
Sims 4 Parenthood – Gyermeknevelés és felnőtté válás
Ha eddig nem érezted elég nagy kihívásnak, hogy a nyűgös kisbabákból és csetlő-botló tipegőkből felelősségteljes felnőtteket nevelj, a Parenthood játékcsomaggal lehetőségek tömkelege érkezett a Sims 4-be, hogy megcsillogtasd szülői képességeid, vagy éppen belebukj a feladatba. A gyermekvállalás azonban számtalan örömteli pillanatot tartogat a bosszantó hisztiken és testvéri viszálykodáson túl. Eleinte butuska utódod gyorsan tanul abból, amit engedsz vagy nem engedsz neki, maholnap pedig már büszkén morzsolhatod el könnyeid a diplomaosztóján. Olyan gyorsan felnőnek! Vagy éppen nem elég gyorsan…?
Szülőnek lenni hivatás, így természetesen új jártasság is érkezett hozzá, a Parenting, vagyis gondozás. A Sims ezen szériájában a megszokottnál nehezebb a jártasságokat csalás nélkül maximumra emelni, a gondozói jártasság fejlesztése is simet próbáló feladat. A szülő elsajátíthatja a gyermeknevelést a csemetéi gondozásával, szakkönyvekből, internetes oldalak böngészésével és más szülőkkel való beszélgetés útján. Minél több tapasztalatot sikerül gyűjtenie, annál több új interakcióval formálhatja gyermeke jellemét, bátorítva a megfelelő viselkedésre, vagy büntetve, ha rossz fát tett a tűzre. A gondozás szintjei a következők:
Parenting/Gondozás 1. szint – A sim bizonyos viselkedésekre, tevékenységekre bátoríthatja a fiatalokat, és ráveheti őket a takarításra. A helytelen viselkedést is megfékezheti azzal, hogy megkéri a gyereket, fejezze be, amit csinál, vagy egyszerűen csak rákiabál, hogy ne tegye.
Parenting/Gondozás 2. szint – A sim ráveheti a gyereket a házi feladat megírására. Nyomatékosabban kérheti, hogy ne tegyen rossz fát a tűzre, és több lehetőségből választhat, amikor tanácsot ad a gyereknek.
Parenting/Gondozás 3. szint – A sim segíthet megoldani a gyerek alapvető szükségleteit, mint ürítés, higiénia, móka, továbbá gyermeknevelési tippeket cserélhet más simekkel.
Parenting/Gondozás 4. szint – A sim büntethet szobafogsággal (Time out), továbbá több információt kap arról, hogyan fogják tanácsai befolyásolni a gyerek fejlődését.
Parenting/Gondozás 5. szint – A sim megvonhat bizonyos szórakozásokat a rosszul viselkedő ifjaktól (Grounding). Enyhébb megoldásként megbeszélhetik a helytelen viselkedést a gyerekkel, és megölelhetik egymást (“Hug out”). További lehetőségek is megnyílnak a szülők előtt, hogy biztosítsák a gyerek szükségleteit.
Parenting/Gondozás 6. szint – A sim lelket önthet más szülőkbe, mikor a gyermeknevelés nehézségei letörik őket. Csecsemőgondozás közben már látják a baba szükségleteit.
Parenting/Gondozás 7. szint – A sim már sokkal hatékonyabban tudja kezelni a gyerekek szükségleteit, és sikeresebben vezeti rá őket bizonyos feladatok elvégzésére.
Parenting/Gondozás 8. szint – Ha a gyermek tanácsot kér, már három lehetőség áll a sim rendelkezésére válaszként, továbbá hatékonyabban fegyelmezheti őket helytelen viselkedés esetén.
Parenting/Gondozás 10. szint – A simek számára elérhetővé válik a Szuper Hatékony Csecsemőgondozás (“Super Efficient Baby Care) interakció, amellyel a csecsemő minden szükségletét egyszerre oldhatják meg. A szülői feladatok elvégzése közben a sim Szülő (Full Parent) módba válthat, amely lelassítja saját szükségleteinek csökkenését.
