Sims 4 Játéktipp

Hangulatkalauz (Emotions) – 1. Hangulatirányítás

A korábbi Sims szériákban a simek viselkedését tulajdonságaik határozták meg, a Sims 4 azonban egy új, a játékmenetet alapjaiban befolyásoló rendszert mutatott be: a hangulatokat (Emotions). Számos állapot létezik, pozitívak és negatívak, és a legtöbbnek több fokozata is lehetséges. A második (Very, azaz Nagyon) szintet elérve a sim viselkedése extrémebbé válik, a harmadik pedig akár halálos is lehet. A hangulatok típusuktól függően korlátozzák vagy elősegítik simünk tevékenységeit, hatással lehetnek jártasságának fejlődésére, karrierjére, szociális és romantikus interakcióira.

Minden hangulathoz egyedi szín társul, ami megfigyelhető a portrékép alatt található moodleteken, valamint a portré háttere is olyan színre változik, amilyen kedve van éppen a simnek. A tárgyakon és interakció keréken egyedi, csak az adott állapothoz kapcsolódó lehetőségek válnak elérhetővé, amelyek az adott hangulat színével vannak megkülönböztetve. Bár a gondos simmer szereti simét jókedvűnek látni, a negatív hangulatokhoz kapcsolódó interakciók is megfűszerezik a játékmenetet.

A következő hangulatok fordulnak elő a játékban:

Pozitív Negatív
  • Boldog / Happy
  • Magabiztos / Confident
  • Energikus / Energized
  • Jól van (semleges) / Fine
  • Flörtölő / Flirty
  • Fókuszált / Focused
  • Insiprált / Inspired
  • Játékos / Playful
  • Dühös / Angry
  • Unott / Bored
  • Szédült / Dazed
  • Szégyenkező / Embarrassed
  • Kellemetlen / Uncomfortable
  • Szomorú / Sad
  • Ijedt / Scared (1.70-es frissítéssel érkezett)
  • Feszült / Tense
  • Alszik / Asleep
  • Megszállott / Possessed (StrangerVille GP)

Megjegyzés: A hangulatok, azaz Emotions nem tévesztendők össze a Snowy Escape kiegészítő előtt érkezett Sentiments frissítéssel, amit leginkább Érzelmeknek fordíthatunk. 

 

Hangulatrendszer működése

Azt, hogy a sim hogy érzi magát, az éppen rá ható moodletek határozzák meg. Ezek tarthatnak percekig vagy akár napokig is, és többfélék lehetnek egyszerre – érezheti magát boldognak a sim a szép dekoráció miatt, szégyenkezhet valamiért, vagy épp szomorú lehet egy családtag elvesztése miatt. Mindig a domináns hangulat határozza meg a sim kedélyállapotát.

Amennyiben a boldog moodletek összértéke +4, de mellette a sim valamiért +2 negatív – mondjuk dühös – hangulatjelzőt is kapott, a hangulata boldog marad. A boldog hangulat azonban kakukktojás, ugyanis másodlagosként működik. Amennyiben a sim kap még +2 dühös hangulatjelzőt valamiért, akkor a boldogság háttérbe vonul, és már az új hangulat fog érvényesülni, esetünkben a sim dühössé válik. Más a helyzet kicsit, ha a sim a boldog mellé nem negatív, hanem pozitív moodletet szerez. Ezek a hangulatjelzők ugyanis azonnal átveszik a főszerepet, a boldog hangulatjelzők pedig “beleépülnek” a pozitív hangulatba. Ha a sim +2 boldog mellé szerez egy +1 inspirált moodletet, a hangulata inspirálttá válik. Amennyiben két elsődleges hangulat kerül egálba (pl. +2 inspirált és +2 dühös), az fog érvényesülni, amelyiket előbb kapta simed.

Amennyiben a sim hangulata negatív, lehetősége van bizonyos interakciókkal megnyugtatni magát. Az interakció keréken az adott lelki állapotra jellemző szín különbözteti meg ezeket a többitől. Ezek az opciók nem jelennek meg, amikor a simnek csupán van néhány negatív moodlete, csak amikor ez válik az elsődleges hangulatává.

