Írás

Hogyan kezdjünk írni? – 1. Tervezés

Egy olyan világban élünk, ahol az internetnek hála már bárkiből lehet író – ha nem is feltétlenül egy Jane Austin vagy Rowling, de író. Valami újat alkotni, publikálni, visszajelzést kapni majdnem mindenki számára csábító lehet, azonban sok mindent szem előtt kell tartani, ha az ember igazán jó munkát szeretne kiadni a kezei közül. Természetesen az írásnak – ahogyan a legtöbb kreatív tevékenységnek – nincsen egyetlen jól bevált receptje, viszont a következő néhány tanács segíthet azoknak, akik szeretnének belevágni egy új történetbe.

Mielőtt azonban nekiállnál írni, először csak ülj le, gondold át, hogy pontosan miről fog szólni a történet. Lehet, hogy már megvan a nagy ötlet, megvan a főszereplő, él a fejedben egy nagyon-nagyon hatásos jelenet, de ez még nem elég ahhoz, hogy azonnal ugorj a mélyvízbe. Talán kiábrándító ezt olvasni, de egy történet akkor lesz a legigényesebb, ha azt a szerzője rendesen kidolgozta. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy minden egyes mozzanatot meg kell tervezni, mert sokszor a legváratlanabb, hirtelen jött ötletek tudnak igazán színt vinni a sztoriba. Viszont az elején az a legfontosabb, hogy legyen az egésznek egy gerince.

Mit jelent az, hogy a történetnek van gerince?

Röviden azt, hogy tudd, hogyan akarsz eljutni A pontból B-be.

Kicsit bővebben kifejtve ez alatt azt kell érteni, hogy nem elég, ha azt tudod, hogyan fogod elkezdeni, hanem azt is tudnod kell, hogyan szeretnéd lezárni a történetedet. Nem kell, hogy előtted legyen az egész zárójelenet, viszont sokat segíthet, ha látod, nagyjából milyen végkifejletet szánsz a művednek.

Ezen kívül érdemes a fontosabb állomásokat, fordulópontokat is már az elején kigondolni, mert így maradsz majd következetes. Sokkal könnyebb kikerülni a logikai bukfenceket, ellentmondásokat, ha van kapaszkodód írás közben – a legjobb kapaszkodó pedig egy vázlat lehet. Ha vagy egy külön dokumentumod, esetleg egy füzeted, ahová lejegyezheted az ötleteidet, akkor sokkal könnyebb dolgod lesz, mikor a történeteden dolgozol, mert lesz előtted egy terv, ami alapján tudsz haladni.

Mi mindent lehet érdemes lejegyezni?

– A főbb szereplőkről minden. Valóban nagy kaland, ha írás közben ismered meg egyre jobban a karaktereidet, azonban ahhoz, hogy el tudd kezdeni a történetedet, már az elején a lehető legtöbb információt össze kell szedned azokról, akikre a sztori maga épül. Az összes jelentéktelennek tűnő apróság jó szolgálatot tehet, mert ezek akár utalásokat is segíthetnek elrejteni.

– Dátumok, évszámok, életkorok. A történetben nem feltétlenül kell kiderülnie, ki hány éves, kinek mikor van a születésnapja, vagy éppen hogyan múlik az idő. Neked viszont íróként segíteni fog, ha tudod, milyen évet írunk, melyik hónapban/évszakban kezdődnek az események. Így elkerülhető lesz az, hogy te – és általad az olvasóid – is belezavarodsz az időbe.

– Események. Nem arról van szó, hogy minden egyes apróságot előre látnod kell, viszont a fontosabb pillanatokat igenis számításba kell venned már az elején. Például egy karakter halála, egy merénylet, egy szakítás vagy egy újabb szereplő megjelenése olyan esemény, amely kisebb vagy nagyobb hatással van az egész cselekményre, így érdemes ezeket előkészíteni, akár utalni rájuk. Sokkal igényesebbnek tűnik egy olyan történet, amelyben vannak előjelei egy-egy fordulatnak, konfliktusnak, ezek viszont akkor lehetségesek, ha már tudod, hogy mi fog történni.