Szülő üzemmód / Full parent mode
Ha a sim eléri a gondozás jártasság 10. szintjét, és rövid időn belül sok interakciót hajt végre a “Nevelés/Parenting..” opciók közül, szülő üzemmódba kerül. Kis csillagok kezdenek ragyogni körülötte, hangulatmódosítót is kap, szükségletei pedig lassabb ütemben csökkennek.
Csecsemőgondozás közben elérhetővé válik a “Szuper Hatékony Csecsemőgondozás / Full Efficient Baby Care” interakció, ami segítéségével egyszerre láthatja el a baba minden szükségletét némi etetéssel, ölelgetéssel és levegőbe dobálással.
10-es szintű gondozás jártasság esetén a szülő azt is látja, milyen következménnyel jár, ha tanácsod ad gyermekének. (Lásd az értékrend fejezetet!)
A kiegészítővel új életcél érkezett a játékba, a Super Parent / Szuperszülő. Ha sikerül minden mérföldkövet teljesíteni, akkor a sim Role Model / Példakép jutalom jellemvonással gazdagodik.
![]() |
Super Parent / Szuperszülő | A sim szeretne a világ legjobb szülőjévé válni! Azoknak, akik ezt választják, egy sor a gondozás jártassághoz kapcsolódó interakciót kell elvégezniük. |
![]() |
Role Model / Példakép | Jutalom jellemvonás. A simet olyan aura veszi körül, ami 50%-kal gyorsja a környezetében lévő tipegők, gyerekek és tinik értékrend (Character Value) pontjainak fejlődését. |
Fontos! Az, hogy a szülő milyen viselkedésre bátorítja a gyermeket, és miért bünteti meg, a játékos szabad választása. Ha a szülő megdicséri utódját, amiért büfizett az asztalnál, a gyerek ezt a viselkedést fogja megtanulni és alkalmazni, a modora pedig nem lesz kifogástalan.

Értékrend / Character Values
A Parenthood érkezésével a tipegő, gyermek és tini korú simek személyes panelén egy új modul kapott helyet, ami az Értékrend (Character Values) pozitív vagy negatív irányba történő fejlődését mutatja. A szülők vagy gondviselők egészen a fiatal felnőttkor eléréséig nevelhetik gyermeküket, de a csemete saját, önállóan végzett tevékenységeivel is fejlesztheti személyiségét.
Az öt fejleszthető tulajdonság a következő:
- Felelősségtudat (Responsibility)
- Önuralom (Emotional Control)
- Empátia (Empathy)
- Modor (Manners)
- Konfliktuskezelés (Conflict Resolution)
A különböző tevékenységek pozitívan vagy negatívan hatnak az személyiségre, és bizonyos jellemvonások is elősegíthetik, hogy ne semleges, hanem pozitív vagy negatív értékekkel induljon a sim készségeinek csiszolása útján.
Felelősségtudat (Responsibility) | |
Pozitív hatással van rá (növeli) | Negatív hatással van rá (csökkenti) |
|
|
Önuralom (Emotional Control) | |
Pozitív hatással van rá (növeli) | Negatív hatással van rá (csökkenti) |
|
|
Empátia (Empathy) | |
Pozitív hatással van rá (növeli) | Negatív hatással van rá (csökkenti) |
|
|
Modor (Manner) | |
Pozitív hatással van rá (növeli) | Negatív hatással van rá (csökkenti) |
|
|
Konfliktuskezelés (Conflict Resolution) | |
Pozitív hatással van rá (növeli) | Negatív hatással van rá (csökkenti) |
|
|
A fiatalok rendszeresen kérnek tanácsot családtagjaiktól az őket foglalkoztató kérdésekben, az ezekre adott válaszok pozitív és/vagy negatív irányba is módosíthatják az értékrend mutatóit. (Nekem kivétel nélkül egy készséget emelt, egy készséget pedig csökkentett, ha a családtag tanácsot adott a simnek.)
![]() |
A legjobb voidcritter
Vitába keveredtem valakivel a suliban arról, melyik voidcritter a legerősebb. Én azt mondtam, az Arcticorn, de ő azt hajtogatta, a Suintor. Mi az igazság? Az Arcticorn, természetesen! (+Önuralom, -Konfliktuskezelés) Egyformán erősek (+Konfliktuskezelés, -Önuralom) Sajnálom, de a Suintor. (+Empátia, -Konfliktuskezelés) |
![]() |
Nem elég okos?
