Simblog

Miért szeretem a Sims 4-et?

Nem nyitott a világ, kispórolták a tartalmakat, túlárazott – és még rengeteg ehhez hasonló negatívumot hallani a legújabb szériáról. Tagadhatatlan, hogy vannak komoly hibái és hiányosságai, és ezeket nem is szabad figyelmen kívül hagyni; viszont ezúttal inkább azt szeretném felsorolni, mi az, ami nekem tetszik ebben a játékban.

 

Az érzelmek

A széria legnagyobb újdonsága egyértelműen az, hogy a simeket már nem csak a vágyaik hajtják, hanem az érzelmeik is. Ráadásul az érzéseik befolyásolják azt, hogy mit akarnak éppen csinálni, mi az, amire az adott lelkiállapotban képtelenek – és rengeteg érzelmi alapú interakció is megjelenik. Elég csak arra gondolni, hogy egy szomorú sim előszeretettel bújik be a takaró alá kisírni a bánatát, míg a magabiztosabbak a kaszással is egész más hangnemben próbálnak egyezkedni. Sokkal élettel telibbé, izgalmasabbá teszi a játékmenetet, hogy nem érzéketlen droidokat látunk a képernyőn, hanem virtuális embereket, akik hozzánk hasonlóan feszültek lesznek egy stresszes munkanap után vagy elunják magukat egy sótlan alak társaságában.


Create A Sim

Ha az ember egy kicsit elmolyol a simek készítésével, akkor nem csak egyedi simeket kaphat végeredményként, hanem akár felismerhető személyeket is. Bár a játék legtöbb pontján számomra fontos, hogy a valósághoz közeli élményt kapjak, pont a CAS menünél engem nem zavar, hogy nem valósághű a simek bőre vagy haja, ezért én abszolút élvezhetőnek tartom ezt. Szuper, hogy az egyes testtájakat személyre szabhatjuk, és az, hogy ráközelítve még a simek pupilláját is beállíthatjuk, szerintem magáért beszél. Jó lenne, persze, ha itt is lehetőségünk nyílna a ruhák színével, mintájával és anyagával is babrálni, de engem kárpótol az, hogy nem csupán két csúszkát kaptunk a testalkat és az arcvonások beállítására.


Jártasságok

Jóformán mindenhez tartozik egy új jártasság, és hiába próbálom őket mind felfedezni, valahogy mindig találok valami olyat, amire nem számítottam. Nem csak a hagyományos logika, karizma és társai várnak fejlesztésre, hanem a simünk például tanulhat selvadoradai kultúrát, űrhajózást, videójátékozást és vámpírtant is. A jártasságok széles skálája színesebbé teszi a játékot, és egyúttal jobban is hasonlít a valósághoz, hiszen az ember rengeteg területen fejlesztheti a képességeit. És most komolyan, maxolta már ki valaki az összes jártasságot egyetlen simmel? Szép kis kihívás, nem?


Tipegők

A játék egyik legfelháborítóbb hiányossága volt sokáig az, hogy a gyerekek a bölcsőből iskoláskorúként léptek ki. Viszont a készítők belátták, hogy akármilyen fárasztóak voltak is időnként a korábbi szériák tipegői, a játékosok túlnyomó része akkor is akarta őket, tehát szükséges őket beletenni. Hát beletették – és nem is akárhogyan. Ez volt az a pont, ahol a Sims 4 megmutatta, hogy tudnak kreatívan hozzányúlni a játéknak azon szegmenseihez is, amelyektől az ember nem várt különösebben nagy dolgokat. De bátran ki merem jelenteni, hogy nekem a Sims 4 tipegői a kedvenceim, mert ők tényleg tökéletesen bemutatják ezt a korosztályt. Tényleg folyamatosan fejlődnek, és nem csak megtanulnak egyszer járni meg beszélni, aztán onnantól törpefelnőttek – a különböző készségeket jártasság formájában taníthatjuk meg nekik, és így a változás kézzel fogható. Ahogy egyre többet kommunikál a kicsi, úgy jelennek meg az újabb és újabb, egyre kifinomultabb interakciók lehetőségei. És ha még ez nem lenne elég, annyira tündériek tudnak lenni, mikor durcásak!


