életszimulátor, a játék, ahol minden elkezdődött a simmer közösség számára. Talán sokan vannak közületek, akiknek nem volt szerencséjük hozzá, mert már csak a későbbi szériák valamelyikével csatlakoztak a Simshez, és minden bizonnyal sokan nosztalgikus mosollyal gondolnak vissza a régi szép időkre.

Amikor a Create A Sim még csak annyiból állt, hogy kiválasztod a simed fejét és ruháját – természetesen mindkettőt egyben, személyre szabni semmit nem lehetett…

Amikor kisbabát csókolózással vállalhattál…

Amikor a tévében még állóképeket közvetítettek videók helyett…

Amikor még könnyű volt jártasságpontokat szerezni – és bizony el is veszíthettük őket…

A The Sims játékok hajnalán még minden teljesen más volt, és mégis sorra futhatunk bele olyan elemekbe, amelyek a későbbiekben is elmaradhatatlan részeivé váltak az összes szériának.

Én a nyolcadik születésnapomon találkoztam először a The Simsszel, amikor is a bulimra meghívott vendégeim egy része befoglalta a számítógépet, és mint később kiderült, feltelepítették rá a játéksorozat első részét. Akkor még angolul sem tudtam rendesen, de azonnal elbűvölt az akkoriban forradalminak számító szimulátor, még akkor is, ha gyakran azt sem tudtam, mit csinálok. Például olyan akadályokba ütköztem, hogy fogalmam sem volt, hogyan kell falakat felhúzni és ajtókat lerakni, továbbá azt sem értettem, miért nem elég a simeknek, ha azokon neonszínű gumikanapékon alszanak.

Nagyon szerettem ezt a játékot, és azt gondolom, hogy tökéletesen előkészítette az utat, megalapozta a sikert a további három széria számára. Éppen ezért nyúltam vissza hozzá olyan lelkesen, és talán nem lesz nagy spoiler, ha azt mondom, remekül szórakoztam, miközben most, ennyi év után próbálgatni kezdtem a játékot. Na de nézzük is, milyen benyomás volt a négyes széria után visszatérni a gyökerekhez!

A jól ismert intró és zenék már a legelején megalapozták a nosztalgikus hangulatot, de ez még semmi volt ahhoz képest, amikor megnyitottam a Create A Sim menüt. Ekkor ugyanis ismét szembesültem azzal, amit tudtam én, de viszontlátni elképesztően furcsa volt: hogy itt bizony még csak két életszakaszból választhattunk. Voltak a gyerekek meg a felnőttek – három különböző bőrszínben. Továbbá a simek maguk sem voltak a végletekig testre szabhatóak, hiszen mindössze két részüket lehetett változtatni. A fejét (ebben benne van a teljes arc, a frizura és a smink is) és a testét (ami meg a ruházat volt lényegileg).

Amennyire emlékszem, egész gyerekkoromban ugyanazt a néhány CAS elemet kombináltam, így számomra az egyéni, karakteres simek ebből a szériából javarészt kimaradtak. Viszont ehhez a játékhoz igazság szerint nem is hiányzik annyira, mert nem a simek külsején van a hangsúly. Na, nem is a személyiségén, mert ugyan volt már itt is próbálkozás azt illetően, hogy különböző jellemvonásokkal ruházzák fel őket, de ez mindössze öt tulajdonság skálázásából áll. A rendelkezésre álló pontjaidat oszthatod el tetszés szerint, hogy eldöntsd, a simed mennyire rendszerető, aktív, játékos, kedves vagy épp nyitott.

Ha a családod már megvan, a következő lépés általában a ház vásárlása vagy építése. Természetesen már a legelső széria is gyönyörű házak elkészítésére ad lehetőséget, azonban jóval kisebb a választék a legtöbb építési elemből és tárgyból. Hiszen itt sem a külsőségek voltak a legfontosabbak – illetve akkor talán még az emberek nem voltak olyan elégedetlenek, mint manapság. Természetesen a legfontosabbak már itt megjelennek – tehát a simeknek nem kell nélkülözniük a tévét, számítógépet vagy mosogatógépet. A rendelkezésre álló tárgyakkal szerintem tökéletesen, ízlésesen és komfortosan be lehet rendezni egy otthont.

Igen ám, de az igazán érdekes dolgok csak most következnek! Amikor ugyanis elkezded a játékot, szembesülsz azzal, hogy ez bizony nehéz. Az egy dolog, hogy – tapasztalataim alapján – gyakrabban történnek betörések és tűzesetek, de ha az ilyen véletlenszerű események nem is rondítanak bele a képbe, a simek megteszik. Mármint tényleg, már egy simet menedzselni sem egyszerű, hiszen a szükségletek sokkal gyorsabban csökkennek, a simek pedig kevesebb ideig maradnak jó hangulatban. És ha mindez még nem lenne elég, itt nem játszik az, hogy a játékos akarata felülírja a simét, ó, de még mennyire, hogy nem! Ha már csak picit is pirosba hajlik a kedve, egész egyszerűen megáll, a kamera felé – feléd – fordul, megrázza a fejét, és egy jellegzetes „a-a” kíséretében kifejezésre juttatja nemtetszését. Tehát lehet, hogy te azt akarod, hogy fejlessze a jártasságait egy előléptetés reményében, ha neki ehhez nincs kedve, akkor nem fogja megcsinálni, ilyen egyszerű.