Próbálom megcsinálni a házi feladatom, de az utolsó pár feladatot nagyon nehéznek éreztem. Talán nem vagyok elég okos, hogy meg tudjam csinálni. Mit gondolsz? Szánj rá több időt. Gyakorlat teszi a mestert. (+Felelősségtudat, – Önuralom) Fókuszálj egy másik témára (+Konfliktuskezelés, -Felelősségtudat) Kérj segítséget egy osztálytársadtól. (+Empátia, -Konfliktuskezelés) |
![]() |
Barátkozás
Nagyon szeretnék barátokat szerezni, de úgy tűnik, ők nem igazán akarnak barátkozni velem. Hogyan tehetném mégis a barátaimmá őket? Csak maradj barátságos. (+Modor, -Empátia) Tegyél egy nagy baráti gesztust. (+Önuralom, -Empátia) A barátságot nem lehet kierőszakolni. (+Empátia, -Önuralom) |
A karakter készségek fejlesztésével vagy elhanyagolásával a sim új, öröklött jellemvonásokra (inherited traits) tehet szert, mikor fiatal felnőtt életszakaszba lép. Ha egy készség mutatója a pozitív vagy negatív oldalon belép a sötétebb zónába (kb 90% körül), maradandóvá válik a tulajdonság, és megkapja az ehhez kapcsolódó jellemvonás(oka)t. Lehetséges, hogy a sim akár öt öröklött tulajdonásgot is szerezzen, de ha minden értékét a semleges mezőben tartod, extra jellemvonás nélkül lép a felnőttkorba.
Ikon | Öröklött jellemvonás | Leírás |
![]() |
Melegszívű / Compassionate (Pozitív Empátia esetén) | A melegszívű simek képesek enyhíteni mások negatív érzelmeit. Együttérezni is képesek velük a “Sharing Emotional Burdens” (Érzelmi teher megosztása) interakcióval. Ha negatív interakciót hajtanak végre, rosszul érzik magukat miatta. (Kapnak egy negatív “Instant regret / Azonnali megbánás” hangulatmódosítót) |
![]() |
Érzéketlen / Insensitive (Negatív Empátia esetén) | Az érzéketlen simek képesek rákérdezni más simek negatív érzelmeire. Képesek uszítani is más simeket. Negatív hangulatukan nagyobb eséllyel hibáznak a társasági életben. |
![]() |
Békítő / Mediator (Pozitív Konfliktuskezelés esetén) | Nagyobb eséllyel sikerül bocsánatot kérniük más simektől, és békét teremthetnek a fórumokon. Könnyebben találják meg a közös hangot azokkal a simekkel is, akikkel már régóta nem felhőtlen a kapcsolatuk. |
![]() |
Kötekedő / Argumentative (Negatív Konfliktuskezelés esetén) | A kötekedő simek gyakran indítják rosszul a beszélgetéseket azokkal, akiket nem kedvelnek. Nehezebben is engesztelik ki a simeket, és gyakrabban hangoztatják igazukat a kelleténél. |
![]() |
Jól nevelt / Good Manners (Pozitív Viselkedés esetén) | A jól nevelt simek nem engedik meg maguknak a faragatlan viselkedést, legalábbis nem mások szeme előtt. Rendelkezésükre áll két új interakció, a “Gratitude to the Host / Megköszöni a vendéglátást”, és a “Polite Introduction / Udvarias bemutatkozás”, továbbá a baráti kapcsolataik is gyorsabban válnak erősebbé. A simet boldoggá teszi, ha jól nevelten viselkedhet másokkal. |
![]() |
Neveletlen / Bad Manners (Negatív Viselkedés esetén) | A neveletlen simek bár próbálnak barátságosak lenni, mégis elbuknak a szociális kapcsolatok aknamezején. Gyakran viselkednek otrombán, káromkodnak, és nem mosogatnak el maguk után. Olyan alapvető tevékenységek is nehézséget okozhatnak, mint nem húzzák le maguk után a WC-t, vagy nem mosnak kezet. A Neveletlen jellemvonás hasonló a Kötekedőhöz, de szórakoztatóbb eredményre számíthatsz. |
![]() |
