Alapvető tudnivalók a Sims Medievalről
A The Sims Medieval egy a Sims 3 grafikus motorján alapuló videójáték, amely a középkori időkben játszódik. A játékos egy királyságot kormányozhat a küldetésalapú játékmenet segítségével. Az egyes küldetések egy vagy több hős irányításával teljesíthetők, vagy akár el is bukhatók, ha a játékos nem teljesíti őket a megadott idő alatt. A következő tippben a játékkal kapcsolatos alapvető tudnivalókról olvashattok.
Az őrző (The Watcher)
A játékban az Őrző nem más, mint Te magad. A játékban jelentős szerepet kapott a vallás, és a Medieval Simjei számára Te vagy a Mindenható, tisztában vannak a felsőbb erő létezésével.
Miután megépíted a jakobán katedrálist vagy a peterán kolostort, a papok elkezdik megtéríteni a Simeket, a Simek pedig Hozzád fognak imádkozni.
A peterán hitre tért Simek megkapják az ima interakciót, a képességet, hogy leszaggassák a jakobán proklamációkat, és elérhetővé válik számukra a peterán válás.
A jakobán hitre tért Simek hamarabb összebarátkoznak jakobán hívőkkel, alkalmanként megkapják a Felsőbbrendűség (Superior) módosítót a nem-jakobán való társalgás során, és elérhetővé válik számukra a jakobán válás. Azonban a peterán Simek napi bevétele 5 százalékkal, a jakobánoké 10 százalékkal esik vissza.
A Simekről
Személyiségjegyek és Súlyos hibák (Traits and Fatal Flaws)
Két személyiségjegyet és egy súlyos hibát kell választanod hőseid számára, ezek együttes hatása szabja meg, mit akarnak, hogyan éreznek és viselkednek a Simek. A simulékony Simek például képesek meggyőzni, inspirálni vagy megnyugtatni bárkit, míg a kapzsi Simeket csak a pénz iránti vágy motiválja. A Simek alapvetően jobban kijönnek azokkal a társaikkal, akikkel legalább egy közös vonásuk van. Egyes jellemvonások persze kizárják egymást, ezért vannak meg nem engedett kombinációk. Egyetlen Sim sem lehet egyszerre jó és gonosz.
A Súlyos hibákat lehet közömbösíteni olyan küldetésekkel, melyek garantálják a Legendás jellemvonást.
Köszönet a képért Mattheeew-nak!
Achilles-faktor
Személyiségjegyeihez hasonlóan jellemhibája is egyedi interakciókat ad a Simnek. Például ha egy Sim megszállott szerencsejátékos, fogadást köthet, a közönséges pedig elsüthet egy disznó viccet.
Különleges interakciók
A Simek jellemvonásai különleges interakciókat tesznek elérhetővé a számukra. A kalandvágyó Simek példának okáért választhatják a “Talk about Adventures” (Beszéljen a kalandokról), a kreatív szakácsok pedig a “Gush about cooking” (Kérkedjen a főztjével) opciót. A Simeknek, foglalkozásuktól függően más különleges interakcióik is lehetnek. A bárd például inspirációt meríthet környezetéből vagy a többi Simmel való társalgásból, a kém, a lovag és az uralkodó pedig párbajra hívhat más Simeket.
Társas érintkezés
A Simek közötti társas interakciók legtöbbje az alábbi kategóriák valamelyikébe sorolható: barátságos (Friendly), romantikus (Romantic), gonosz (Mean), vicces (Funny) vagy speciális (Special – az adott Sim jellemvonásai, hibája vagy hivatása alapján). Válaszd ki azt a típust, amelyet el szeretnél végeztetni az aktív Simeddel, majd kattints a megfelelő opcióra az almenüben. Ha sokáig ismételgeted ugyanazt az interakciót, a másik Sim beleunhat. A társadalmi érintkezés minden formája kihat a Simek közti kapcsolatra. Ahogy kapcsolatuk javul vagy romlik, a Simek különféle szociális státuszokba sorolják egymást (barát, ellenség, társ, stb.) Váltsd valóra vágyaidat, vagy használd a társas kapcsolatokat a küldetések sikerének előmozdítására!