Ha már jártasságok, mindenképpen szeretném megemlíteni, hogy egyrészt messze nincs belőlük annyi, mint a The Sims 4-ben, ellenben a jártasságpontok megszerzése jóval rövidebb idő alatt is lehetséges. Ez persze nem jelenti azt, hogy egyszerűbb dolgod lesz a simed fejlesztésével, ugyanis, mint azt már korábban felvezettem, a szükségletek nagyban megnehezítik a haladást. Na, meg előfordulhat, hogy munka közben beüt a krach, simed pedig elveszít egy jártasságpontot. Ja, és az előléptetéshez bizony szükséged van barátokra, ugyanis amíg nem tudsz felmutatni annyit, amennyi darabra meg van határozva az adott pozícióhoz, addig senkit nem fog érdekelni, mennyire brillírozol a jártasságaiddal.

A barátkozás ráadásul megint csak nem egyszerű, hiszen ha túl korán vagy későn hívod fel a többieket, azok olyan artikulálatlan hangon fognak ordítani a telefonba, hogy aztán kétszer is meggondolod, próbálkozol-e újra. Két kapcsolati mutató van egyébként ebben a szériában – az egyik a rövidebb távú szimpátiátokat, a másik pedig a hosszabbtávút hivatott jelölni. Nos, a The Sims nem az a széria, ahol reggel megismered a másikat, estére pedig már a lagzi is megvolt. Itt még egy mezei barátért is rengeteget kell gürcölni. Főleg, hogy itt bizony még vannak viszonzatlan szimpátiák – az egyik sim szeretheti a másikat sokkal jobban, mint ahogyan az fordítva igaz.

A szövegeik egyébként itt még viccesebbek voltak, ha ez lehetséges egyáltalán. Bár a Sims sorozat összes része bővelkedik humorban, az első széria vezette be a lámás vicceket és a poénos szövegeket. Egyébként a The Sims különlegessége, hogy időnként befutnak hecchívások is, természetesen főként az éjszaka közepén, amikor is simed épp az igazak álmát alussza. Amikor pedig felkelted őt, egy igazán morcos hang kíséretében ellejtett hisztis tánccal fejezi ki, mennyire nem elégedett a dolgok alakulásával.

Azonban őket is nagyban felvidítja a négylábú kedvenceik társasága, akik az Unleashed kiegészítővel érkeztek. Ők és a sárgaruhás trénerünk, aki készségesen megtanítja őket mindenféle trükkre és hasznos parancsra. Ráadásul nem csak kutyákról és macskákról van szó, hanem lehet például papagája is a simeknek, aki remek beszélgetőtársként funkcionál.

Itt az állatok hasonlóképpen működnek, mint a The Sims 4-ben, vagyis nem tudod őket irányítani közvetlenül – ellenben rájuk tudsz kattintani, hogy megnézd a szükségleteiket, kapcsolataikat és jártasságaikat.

Nem az állatos kiegészítő az egyetlen, ami már a kezdetektől fogva jelen volt a játéksorozatban. A sztárok nem csak a mi mindennapjainknak képezik szerves részét, hanem a simekének is – ha pedig elég nagyravágyók vagyunk, elindíthatjuk őket a hírnév felé vezető rögös úton. Nem, nem túlzok, amikor azt mondom, rögös az az út. Itt ugyanis minden egyes fél csillagért vért fogsz izzadni, és a végén csak akkor érheted el a csúcsok csúcsát, az öt teljes csillagot, ha igazán kitartó vagy. Nem elég ugyanis, hogy jártasságokat és barátokat kell felmutatnod az előléptetésekhez, hanem munka közben is komoly feladatokkal szembesülsz. Például fotózáskor választanod kell háromszor a három féle beállás közül, és ha a három kör alatt nem sikerül eltalálnod, a fotós mit akart látni, nem volt sikeres a mutatvány. Sőt, mikor már magasabb csillagszinten vagy, az ilyen hibáidnak lefokozás lesz a büntetése. Nem túlzok, komolyan jegyzetelve kellett játszanom, ha haladni szerettem volna valamerre.