Get To Work karrierek

Azt sajnos el kell ismernem, hogy meglehetősen szegényes a széria karrierjeinek listája, és annyira sok új lehetőséget a kiegészítő sem hozott. DE! Amit hozott, az viszont hihetetlenül kidolgozott, nagyon élvezhető, és – szerintem legalábbis – többször újrajátszható anélkül, hogy az ember ráunna. Külön jó ötletnek tartom, hogy ezúttal megnyílt a kórház kapuja is, és nem csak az orvosok, hanem a vajúdó kismamák számára is. Ráadásul az sem utolsó, hogy ha éppen mással szeretnél haladni, akkor elküldheted még a játszható munkahelyekre is a simeidet anélkül, hogy te is velük mennél.


Vámpírok

Sosem szerettem a vámpírokat, mert az eddigi szériákban nem mutattak fel semmit, amivel le tudtak volna nyűgözni. Most viszont az erősségek és gyengeségek kiválasztásával és azzal, hogy a vámpírság rejtelmeit is tanulni kell, engem megnyertek maguknak a Sims 4 vérszívói. Már a táplálkozás is többféleképpen történhet – erőszakkal vagy szépen kérve, plazmagyümölccsel vagy halakból készített tasakból. A tipegőknél említett kreativitás itt is nagyszerűen látszik, hiszen mertek új szemmel nézni a Sims sorozat alapdarabjának számító vámpírra, és ezzel nem csak külsejében, de képességeiben is mást adtak a játékosoknak.


Game pack

Bár ez nem tartozik kifejezetten a játékmenethez, de nekem tetszik az az újítás is, hogy nem csak Expansion packek és Stuff packek készülnek a szériához, hanem van egy köztes megoldás is. Nyilván az elsődleges célja a kiadónak az volt ezzel, hogy növelje a bevételeit, viszont én azt gondolom, hogy ezt most okosan csinálták. Így ugyanis olyan témák, tartalmak is kaphatnak saját kiegészítőt, amelyek egy EP-hez nem elég nagyok, egy SP-be viszont nem férnének bele. Ez megnyitja előttük a lehetőséget, hogy sokszínű játékmenettel rukkoljanak elő, mi pedig könnyebben össze tudjuk válogatni, mi az, ami kell nekünk. Például így nem kell megvenned egy éjszakai életes kiegészítőt csak a vámpírok miatt – vagy éppen ha te gyerekneveléssel akarsz leginkább foglalkozni, akkor elég beszerezned a Parenthoodot.


Gyermeknevelés

Ha már Parenthood, akkor szeretném megragadni az alkalmat, hogy leírjam, mennyire szuper ez a game pack! A tipegőkkel kombinálva olyan élményt nyújt a családcentrikus játékosok számára, amit eddig még egy széria sem. Mert most a gyerekeket már nem csak életben tartjuk felnőtt koráig és megcsináltatjuk vele a leckét, hanem tényleg neveljük is. Azzal, hogy empátiára, felelősségtudatra és hasonlókra kell tanítanunk a kicsiket, sokkal nagyobb kihívás lesz a gyermekvállalás, de egyúttal jóval érdekesebb is. Azért is jár egy aprócska piros pont, hogy a felnőttkort elérve a gyerekek szülőkkel és testvérekkel való viszonyát egy kapcsolati státusz kifejezetten kreatívan mutatja be.


Étteremvezetés

Én mindig szerettem volna egy saját éttermet a simeim számára, és a Sims 4-ben ez is megvalósítható. Jól működő rendszerrel, a saját magad által összeállított menüvel és a kedvendre berendezett étteremmel nekivághatsz a vendéglátóiparnak. Számomra ennek az egésznek egyetlen pici szépséghibája van – mégpedig az, hogy a mi simünk nem állhat be pincérnek vagy épp szakácsnak. Ez viszont véleményem szerint egy bocsánatos bűn, kiváltképp azért, mert így is van tennivalónk bőven, ha azt akarjuk, hogy a vendégeink jól érezzék magukat.