Törekvések (Ambitions)
A törekvések azok a célok, melyeket királyságod számára meg szeretnél valósítani. Ettől függően növelheted a lakosságot, de akár el is nyomhatod alattvalóidat. A legelső törekvés az Újrakezdés (New Beginning), ennek célja a királyság épületekkel és Simekkel való benépesítése. Miután sikerrel jársz, magasabb Őrző (Watcher) szintre lépsz, és két újabb törekvés közül választhatsz, például ott a Hírnév (Fame), mely az ismertségre és az RP-re helyezi a hangsúlyt, és a Terjeszkedés (Imperial Domination), melynek fókuszában a környező területek meghódítása áll. Összesen 12 törekvés létezik.
Módok
Ha meghatároztad a Törekvést (Ambition), akkor a Királyság módba kerülsz, ahol madártávlatból szemlélheted meg birodalmadat.
- A királyság státuszpanel rövid összefoglalót nyújt országod közállapotairól. Kattints a nyílra a jobb alsó sarokban, hogy láthatóvá váljon a boldogulás négy aspektusa: a Jólét (Well-Being), a Biztonság (Security) a Kultúra (Culture) és a Műveltség (Knowledge). A keret bal alsó sarkában látható ikon Sim-uralkodód jelenlegi törekvése. További részletekért kattints a törekvés ikonra!
- A Királyság mód (Kingdom Mode) panelben változtathatsz a kameranézeten, innen érheted el a beállításokat, az Élő módot (Live Mode), itt választhatsz küldetést, itt nézheted meg a célkitűzéseket és az áttekintő térképet.
- A zöld szín a térkép azon területeit jelöli, melyeket a Simek RP keretéből beépíthetsz.
- A vörös szín a térkép azon területeit jelöli, melyeket Simjeid egyelőre nem építhetnek be.
- A lila szín a térkép azon területeit jelöli, melyeket már beépítettél.
Az épületekre kattintva láthatóvá válik, mennyibe kerülnek, kiknek adnak elfoglaltságot, és a királyság mely aspektusára hatnak.
Élő mód (Live Mode)
Élő módban zajlanak a játékbeli cselekmények. Ahhoz, hogy az Élő módot elérhesd, egy aktív küldetésre van szükséged.
Fő kezelőfelület:
-
Küldetésben nyújtott teljesítmény
-
Aktív Sim ikon
-
A Sim következő küldetése és annak leírása
-
Kameraszögek (Kövesd a Simet, Őriző tekintete, Helyszínek nézet)
-
Emelet nézet
-
Kamerakezelés
-
Földszint nézet
-
Belépés Élő, Berendezés vagy Királyság módba
-
Jelenlegi feladat és hátralévő idő
-
Éhség- és energiaszint
-
A választott Sim Simolái
-
Éjjel és nappal – az ikonokra kattintva választhatsz normál, gyors és ultragyors sebesség között, az utolsó ikon segítségével pedig felgyorsíthatod az akciósor aktuális elemének a lefolyását. Kattints az első ikonra az idő megállításához.
-
A választott Sim fókuszmérője és módosítói
-
Kattints a széttartó nyíl ikonra a Sim panelek (Simológia – Simology, Kapcsolatok – Relationships és Eszköztár – Inventory) megnyitásához!
Építés mód (Furnish mode)
Építés módban tudjuk átépíteni az aktuális hősünk otthonát. Ez a funkció csak az épületen belül érhető el.
Az elérhető tárgyakat csoportosíthatjuk funkció és kollekció szerint is, valamint itt érhető el a Családi eszköztár is.
Pontok és pénz
Simola
A Simoleon középkori megfelelője, ez a pénz a játékban. Érdemes megfontolni, mire költöd. A hőseid hétfőtől péntekig részesülnek a napi juttatásukban, ennek mértéke hősönként és az elért szintjüktől függően változik.