Kiegyensúlyozott / Emotional Control (Pozitív Önuralom esetén) | Képes csökkenteni saját negatív érzéseit edzéssel, bizonyos zenék hallgatásával, a számítógépen való blogolással, zenéléssel. Általában negatív érzelmeik gyorsabban eltűnnek, mint másoknak. |
![]() |
Labilis / Uncontrolled Emotions (Negatív Önuralom esetén) | Az érzelmeiket kontrollálni nem képes simek nehezebb hagyják maguk mögött rossz hangulatukat, mint a többi sim. Negatív érzelmeik súlya alatt összeomolhatnak. A labilis simek könnyebben eshetnek áldozatul érzelmekhez kötődő halálnemeknek, mint pl. a düh vagy megszégyenülés miatti halálnak. |
![]() |
Kötelességtudó / Responsible (Pozitív Felelősségtudat esetén) | A kötelességtudó simek jobban teljesítenek munkahelyükön, teljes erőbedobással dolgoznak, és fele akkora eséllyel térnek haza stresszesen, mint más simek. Felelősségtudatra taníthatják a gyermekeket és tiniket, ami mértékben emeli a gyerkek/tinik Felelősségtudat pontjait. |
![]() |
Felelőtlen / Irresponsible (Negatív Felelősségtudat esetén) | A felelőtlen simek kényelmetlenül érzik magukat munkahelyükön, és figyelmen kívül hagyják a számlákat. Számos új szituációba keveredhetnek munkahelyükön, így vicces Rizikó Kártyákra számíthatsz, legtöbbjük azonban negatívhatással jár a sim előmenetelére nézve. |
Korszakok / Phases
A maradandó jellemvonások mellett a gyermek és tini életszakaszra jellemző tulajdonságok is bekerültek a játékba. A felnövekvő generáció tagjai életük véletlenszerű pontjain átmeneti jellemvonásokkal gazdagodnak, amikor különböző “korszakaikat” élik.

A korszakok általában néhány simnapig tartanak, és rendszerüzenet jelzi, amikor a sim egy korszakba lép. A simpanelen is figyelemmel kísérhetjük őket, mert az átmeneti jellemonások halványan ott szerepelnek a maradandók mellett. Ez alatt az idő alatt a fiatalok speciális interakciókat hajthatnak végre, a korszakhoz kapcsolódó hangulatjelzőket kaphatnak, és abnormálisan viselkedhetnek. A szülők/gondviselők kérdéseket tehetnek fel a korszakról, amely olyan interakciókat tehet elérhetővé, ami lerövidítheti a korszak időtartamát.
Ikon | Átmeneti jellemvonás | Leírás | Korszak |
![]() |
Válogatós / Picky eater | A sim válogatóssá válik, és csak a kedvenc ételeit hajlandó fogyasztani. Ez a legbonyolultabb átmeneti jellemvonás, ugyanis hat különböző verzióban kerül a játékba, mindegyik más ízlés szerint csoportosítva a kedvelt és elutasított ételeket. Közös bennük, hogy a gyermek az összetettebb ételekkel szemben az egyszerűbb, alacsonyabb főzés jártassággal is elkészíthetőket részesíti előnyben (palacsinta, spagetti). A gondviselő képes beszélgetni a gyerekkel az étkezési szokásokról, és bátorítani az étel elfogyasztására. | Gyerek, tini |
![]() |
Zajos / Loud | A gyermek azt szeretné, hogy az egész világ hallja a hangját! Kiabál, zajong a hangszerekkel, és a lehető leghangosabban hallgatja a zenét. Füldugó ajánlott a családtagok számára. | Gyerek, tini |
![]() |
Medve vagyok! / I’m a Bear! | A gyerek nem hajlandó más öltözéket viselni, csakis mackó jelmezt, ellenkező esetben +2 szomorú hangulatjelzőt kap. | Gyerek |
![]() |
Tapadós / Clingy | A gyermek a legnagyobb biztonságban akkor érzi magát, ha a gondviselőjével kommunikálhat. Nyomasztja, ha arra kényszerül, hogy másokkal is kapcsolatba lépjen. | Gyerek |