– Kapcsolati háló. Talán a legelején még teljesen egyértelmű, hogy a karaktereid milyen kapcsolatban állnak egymással, viszont idővel előfordulhat, hogy valaki, aki nem szerepel minden fejezetben, újra előkerül, de te már nem vagy biztos benne, hogy kivel ismerik egymást, kivel van jó viszonyban, vagy épp kinek szeretné kikaparni a szemét. Ami ennél talán egy kicsit még fontosabb, hogy érdemes a családfákat megrajzolni – vagy legalábbis feljegyezni valahová –, ugyanis jó esetben mindenkinek vannak rokonai. Nem feltétlenül kell megjelenniük a sztoriban, viszont ha említed, hogy a főszereplődet a nagynénje nevelte, akkor érdemes feljegyezni valahová a nevét, hogy hetekkel, hónapokkal később ne kelljen azon törnöd a fejedet, hogy volt-e neve, és ha igen, akkor micsoda.

– Idővonal. Nagyon hasznos lehet, ha leírod magadnak, hogy a fent említett események hogyan követik egymást, mi mikor történik. Érdemes dátumokkal együtt dolgozni, mert ha a történetben nem is jelennek meg a pontos időpontok, neked sokat segíthet, hogy átlásd az egészet. Ha vizuális típus vagy, akár meg is rajzolhatod kézzel a tényleges idővonalat, de akár egy táblázattal is átláthatóvá teheted a jegyzeteidet.

Mit akarsz írni?

Nagyon fontos az is, hogy már az elején legyen egy elképzelésed arról, hogy milyen jellegű történetet szeretnél. A kezdő írók ugyanis gyakran beleesnek abba a hibába, hogy szeretnének egy kicsit mindenből belepasszírozni a regényükbe. Egy kis krimi, egy kevés fantasy, de legyen benne dráma, romantika, humor és mutasson fel rengeteg izgalmas, sötét jelenetet is. Azzal még nincsen semmi baj, ha sokoldalú szeretnél lenni, viszont jó előre tisztáznod kell magadban, hogy mindent nem lehet.

Legyen a sztorinak egy fő jellemzője, és mellé még mindig bármikor vegyíthetsz egy csipetnyit a többiből is. Az viszont csak káoszhoz vezet, ha az egyik fejezetedet kizárólag a szirupos romantika uralja, a következőben tündéreket kergetnek a szereplőid, a harmadikban pedig soha nem látott részletességgel írsz le egy gyilkosságot. Ezek külön-külön jól működhetnek, azt azonban szem előtt kell tartani, hogy így a történet nem lesz egységes, összezavarhatja az olvasót. Ez nem jelenti azt, hogy egy krimiben például nem kaphat kicsit nagyobb teret a szerelmi szál, de nagyon fontos, hogy ügyelj az arányokra. Ha a bűntény megoldása a legfontosabb, akkor a főszereplőid ne dobják félre a nyomozást egy randi kedvéért.

És hogy erről miért kell már az elején beszélni?

Mert jobb, ha tudatosítod magadban, hogy a későbbiekben mire szeretnél koncentrálni. Nem kell úgy belevágnod, hogy mindent ebbe az egy történetbe akarj belezsúfolni. Van időd – írhatsz más történeteket is, amelyek egészen másra helyezik a hangsúlyt.

Természetesen senki nem fogja rajtad számon kérni azt, hogy mit és milyen részletesen terveztél meg, viszont ezek mind a te munkádat fogják megkönnyíteni. Előfordulhat, hogy valaki nem szeret mindent ilyen részletesen megtervezni, és ez sem baj. Mind különbözőek vagyunk, így más módon tudunk és szeretünk írni – ez csupán egy tanács azoknak az írópalántáknak, akik nem tudják, hogyan kezdjenek bele a történetükbe.

Ezek mind tűnhetnek feleslegesnek, láthatatlan háttérmunkának, viszont egy jó történet megírásához biztos alapokra van szükség. Ezek azok az alapok.

 

Tovább a következő részre

 

Írta: Ruby