Küldetés pontok (Quest Points, QP)
Minden küldetés bizonyos számú Küldetés pontba kerül. Minden törekvéshez csak korlátozott mennyiségű QP áll rendelkezésre, az Újrakezdés (New Beginning) 50 QP-t ad. Ha kifogysz belőle, akkor az azt jelenti, hogy az adott Törekvés (Ambition) befejeződött, és meghatározásra kerül az összteljesítményed, valamint az ezért járó Érem (Medal).
Érmek (Medals)
Négy medállal védezhetőek el a küldetések: bronz, ezüst, arany és platina. Alapból ezüsttel kezdesz, célszerű az aranyra vagy lehetőleg a platinára törekedni.
Nyersanyag pontok (Resource Points,RP)
A játék elején a királyságnak csak trónterme, főtere, kikötője és vesztőhelye van, valamint ellátogathatsz az erdőbe és a faluba. Új épületeket a küldetésekkel keresett RP-ből lehet felhúzni. Az építkezés megkezdéséhez válaszd ki a zöld területek egyikét Királyság módban, majd kattints az építésre. Ha egyszer valami megépült,többé nem lehet elmozdítani. Minden egyes új épület elhelyezésével a többi megépítésének költsége 10 RP-vel emelkedik. Jól meg kell gondolni, mit építesz, hiszen ezek hatással vannak a királyságot Aspektusaira (Aspects). RP-t a küldetések teljesítésével kereshetsz, attól függően, milyen Éremmel (Medal) végzed el. Az RP-k szükségesek ahhoz is, hogy szövetségre léphess más területekkel.
Fókusz és Módosítók (Focus and Buffs)
Simed Fókusz (Focus) panelje megmutatja, milyen szintű összpontosításra képes, és milyen módosítók hatnak rá.
A Fókusz olyasmi, mint a Sims 3-ban a Hangulat. Ha alacsonyan van, akkor az hátránnyal van a küldetéseid sikerére, már ha egyáltalán el tudod végezni őket.
A módosítók átmeneti hatások, amelyek közvetlenül hatnak Simed fókuszszintjére és viselkedésére. A módosítók ikonokként jelennek meg, és mindegyiken egy-egy kép látható. A hátterük lehet piros (ha negatív hatással vannak Simed fókuszszintjére), zöld (pozitív hatás esetén), illetve sárga (ha nincs hatás). Vidd a kurzort a módosító ikonja fölé, hogy megtudd, hogyan és mennyi ideig hat Simedre! Még segítséget is kaphatsz egy-egy módosító közömbösítéséhez. Ne feledd: Simed adottságaitól és hibájától is függ, kifejtik-e hatásukat a módosítók, és ha igen, milyen mértékben.
A környezet Hatása (The Kingdom affect)
Királyságod állapota nagyban befolyásolja Simed fókuszáltságát. Ha királyságodnak kevés a kielégített aspektusa, a Simeket napokig tartó, negatív módosítók sújtják. Megfelelő mennyiségű kielégített aspektus esetén pozitív módosítókkal számolhatsz.
Célkitűzések (Achievements)
Kattints a Célkitűzés napló (Achievement Book) ikonra királyságod és Simjeid összes célkitűzéséért! Kattints a szűrőgombokra a jobb oldali lap felső részén, hogy csak a vonatkozó célkitűzéseket lásd (Összes, játék, királyság, Sim).
Minden célkitűzésnek értéke van; ahogy sorra teljesíted őket, az eredményesség csík lassan megtelik. Ha a skála megtelt, Őrző eredményesség szinted (Watcher achievement level) megnövekszik. Első célkitűzésed: túlemelkedni a “tétlen szemlélő” (Peepsmith) szerepén. Valahányszor Őrző eredményesség szinted megnövekszik, jutalmat kapsz -például új ruhákat a Sim létrehozásához, vagy tárgyakat a Berendezés módhoz.
A célkitűzések nem nullázódnak le, ha befelyeztél egy Törekvést, és újba kezdesz.