![]() |
Távolságtartó / Distant | A tini egyre távolságtartóbbá válik. A család közelében tartózkodás és velük való kapcsolat nyomasztja. A világ úgy tűnik, nem érti meg őt. Mivel a családtagok jelenléte negatív hangualtjelzővel látja el a simet, jobb őket a szobájukban tartani ebben a korszakukban. | Tini |
![]() |
Rosszindulatú / Mean Streak | Ebben a korszakban a tinit boldoggá teszi, ha gonosz interakciókat követhet el mások ellen a móka kedvéért. | Gyerek, tini |
![]() |
Lázadó / Rebellious | A felnőtté válás lázadást jelent a régimódi atyai szabályok ellen! A sim gyakrabban veszekszik szüleivel, káromkodik, halogatja a házi feladat írását. | Gyerek, tini |

Családi kapcsolatok
A Sims 4 Parenthood kiegészítővel leáldozott a megszokott, unalmas családi kapcsolatok kora, a helyükre pedig valódi érzelmi viszonyokon alapuló rendszer került. Ahogyan a való életben is, a simek gyermekkora meghatározza, később milyen kapcsolat köti majd később szüleihez, nagyszüleihez, testvéreihez – lehet szoros, semleges, de akár ellenséges is, és a használható interakciók is ezekhez a viszonyokhoz igazodnak. Rossz kapcsolat esetén például nem elérhető az “Ajándék küldése / Send gift” opció a simek között.
Szülő-gyerek kapcsolat:
- Óvott gyermek / Guided Child – Nagyszerű kapcsolat egy szigorú szülővel.
- Garantáltan boldog gyermekkor / Provided Happy Childhood – Nagyszerű kapcsolat egy engedékeny szülővel.
- Tiszteletteljes utód / Respected Heir – Tökéletes kapcsolat egy szigorú szülővel.
- Anya/Apa pici fia/lánya / Mommy’s/Daddy’s Boy/Girl – Tökéletes kapcsolat egy engedékeny szülővel.
- Szófogadó gyermek / Obedient Child – Semleges kapcsolat egy szigorú szülővel.
- Mindent ráhagytak / Parented Passively – Semleges kapcsolat egy engedékeny szülővel.
- Elnyomott gyermek / Repressed Child – Rossz kapcsolat egy szigorú szülővel.
- Boldogtalan gyermek / Unhappy Child – Rossz kapcsolat egy engedékeny szülővel.
- Hálás terelgetés / Grateful Guide – Nagyszerű kapcsolat a szülőkkel, sok büntetéssel.
- Boldog gyermekkor / Happy Childhood – Nagyszerű kapcsolat a szülőkkel, kis büntetéssel.
- Ó Kapitány, Kapitányom / Oh Captain, My Captain – Tökéletes kapcsolat a szülővel, sok büntetéssel.
- Apa/Anya szeme fénye / Daddy/Mommy Dearest – Tökéletes kapcsolat a szülővel, kis büntetéssel.
- Parancsoló jelenlét / Commanding Presence – Semleges kapcsolat a szülőkkel, sok büntetéssel.
- Passzív szülő / Passive Parent – Semleges kapcsolat a szülőkkel, kevés büntetéssel.
- Büntető szülő / Punishing Parent – Negatív kapcsolat a szülőkkel, sok büntetéssel.
- Nem segítőkész szülő / Unhelpful Parent – Negatív kapcsolat a szülőkkel, kevés büntetéssel.
Nagyszülő-unoka kapcsolat:
- A legszuperebb kissrác/csaj / The Best Lil’ Boo – Nagyszerű kapcsolat egy unokával.
- Kisunoka / Grandkiddy – Semleges kapcsolat egy unokával.
- Undok unoka / Grumpchild – Rossz kapcsolat egy unokával.
- Világ legjobb Nagyija/Papija / World’s Best Grandpa/Grandma – Nagyszerű kapcsolat a nagyszülőkkel.
- Jó öreg Nagyi / Papi / Plain Ol’ Gramps/Gran – Semleges kapcsolat a nagyszülőkkel.
- Mogorváék / The Grumps – Rossz kapcsolat a nagyszülőkkel.
Testvéri kapcsolat:
- Egy húron pendülve / Thick as Thieves – Nagyszerű kapcsolat egy versengő testvérrel.