A hangulatok második szintjét – vagyis a “Very” előtagot – akkor éri el a sim, ha a rá ható moodletek összertéke eléri vagy meghaladja a +8-at. Tehát az a sim, aki rendelkezik +4 Boldog és +4 Flörtölő hangulatjelzővel, Nagyon flörtölő hangulatba kerül, mert az összérték legalább +8, és a Flörtölő elsődleges hangulat háttérbe szorítja a Boldogat.

Érzelmi aura

Bár a legtöbb hangulat valamilyen interakció eredménye, gondoskodhatsz róla, hogy bizonyos helyszíneken simed neked tetsző állapotba kerüljön (pl. flörtölő a hálószobában, vagy fókuszált az irodában). Ezt hangulatmódosító tárgyakkal érheted el, amelyek érzelmi aurát képesek létrehozni maguk körül. Vásárlás módban találhatod meg őket, hatótávolságuk pedig maximum kilenc négyzetre terjed ki, de nem nyúlik sosem a szobán kívülre. A tárgyak leírásánál hasonlót kell keresned: “Focusing Décor: 8” vagy “Confident Décor: 7”.

Miután elhelyezted a tárgyat, az Enable Emotional Aura opcióval kapcsolhatod be az aura funkciót. Ekkor a környezetében tartózkodó sim +1 moodletet szerez abból a hangulatból, amit a tárgy gerjeszt. Több dekoráció elhelyezésével ez a szám magasabbra is emelhető, legfeljebb +3-ig, és minél magasabb a dekoráció pontszáma, annál erősebben érvényesül a hatása.

Érzelmi aurát gerjesztő tárgyakat egyes gyűjteményekért, karrierek mérföldköveit eléréséért vagy bizonyos kihívások teljesítéséért szerezhetünk. A Sims 3-mal rendelkezők 2015 végéig ajándék aura lámpákhoz is hozzájuthattak, amelyek szintén Vásárlás módban találhatók meg.

 

Hangulatmódosító tárgyak

Sok hétköznapi tárggyal is irányíthatjuk kicsit simünk hangulatát. Néhányuk csak egy meghatározott állapotot képes előidézni, néhány pedig univerzális megoldás bármely hangulatra. A lista a teljesség igénye nélkül a következő:

Teafőző / Tea Magic Personal Brewer – A legtöbb pozitív hangulat elérhető vele. A tea egy óra alatt készül el, elfogyasztásakor pedig a sim a hozzá kapcsolódó moodlettel gazdagodik. A hosszabb hatás érdekében nem muszáj egyszerre elfogyasztani, az utolsó korty tartogatható addig, ameddig a hangulatjelző ideje le nem telik.

  • Calming Chamomile – Éhséget okoz
  • Pitch Black – +2 Fókuszált
  • Run Oolong – +2 Energikus
  • Healthy Green – +2 Boldog
  • *Earl Grey, Hot – +2 Magabiztos
  • Steamy Ginseng – +2 Flörtölő
  • Lemon Honey Ginger Detox Tea – +2 Fókuszált (Spa Day)
  • Spiced Sparkling Apple Juice – +1 Boldog (Cats & Dogs)
  • Yerba Mate – +2 Inspirált (Jungle Adventure)
  • Bee Tea – +1 Boldog (Seasons)

*Megjegyzés: Az “Earl Grey, Hot”, vagyis “Earl Gray, forrón” tea egy utalás a Star Trek: Új nemzedék című sorozatra, amelynek szereplője, Jean-Luc Picard kapitány ezekkel a szavakkal kérte italát a replikátortól. A hozzá társított magabiztos hangulat a kapitányi rangon, illetve a “Bátran menj, amerre még senki nem merészkedett” idézeten alapszik.

Könyvek – Számítógépen keresztül rendelhetők. A jobb oldali Emotions fül alatt találod meg a hangulatra ható műveket. Elolvashatod és újraolvashatod, amikor szükséged van a moodletre. Minden pozitív állapothoz tartozik egy, kivéve a magabiztos (confident) hangulatot. Ilyen könyvet csakis magabiztos hangulatban alkotó sim írhat, amit a könyv elraktároz, és átragaszt a későbbi olvasóra.

Fafaragó asztal / Woodworking Table – Ha a sim flörtölő, dühös, szomorú vagy játékos hangulatban alkot, az elkészült alkotás rendelkezik majd az aura képességgel.