Küldetések
A játék első indításakor egy Törekvést (Ambition) kell választanod, majd az Új játék (New Game) opciót. Nevezd el a királyságodat, és kezdődhet is a játék. Kattints a kerek, zöld ikonra a trónterem mellett, hogy megnyisd az információs ablakot. Az épület részletes felugró menüjéből válaszd ki az új uralkodót! Választhatod az előre gyártott Simek bármelyikét, vagy a Király létrehozása (Create Monarch) opcióval testre szabhatod az uralkodódat. Ezután, ha visszatértél a Királyság módba, választanod kell egy küldetést, hogy Élő módba kerülhess. Nagyon figyelj a küldetések leírására, mert nem mindegy, melyik hőssel indulsz majd neki, nem mindegyik ugyanabban jeleskedik.
Megfelelés
Minden foglalkozáshoz más Simet kell választanod illetve létrehoznod. Ezek a Simek királyságod hős-Simjei. Az uralkodóhoz hasonlóan nekik is megvan a maguk szerepe és feladatköre. Hogy hogyan teljesítenek a maguk posztján, rajtad is múlik, de a legjobban akkor jársz, ha minden feladatot az arra legalkalmasabb személlyel végeztetsz el. Simjeid így léphetnek felsőbb szintre a maguk szakmájában, és vihetnek sikerre egyes küldetéseket.
Küldetések felvétele
Küldetéseket felvenni és leadni Királyság módban lehet. Kattints a küldetés ikonra Királyság módban, hogy megnyisd a Küldetésnaplót (Quest Book). Ha épp nem vagy küldetésben, itt az összes elérhető feladat látható. Válaszd ki bármelyik küldetést, és a jobb oldalon megjelennek a részletei. Kattints a nyílra a jobb alsó sarokban a küldetés kiválasztásához, majd láss munkához! A legtöbb küldetést nem csak egyféleképpen lehet végrehajtani, és minden megoldási lehetőséghez tartozik egy sor elsődleges hős. Ha királyságodnak még nincs elsődleges hőse, azokat az opciókat, amikhez ilyenre van szükség, nem is látod. Kattints egy küldetésre a leírás, a csapattal szembeni elvárások és a várható jutalom megtekintéséhez! Kattints a jobb alsó sarokban lévő nyílra a kiválasztott stratégiádhoz tartozó elsődleges hős kiválasztásához! Megeshet, hogy a királyságodban élő Simek összetétele miatt a választási lehetőségeid egyetlen vezetőre korlátozódnak. Ha meghoztad a döntéseket, kattints a pipára a küldetés megkezdéséhez Küldetés feladásához nyisd meg a Küldetésnaplót Királyság módban, és válaszd a Küldetés feladása (Quit Quest) opciót! Vigyázz: a küldetések feladásakor az értük fizetett QP nem jár vissza.
Feladatok (Responsibilities)
Minden hős-Simnek megvan a maga dolga a királyságodban. A küldetéssel megbízott Simek naponta, reggel 9-kor kapnak két feladatot. Bizonyos feladatokat csak egyes foglalkozások képviselői hajthatnak végre. Az uralkodó például tarthat fogadónapot, a bárd pedig írhat színdarabot.
Ha Simjeid a rendelkezésre álló idő alatt nem teljesítik feladatukat, negatív módosító sújtja őket, mely csökkenti a Fókuszt (Focus). A kötelesség időbeni teljesítéséért természetesen pozitív módosító jár.
Fontos, hogy ezeket a feladatokat mindig elvégezd, jelentősen befolyásolja a teljes küldetésed sikerességét, hiszen a teljesítmény mutatódat nagymértékben növeli.
A feladatok elvégzése
Rengeteg tárgy és helyszín van, melyekkel a Simek Élő módban interakcióba léphetnek. A tárgyak vagy helyszínek felett lebegő nyilas csillag ikon azt jelenti, hogy Simjeid interakcióba léphetnek velük. Kattints a tárgyra vagy helyszínre az elérhető lehetőségek megjelenítéséhez, és kattints rá valamelyikre, hogy az bekerüljön Simed tennivalóinak listájába. A kiszürkített műveletek nem válaszhatók. Tartsd felettük a kurzort, és megtudod, miért nem. Egyes műveletek színkódolva vannak – kiderül belőlük, mekkora az esélye az adott Simnek a sikeres végrehajtásukra. A zöld valószínű sikert, a vörös csaknem bizonyos kudarcot jelent. A sárgával jelölt műveletek vagy sikerülnek, vagy nem.