- Szupertestvér / Super Siblings – Nagyszerű kapcsolat egy együttműködő testvérrel.
- Se vele, se nélküle / Family Frenemy – Semleges kapcsolat egy versengő testvérrel.
- Gyerekkori cimborák / Childhood Buds – Semleges kapcsolat egy együttműködő testvérrel.
- Gyerekkor megkeserítője / Childhood Tormentor – Negatív kapcsolat egy versengő testvérrel.
- Gyermekkori ellenségek / Childhood Enemies – Negatív kapcsolat egy együttműködő testvérrel.
Az új rokonsági kapcsolatjelzők megtalálhatók a simpanelen a Relationships / Kapcsolatok szekcióban, és akár jó, akár rossz kapcsolatot jeleznek, örök időkre beleégnek a sim szívébe.
Iskolai projektek
Az iskolai munka nem csak az intézmény falain belül zajlik, a diákok időről-időre iskolai projektekkel állítanak haza. Ezek olyan építőkészletek, amelyek összeállításában a családtagok is segédkezhetnek. Az iskolás korú simek hozzák őket haza, vagy megvásárolhatók Vásárlás módban. A projekt elkészítése a házi feladathoz hasonlóan pozitívan hat a sim érdemjegyeire, és fejleszti a Felelősségtudat (Responsibility) készséget is. A projektek építésében az egész család segédkezhet, és bizonyos jártasságok is csiszolhatók vele. Az elkészült makettek közül néhány különböző interakciók elvégzésére képes, a Destroy School Project interakcióval pedig még a tipegők is összezúzhatják őket (ami negatívan hat a Felelősségtudat készségre).
A diák kétféleképpen dolgozhat az iskolai projekten: óvatosan (carefully) és felületesen (sloppily). A munka gondossága és további körülmények határozzák meg, milyen minőségben sikerül megépíteni a makettet. A három lehetőség: Gyatra (Poor), Jó (Good), Kiváló (Excellent).
Iskolai projektek listája:
Elektromosság kísérlet (Electricity Experiments) | ||
---|---|---|
![]() |
||
+ Mentális (Mental) jártasság (gyerek) | + Ezermesterség (Handiness) jártasság (tini/felnőtt) | Ajánlott életszakasz: tini |
A makett aktiválható. | ||
Légnyomásos rakétatechnika (Air Pressure Rocketry) | ||
![]() |
||
+ Mentális (Mental) jártasság | + Rakétatudomány (Rocket Science) jártasság (tini/felnőtt) | Ajánlott életszakasz: tini |
A makett aktiválható. | ||
Robotika (Robotics) | ||
![]() |
||
+ Mentális (Mental) jártasság (gyerek) | + Programozás (Programming) jártasság (tini/felnőtt) | Ajánlott életszakasz: tini |
A makett aktiválható. | ||
Hídépítés (Construct-a-Bridge) | ||
![]() |
||
+ Mentális (Mental) jártasság (gyerek) | + Logika (Logic) jártasság (tini/felnőtt) | Ajánlott életszakasz: tini |
A makett nem aktiválható. | ||
Kémiai reakció vulkán (Chemical Reaction Volcano) | ||
![]() |
||
+ Mentális (Mental) jártasság (gyerek) | + Logika (Logic) jártasság (tini/felnőtt) | Ajánlott életszakasz: gyerek |
A makett aktiválható. | ||
Naprendszer (Solar System) | ||
![]() |
||
+ Mentális (Mental) jártasság (gyerek) | + Rakátatudomány (Rocket Science) jártasság (tini/felnőtt) | Ajánlott életszakasz: gyerek |
A makett nem aktiválható. | ||
Középkori kastély dioráma (Medieval Castle Diorama) | ||
![]() |
||
+ Kreativitás (Creativity) jártasság (gyerek) | + Festés (Painting) jártasság (tini/felnőtt) | Ajánlott életszakasz: gyerek |
A makett nem aktiválható. |
Kijárási tilalom és büntetés
Természetesen a fiatalok a házi feladat elvégzése után sem kódoroghatnak kedvükre a szomszédságban, erről a családi üzenőtáblán (Family Bulletin Board) meghatározott takarodó időpontja gondoskodik. Erre a táblára a gyerekek is írhatnak üzenetet vagy akaszthatnak rajzokat, a felnőttek azonban a Set Curfew interakcióval beállíthatják este 7, 9 vagy 11 órára a kötelező hazatérés időpontját.