Állatok

Sokan nem értenének velem egyet, de én egyszerűen imádom, hogy nem kell irányítanom a kedvenceimet! Nagyon szeretem az állatokat a valóságban, így a Cats & Dogs kiegészítőt én is tűkön ülve vártam – és ismét kellemeset csalódtam a Sims 4-ben, mert tényleg azt kaptam, amit ígértek a készítők. Azáltal, hogy nem irányíthatom a kutyákat és macskákat közvetlenül, nem csak könnyebbé tették számomra a játékot, hanem sokkal izgalmasabbá is. Például máskülönben nem fordulhatna elő, hogy a rosszcsont macsekom belenyal a szülinapi tortába, vagy a kutyusom kiakad a számítógép puszta látványától. Mennyivel kiszámíthatatlanabb így?!

Ha pedig nem lett volna még elég, akkor hoztam nektek egy listát azokról az apróságokról, amik tetszenek, de felesleges hozzájuk hosszabb kommentárt fűzni:

– Terhességi teszt! Milyen király már, hogy ezt is közelebb hozták a valósághoz?

– Vajúdás – észrevette már valaki, hogy mégis hány pontos kényelmetlen érzést vált ki? Reális!

– Szüléskor pánikoló apuci, mert egyszerűen csak iszonyú cuki.

– Fesztiválok, hiszen így mindig van mit csinálni a városban.

– Világítótorony, ami hitelessé teszi a tengerparti Brindleton Bayt!

– Kutyakiképzés – hogy trükkökkel lehessen csajozni a parkan… 😉

– Időről időre felbukkanó kihívások a játékban – és Jasmine Holiday, aki segít a szükségletcsökkenés lassításában.

– Az életcélok beteljesítéséért járó jutalom jellemvonások, amikért érdemes teperni.

– Együtt a Goth család mind a négy tagja!

– Windenburg. Ha még nem hallottad, EZT (https://www.youtube.com/watch?v=50KNNqCR8gI) a dalt ne hagyd ki!

– Jóga, hogy jól induljon a napod.

– Szemétnövény, csak mert csak.

– Tipegő jellemvonások, mert mindegyik tündérivé teszi a kicsiket.

– Korszakok a gyerekek életében – végre egyszer megjelennek a válogatós és a ragaszkodó gyerekek is a játékban!

– Kreatívnál kreatívabb hangulatjelzők.

– Csontvázak, és főként a visszatérő csontváztakarító opció.

– Social media karrier, mert mi lenne aktuálisabb a youtubereknél?

– Galéria, ahol megoszthatod a műveidet másokkal, és az egész nem tart tovább két kattintásnál.

– Utalások mindenféle fandomra és műre.

– Bele lehet halni a röhögésbe. De komolyan.

– Lehet trollkodni a fórumokon, és mire észbe kapsz, ezzel a simed magától felfejleszti a Mischief jártasságát kilences szintre.

 

És legfőképp, ha most nem is vagy elégedett a játékkal, egy valamit egész biztos neked is tartogat a széria: lehetőségeket. Mert a Sims 4 nem tökéletes, de még messze nem ért véget. Ki tudja, mi mindent kapunk még hozzá…?

 

Természetesen ez egy teljes mértékben szubjektív vélemény, egyet nem érteni ér, sőt! Ha valaki elég tökös és kreatív, annak szívesen látjuk az ellenérves listáját is. Amennyiben pedig van valami, amit nagyon szeretsz a Sims 4-ben, de még nem hangzott el, írd meg kommentben! 😉

 

Főállású történetíró és profi fordító, mellékesen szárnybontogató youtuber. A Sims szériákon átívelő rejtélyek szakértője. Lelkes játéktesztelő, tudósító, lektor és Sims 4 játékos.