A küldetések sikere vagy kudarca
A küldetések teljesítéséhez a Simeknek bizonyos tetteket kell végrehajtaniuk. Ezek a teendők a Sim ikon mellett, a küldetés teljesítménycsíkja alatt találhatók. Míg Simjeid küldetésben járnak, csinálhatnak bármit, amit kedvük tartja; olyasmit is, aminek köze sincs az elérendő célhoz. Tartsd a kurzort a művelet felett, hogy megjelenjen a részletes leírása, és találd ki, hogyan is kellene végrehajtanod a feladatot. Ha például a feladat az, hogy csevegj el a tanácsadóval, a Simnek meg kell keresnie a tanácsadót, kiválasztania a barátságos (Friendly) interakciót, majd a Csevegés (Chat) opciót. A küldetés befejezéséhez vezető művelethez kötődő Simeket arany szimbólum jelzi. Az említett esetben a tanácsadót is.
Némelyik küldetéssel kapcsolatos feladat időkorlátos, csak bizonyos napszakban végezhető el. A többibe bármikor belefoghatsz. A küldetésben járó Simek eldönthetik, csak a sikert szolgáló feladatokkal törődnek-e, vagy egyéb tevékenységeket is végeznek. Ha túl sokáig halogatják egy-egy küldetés befejezését, azt a teljesítményük sínyli meg. Ha a küldetés teljesítménycsíkja teljesen kiürül, hős-Simedet bebörtönzik, adott esetben akár ki is végezhetik. Ha gyorsan végzed a dolgod, a teljesítményed jobb, a jutalmad busásabb lesz.
Ha egy hős-Sim vagy egy fontos mellék-Sim valamely küldetés során elhalálozik, a küldetés automatikusan kudarccal zárul.
Hősök és foglalkozások (Heroes and Professions)
A királyság lakói tízféle foglalkozást űzhetnek. Az első ezek közül az uralkodó; nélküle nincs királyság, úgyhogy az állását már a játék legelején be kell tölteni. Az ő hatáskörébe tartozik az adóztatás, a törvényhozás, a nép sirámainak meghallgatása és a büntetés is. Az uralkodónak van egy szolgája és tanácsnoka, akire mindig számíthat. Ami jó, mert a külpolitikai ügyek sok bosszúsággal járnak.
Ahogy Simjeid küldetéseket teljesítenek és RP-t szereznek, az üres telkek beépítésével továbbfejlesztheted királyságodat. Az épületek némelyike új foglalkozásokat ad; a kaszárnya például lehetővé teszi, hogy lovagokat képezz ki.
A hősök végezhetik el a küldetéseket! Az egyes küldetések kimenetele
aszerint is különböző lehet, hogy milyen foglalkozások érhetők el épp a királyságban. A Parasztfelkelés (Peasant Revolt) küldetés például vérontás nélkül is megoldható, ha egy bárd vagy kereskedő Sim kapja, de elkerülhetetlenül erőszakhoz vezet, ha egy kém vagy lovag Sim vág neki.
Minél több a foglalkozás a királyságban, annál több lehetőségből választhatsz egy-egy küldetés előtt.
Az elérhető hősök:
- gyógyító
- bárd
- kereskedő
- lovag
- király
- jakobán pap
- peterán pap
- kovács
- kém
- varázsló
Új területek Felfedezése
Kattints az áttekintő térképre a királyság határainak és szomszédjainak megtekintéséhez! Eleinte csak a két legközelebbit, Tredóniát (Tredony) és Iparalját (Crafthole) látod közülük. További területek felfedezéséhez indíts hajókat a kikötőből, és létesíts diplomáciai kapcsolatokat az áttekintő térkép segítségével! Válaszd ki a már látható országokat, és részletes tájékoztatást kapsz állapotukról, vezetőjükről, kereskedelmükről, pozitív módosítóikról és legsúlyosabb gondjaikról.