A táblán található óra ezután színekkel jelzi az idő múlását. A sárga azt jelenti, a gyerekek és tinik szabadon mozoghatnak, majd a tilalom időpontjához közelítve narancsra vált, a piros pedig azt jelzi, tilos elhagyni a házat. Ha valamelyik utód veszi a bátorságot, hogy megszegje a szabályt, a szülő válogatott módszerekkel büntetheti tettéért.
Néha csak a fegyelmezés segíthet abban, hogy lázadó csemeténk belássa, kár ellenkezni az ősökkel. A büntetések akkor válnak elérhetővé, amikor az utód valamilyen kifogásolható tettet hajt végre. Ilyenkor a Parenting>Discipline>Punish interakció menüben választhatunk fegyelmezési módszert.
Sarokba állítás / Time out – A gondozás jártasság 4. szintjétől elérhető, és a célja, hogy a csemete elgondolkodjon tettén, és megbánja bűnét. A gyerek vagy tini leül egy kieső helyre, és várja, hogy a feje felett ketyegő időmérő leteljen. Ez 30 percig tart, és megszeghető.
Elzárás / Grounding – A gondozás jártasság 5. szintjétől érhető el, és elzárással valamit valamilyen tevékenységtől való eltiltással büntet. Az időtartama egy nap, de megszeghető. Az elzárás során a szülő különféle megvonásokat is kioszthat, amelyek egy napig vannak érvényben, és amit az utód többnyire tragikusan él meg. Ezek a következők lehetnek:
- No TV / Eltiltás a tévétől
- No Computer / Eltiltás a számítógéptől
- No Leaving the House / Kijárási tilalom a házból
- No Friends / Eltiltás a barátoktól
- No Phone / Eltiltás a telefontól
- No Music / Eltiltás a zenétől
- No Toyst or Games / Eltiltás a játékoktól

Az önkéntes munka is nagyszerű lehetőség, hogy felelősségtudatra tanítsuk tinédzsereinket. Ez a telefonon érhető el a Travel>Volunteer>Volunteer Activities menüben, és egész napos elfoglaltságot jelent, akár egyedül, akár csapatosan vág bele simed. A következő területek közül választhat simed:
- Volunteer at a Bake Sale / Sütiárusítás
- Volunteer at a Beach Cleanup / Tengerpart takarítás
- Volunteer at a Nursing Home / Önkénteskedés egy idősotthonban
- Volunteer at a Soup Kitchen / Levesosztás
- Walk to Fight Disease / Séta a betegségek elleni harc támogatásáért
A tevékenység közben felugró kártyák (Chance card) jelennek meg, amelyeken egy-egy felvázolt szituációban kell tanácsot adnunk simünknek. A választól függően személyisége pozitív vagy negatív irányba fejlődhet az önkénteskedés során.
![]() |
Egy éltes korú sim megragadja Adrienne karját, és elkezd mesélni az ifjúságáról.
Hogyan reagáljon Adrienne? – Hallgassa az idős sim történetét – Meneküljön a fürdőszobába |
![]() |
Adrienne egy hosszú társalgás csapdájába esett az idős simmel, ami annyira untatta, hogy álomba szenderült. Amikor felébredt, egy üzenetet talált: “Senki nem tanított meg rá, hogy udvariatlanság elszundítani, miközben valaki hozzád beszél?” |
![]() |
Adrienne veszített a Manners / Modor értékéből, és unottá vált, mert elszundított az otthonban folytatott beszélgetés közben. |

Forrás: SimsVIP, Carl’s Sims 4 Guide

Thea
Szárnybontogató írópalánta, elhivatott tippíró és modvadász. Lelkes fordító, Sims 3, Sims 4 és Sims Medieval játékos. Az oldalfelépítés és design elkövetője, fáradhatatlan fogalmazó és backstage admin.

Már hat éve veletek
Ezeket is érdemes megnézni

Sims 4 Seasons – Patchy a madárijesztő
2022. március 7.
Sims 4 Get to Work Karrier – Nyomozó / Detective
2022. augusztus 12.