A sztárság további nehézsége az is, hogy a filmes városrészbe naponta csak egyszer utazhatsz el, így az nem játszik, hogy hazamész kicsit feljavítani a simed kedvét, majd visszakocsikázol folytatni a munkát. Az a helyzet, hogy ezen a ponton döbbentem rá valamire – bár én a későbbi szériákban egyáltalán nem szoktam használni csaláskódokat (nem, a pénzszerzéshez sem), a The Sims annyira nehéz volt, hogy kénytelen voltam segítséghez folyamodni. Aztán amikor először töröltem ki a moveObjects On csalás beírása után a simemet, jött is a felismerés, hogy tényleg, hiszen én régebben is mindig így csináltam! Ha kitörlöd ugyanis a rossz passzban lévő simedet, egy maximális szükségletekkel rendelkező verzióját kapod vissza. Azért arra érdemes figyelni, hogy mindenképp ments, mielőtt törölnéd őt, nehogy a frissen szerzett jártasságainak is búcsút mondj!

A való életre tett utalások ebben a szériában még kissé kiforratlanok voltak, így például simán összefuthattál valamelyik forgatás helyszínén Avril Lavigne énekesnővel vagy más valódi sztárral. A játék más területein viszont már nem feltétlenül találkozunk ilyen valóságos megoldásokkal; itt ugyanis még nem létezik öregedés, egyedül a kisbabák változnak át gyerekekké néhány nap után. Egy másik érdekesség, hogy ebben a szériában bizony nincsenek napok. Mármint van reggel és este, tehát eltelik a huszonnégy óra minden nap, csak épp nem beszélhetünk hétfőtől vasárnapig tartó beosztásról. Ez azt is jelenti, hogy a simeket minden nap várja a munka és az iskola, nincsen hétvége, amikor kipihenhetnék a hét fáradalmait.

Már a Sims sorozat első részében több visszatérő szereplővel találkozhatunk – már a klasszikus tűzoltó-rendőr-betörő hármason és a szerelő-komornyik-takarítónő trón kívül. Ilyen például a medve, aki visszatér a négyes szériában, a dzsin, aki itt is lesi a kívánságaidat, valamint Bonehilda. Vagy mondjam úgy, Kampecz Karola? Nekem ez utóbbi a személyes kedvencem, már csak azért is, mert egy élmény nézni a csontváztakarítónő és a hús-vér cseléd találkozását. Meg azt, amikor a még élő takarítónő reagál a koporsóból előmászó kolleginára, és szinte látod, ahogy forognak a fogaskerekek szegényke fejében: „Vajon ő volt az elődőm…?”

A mágia is éppen úgy jelen van itt is, ahogyan a későbbi szériák mindegyikében. Itt azonban még egy kicsit máshogy működik a dolog. Különböző varázslatokat és kristályokat tudsz kifőzni és elkészíteni, amelyek használatával a simed előrébb juthat az életben. Szerezhet például barátokat egy pálcaintéssel, de változtathat valakit békává is. Ahhoz azonban, hogy ezekre a varázslatokra szert tegyen, különféle hozzávalókat kell összegyűjtenie. Ezek egy része megvásárolható a különböző varázsszerekkel kereskedő árusoktól, de akadnak olyanok is, amelyekért feladatokat kell megoldanod, vagy épp amelyekhez csak cserélgetés útján juthatsz hozzá.

A varázsvilágnak van saját pénze is – erre szert tehetsz többféleképpen is, de a legjobb és legmókásabb módszer a varázspárbaj. Említettem korábban, hogy ehhez a játékhoz jegyzetelnem kellett. Nos, itt sem ártott, ugyanis meg kellett figyelnem, hogy melyik varázslat ellen melyik hatásos, de nem volt egyszerű már azt sem kitalálni, melyik varázsigéhez melyik szimbólum tartozott. Aztán később észrevettem, hogy az oldalon van is tipp erről, szóval rengeteg kutatómunkát megspórolhattam volna magamnak, ha kicsit szemfülesebb vagyok.
(Tanulság: mindig keress rá, van-e már tipp arról, amire szükséged van. Az esetek igen nagy többségében van.)

Bár még rengeteg érdekes és vicces funkciója van a The Simsnek, nem szeretnék minden poént lelőni. Azt kell mondanom, hogy bár az első széria még nagyon más, mint azok, amelyeket megszokhattunk az utóbbi időben, egy pillanatig sem unatkoztam játék közben. Kihívás volt, szórakoztató és kellőképpen nosztalgikus. Ha már játszottál vele korábban, érdemes vetni rá egy pillantást mai szemmel is, ha azonban még nem volt hozzá szerencséd, feltétlenül próbáld ki! Amennyiben viszont erre nincsen lehetőséged, de érdekelne részleteiben is a játékmenet, less bele a The Simsről készített bemutatóvideónkba!

 

Főállású történetíró és profi fordító, mellékesen szárnybontogató youtuber. A Sims szériákon átívelő rejtélyek szakértője. Lelkes játéktesztelő, tudósító, lektor és Sims 4 játékos.