Megjegyzés: A pozitív módosítókat a terület birtokba vételével szerezheted meg. Ha a lojalitás csökken, megjelennek a sürgős ügyek, és láthatóvá válik, milyen küldetés végrehajtásával nyerhető vissza a jónép bizalma. Az új területek akkor jelennek meg a térképen, ha királyságod hírneve elér egy bizonyos szintet. Ezeket RP ráfordításával felderítheted, az információkat pedig jó pénzért eladhatod. Annektálhatod is őket az erre kihegyezett küldetéssel, melynek sikere esetén az adott területre vonatkozó pozitív módosítót a továbbiakban te élvezed.
A térképen az összes ismert királyság lobogója és színe látható. A te királyságodat kék mezőben arany korona jelképezi.
Ha kiválasztasz egy nemzetet, a kapcsolódó információk a jobb oldalon jelennek meg. Az alattvalói hűség mutatója és a királyság leírása (Status), a jelenlegi uralkodó neve és képmása (leader), kereskedelmi cikkei (trade info) és általános értékei (benefits) mellett arról is információt kaphatsz, mely küldetések teljesítésével szerezheted vissza alattvalóid ragaszkodását (Pressing issues)
Legalább 60-as, de akár 160-as Hírnév is szükséges lehet ahhoz, hogy annektálhass egy területet.
Fontosabb tevékenységek
Gyűjtögetés
Rengeteg növényt és ásványi anyagot gyűjthetsz be, ha átfésülteted a környező bozótosokat és sziklákat Simjeiddel. A kutatás megkezdéséhez kattints a növényzet vagy szikla csillámló részére, melyen interakció ikont látsz, és válaszd Megvizsgál (Discover) opciót! Ha Simjeid valami érdekesre bukkannak, kattintásra felvehetik. A begyűjtött tárgyak a Sim eszköztárába kerülnek. A különféle foglalkozású Simek más-más dolgokat gyűjthetnek.
Vadászat
Az erdei vadászat során a Simek élelmet gyűjthetnek, feladatokat teljesíthetnek és küldetéseket
hajthatnak végre. Kattints az erdőben az útjelzőre, és válaszd a Vadászat (Hunt) opciót! Nem
minden vadászat sikeres persze, és Simed akár meg is sérülhet. Ügyelj rá, hogy Simed kellőképp fókuszált legyen, és hogy eleget gyakoroljon a harci pofozóbábon! Mindkettő növeli a sikeres
vadászat esélyét.
A hús eladható, elcserélhető vagy elkészíthető. Nem minden foglalkozás képviselői vadászhatnak.
Eladás és kereskedés
A tárgyak értékesítése a piacon vagy a tengerentúli kikötőkben remek bevételi forrás. Ha eladni akarsz, szállítsd az árut a királyság peremén álló település boltjába (Village Shoppe), és nyisd meg az Eladás (Sell) menüt. Kattints a készpénzre váltandó tárgyakra, majd a Eladás (Sell) opcióra az alku megkötéséhez! Ha van piac városod főterén, a Simek otthonukhoz közelebb is üzletelhetnek. Gyors Simolakereseti lehetőség a tárgyak eladása közvetlenül Simed eszköztárából. Csak bizonyos szakmák képviselői kereskedhetnek. Menj a kikötőbe, és tedd el az eladásra szánt portékát a hajó rakterébe! Ha összegyűlt a rakomány, kattints a Kihajozás (Sail to trade) gombra, hogy a hajó útra keljen.
Főzés
Minden Sim tud főzni, de hogy a végeredmény ne csupán zabkása legyen, egy sor hozzávalóra van szükség. Gyűjts Simeddel fűszernövényeket és ejts el vadakat, míg össze nem jön mindaz, ami kell! Azok, akik nem tudnak vagy nem akarnak vadászni, a piacon vagy a boltban megtalálnak mindent, amire a lakomakészítéshez szükségük lehet.
Mielőtt a piacra vagy az erdőbe indulsz, nem árt, ha Simed utánanéz, milyen hozzávalók kellenek . a kívánt ételhez. A főzést csak akkor lehet elkezdeni, ha minden hozzávaló kéznél van. Annak, aki főzni akar, Berendezés (Furnish) módban is szüksége lesz pár dologra.
A tippet készítette: Galaxya (My Sims Tipptár)