Tökfaragó pult / Pumpkin Carving Station (Spooky Stuff) – Egy remekmű kifaragásakor elraktározza a sim éppen aktuális hangulatát, ami ezentúl érzelmi auraként működik.

Hangulatfa / Tree of Emotions (Jungle Adventure) – A fáról szedett bogyók a pozitív hangulatokhoz kapcsolódnak színükben, elfogyasztásukkal pedig a sim is az adott érzelmi állapotnak megfelelő moodletet kap.

Tehénnövény – Ha a sim túléli azt, hogy lenyeli egy tehénnövény, visszatértekor olyan bájitalt fejhet belőle, ami a “baleset” előtti hangulatot kelti az elfogyasztóban. Ha a sim nem tér vissza a növény gyomrából, szemfüles társai Életeszenciát (Essence of Life) fejhetnek, ami boldoggá teszi azt, aki megissza, és megnöveli pár nappal az életidejét is.

Festőállvány / Easel – A festőállvány segítségével a dühös, magabiztos, flörtölő, fókuszált, játékos és inspirált hangulatú simek képesek hangulatukat belefesteni az alkotásba, ami aztán auraként működik az Enable Emotional Aura opció bekapcsolásával. A Painter Extraordinaire életcél teljesítésért járó Expressionistic jutalom jellemvonással a festő bármilyen aurát árasztó képet készíthet, függetlenül aktuális hangulatától.

Agyagrög / Lumps of Clay – Ez a gyermekjáték kategóriában található játék sokféle formát felvehet, és mind más hatással van a simek hangulatára. A Mold Clay / Agyag formázása paranccsal alakítható, közben a sim 4 órán át tartó Inspirált moodletet kap. A létrehozott formák hatásai a következők:

  • Láma: játékos
  • Teáskanna, gömb sugarakkal: energikus
  • Rács, geometrikus csillag: fókuszált
  • Mellszobor: inspirált
  • Nyuszi, Eiffel-torony, tál: dekorációs bónusz

 

Hangulatmódosító emlékek (Emotional Memories)

A legtöbb simmer valószínűleg nem is tud e funkció létezéséről, pedig egész hasznos, ha egy bizonyos állapotba szeretnénk hozni simünket. Valahányszor képernyőképet készítesz a “C” gombbal, az elkészült fotó nem csupán a géped Screenshot mappájában jelenik majd meg, ha nem bekerül a Screenshot Capture Managerbe is. (Erről egy idegesítő, zöld szövegbuborék értesít minden alkalommal.) Ezt élő módban nyithatod meg, ha a vezérlőpanel alján a cikkekre szeletelt kör jelre kattintasz (Camera Options, a szünet és játékmenetet gyorsító gombok mellett), majd a felbukkanó három lehetőség közül a fényképre hasonlító ikonra nyomsz. A megjelenő felületet használva képes leszel korábbi fotóidból emléket készítni, amit felelevenítve simed újraélheti akkori érzelmi állapotát is.

A menedzser megjelenésekor végiggörgetheted az összes képet, ami éppen a Screenshot mappádban található (természetesen amit töröltél onnan, az itt sem jelenik meg). Láthatod a más háztartásokban készített felvételeket is, de ezeket nem használhatod fel aktuális háztartásod emlékeként. A képeken láthatod, milyen hangulatban volt simed, mikor a kép készült. Ha találtál egy megfelelőt, válaszd ki a Make Confident/Happy/stb. Memory parancsot, és pipáld ki a felugró ablakot. Az emlék elkészült, a View Memory opcióval pedig megtekintheted a részleteit is.

A kép bal alsó sarkában megjelenő színes fej jelzi az elkészült emlék hangulatát, megkönnyítve a válogatást közöttük. A “Tagged” sorban található portrék jelzik, kik voltak részesei az eseménynek, ők lesznek képesek újraélni az emléket. (Ez a lista automatikus, a háztartás tagjait tartalmazza nem adhatsz hozzá tetszőleges simeket.) Ha a portrék fölé viszed az egeret, megjelenik egy kis piros X, amivel törölhetsz közülük, illetve a Recall Tagged Sims paranccsal vissza is állíthatod az eredeti listát, ha megbánnád döntésed.

A legalsó sorban látható három ikon az emlék törlése, visszalépés a képernyőfelvételhez illetve az emlék újraélése opció (Have sim reminisce on the memory). Utóbbi inaktív azok számára, akik portréja nem szerepel a résztvevők között. Ettől kezdve bármikor beléphetsz ide simeddel, és emlékeztetheted a korábbi eseményre, ha egy adott hangulatjelzőt szeretnél neki adni. Mivel a nosztalgia csak +1 Boldog/Flörtölő/stb. moodletet eredményez, a legjobb hatás érdekében érdemes ébredés után alkalmazni ezt a módszert, amikor a simre még nem hat más hangulatjelző.

 

Csaláskódok

Ha csaláskóddal szeretnéd simed egy általad kívánt hangulatba hozni, használd a CTRL + SHIFT + C gombokat, majd a megnyíló kódsávba gépeld be: testingcheats on. Ezután a SHIFT gombot lenyomva a simre vagy postaládára kattintva kiválaszthatod a Disable Needs Decay opciót, amitől a hangulatmutató boldog állapotba ugrik. A többi érzelem is könnyedén előidézhető, ha simed elvégez pár olyan tevékenységet, ami az adott hangulathoz kapcsolódik, illetve használod az adott hangulathoz tartozó csaláskódot.

Megjegyzés: Az új kiegészítők és játékbeli frissítések miatt bizonyos kódok már nem működnek.

 

Hangulatirányítás a belső béke útján (Snowy Escape)

A havas hegycsúcsok ölelte Mt. Komorebi tökéletes helyszín, hogy az arra vágyó sim ráleljen belső békéjére, és így képes legyen irányítani saját érzelmeit. Ez egy több lépcsős folyamat, amelynek módját ismertettük korábbi tippünkben. Az Irányított érzelmek / Controlled Emotions állapotot elérve egy öninterakció nyílik meg a sim előtt, amivel tizennégy érzelemből választhatunk egyet, ami 12 órán át fejti ki hatását.

 

Bájitalok, szérumok

A vágyak teljesítéséért illetve az életcél mérföldköveinek eléréséért a sim pontokat kap, amelyeket életcéljutalmakra lehet beváltani. Ezek listáját a vezérlőpanelen a hatszögletű életcél képre kattintva érhetjük el, az ajándékcsomag ikonra nyomva. Néhány közülük alkalmas a hangulat módosítására, befolyásolására.

A bájitalokat 100 jutalompontért vásárolhatod meg, és 3 órán át tartó, +100 értékű moodletet ad a simnek elfogyasztás után, azaz minden további hangulatjelzőt felülír. (Ezért is nem létezik Playful Potion, mert az a sim halálát okozná.)

  • Confident Potion – Magabiztosság bájital
  • Energized Potion – Energikusság bájital
  • Flirty Potion – Flörtölés bájital
  • Focused Potion – Fókuszáltság bájital
  • Happy Potion – Boldogság bájital
  • Inspired Potion – Inspiráltság bájital

A tudós karrier (Get to Work) során is szert tehetünk a tudásra, amivel hangulatot befolyásoló szérumokat hozhatunk létre.

  • Red Hot – Dühössé teszi a simet (2. szint)
  • Rose Perfume – Flörtölővé teszi a simet (3. szint)
  • Spark Drive – Energikussá teszi a simet (8. szint)

Megjegyzés: A bájitalokat a Master Mixologist életcél teljesítéséért járó Potion Master (Bájitalmester) jutalom jellemvonás birtokában a sim egy hétköznapi bárpultnál is képes elkészíteni.

Mint látható, számtalan módszer létezik, hogy megfelelő mederbe tereljük simünk kedvét, de ennek ellenére is számos nehézséggel jár a művelet. A tippsorozat további részeiben azonban mesterévé válhatsz a hangulat-manipulálásnak, legalábbis megtudhatsz róluk mindent, amit tudni érdemes. Feltétlen tarts velünk!

Forrás: Carl’s Sims 4 Guide, SimsWiki

Szárnybontogató írópalánta, elhivatott tippíró és modvadász. Lelkes fordító, Sims 3, Sims 4 és Sims Medieval játékos. Az oldalfelépítés és design elkövetője, fáradhatatlan fogalmazó és backstage admin.