Sims 4 Játéktipp

Szellemek, halál és feltámasztás

2020.05.22.: A tipp a Discover University EP csomaghoz frissítve.

Mivel a Sims 4 egy életszimulátor, így a játék elkerülhetetlen(?) részét képezi a halál is. Az alapjátékkal tízféle mód érkezett, ahogyan háztartásunk tagjait utolérheti a szomorú vég, de ez a lista a legtöbb kiegészítő és játékcsomag érkezésével tovább bővült. Tippünkben számba vesszük, milyen veszélyek leselkednek karaktereinkre játék közben, mit tehetünk, amikor ajtónkon kopogtat a Zord Kaszás, és hogyan térhet vissza simünk az árnyékvilágból, ha egy tragikus baleset folytán már alulról szagolná az ibolyát.

A korábbi szériákban megszokhattuk, hogy a Kaszás olykor igen kreatív módon sújt le a halandókra, a Sims 4 fejlettebb érzelmi rendszerével azonban megérkezett a játékba a halál egy új típusa, az extrém hangulat okozta elmúlás. További újdonság, hogy a negyedik szériával a karakterek is sokkal okosabbak és önállóbbak lettek, azaz már egyáltalán nem olyan egyszerű őket szándékosan eltenni láb alól. Hiába is próbálkoznánk pl. a létra eladásával, miközben simünk úszik, némi reklamálás után kimászik a medence szélén ahelyett, hogy engedelmesen megfulladna.

Tipp: A gyerekek sincsenek biztonságban, számos haláltípus – pl. tűz, fulladás, éhezés vagy gömbhal – veszélyezteti őket is.

Halálnemek

Időskor / Death by Old Age

A Sims egy életszimulátor, így állíthatjuk akár az epikus hosszúságra is a simek életét, a zöld sáv előbb-utóbb akkor is a végéhez ér. Ezután bármikor betoppanhat a zord Kaszás, hogy magával vigye karakterünk lelkét. Becsaphatod egy kicsit az időt az életcél jutalmak között megvásárolható Fiatalság főzettel (Potion of Youth, §1500), vagy megetetheted simed ambróziával (lásd lejjebb) vagy a tehénnövény elixírjével, ezek azonban csak az aktuális életszakasz újrakezdését garantálják.

Szellem: Az öregkorban elhunyt simek szellemei szeretnek pihenni, általában lazulnak.

Kimerültség / Death by Overexertion

Ez a halálnem főleg az időskorú simek közül szedi áldozatait, ha túlzásba viszik az edzést vagy egyepetyét. A szörnyű végkifejlet első jele egy 4 órán át tartó +40 Uncomfortable / Kényelmetlen moodlet, amely megjelenése után a sim nem képes további megerőltető tevékenységeket végezni, eltűnnek az ezekhez kapcsolódó interakciók. A 4 óra alatt a sim bármikor meghalhat, úgyhogy érdemes nyugalmas elfoglaltságokat keresni számára.

A Discover University EP érkezésével a fiatalabbak is a veszélyeztetett csoportba kerültek, mert az Electomagnetic Research Archive Macine kutatóállomás használata közben veszélyesen kimerülhetnek.

Éhezés / Death By Hunger

Az éhség különösen kegyetlen formája a halálnak, hiszen a sim napokig szenved, mielőtt búcsút intene a világnak. Az éhhalál egy 24 óráig tartó Hungry /Éhes, majd újabb 24 órás Ravenous / Éhező moodlet után éri utol a simet.

Szellem: Az éhen halt simek szellemei még haláluk után is éhségüket próbálják csillapítani.

Fulladás / Death by Drowning

Ha a sim kimerülten használja a medencét, megfulladhat. Ez a halálnem nem olyan gyakori, mert a sim elhagyja a medencét, ha elfárad, emberi közbeavatkozással és pár méter kerítéssel azonban könnyen válhat végzetessé a medencés kaland.

Az Island Living EP érkezésével a simek végre úszhatnak az óceánban, így szerencsétlen esetben akár bele is fulladhatnak. Miután a Kaszás elviszi a lelkét, egy bóján lebegő urna marad utána.

A Get Famous EP kiegészítővel egy dekoratív, új tárgy is érkezett, a kerti tó (water garden). Ezt különféle élőlényekkel tölthetjük meg, simünk pedig megetetheti őket, játszhat velük, vagy akár bele is pottyanhat a tóba. A csillagok kedvezőtlen állása esetén sajnos ebbe a pici vízbe is bele tud fulladni. Az esemény elkerülésében (vagy előidézésében) a következő táblázat nyújt egy kis segítséget.

Interakció Fulladás esélyét növeli Fulladás esélyét csökkenti
Jumping / Ugrás
  • Ha a halak éhesek a tóban
  • Clumsy, Geek, Goofball, Slob, Lazy, Glutton vagy Mean jellemvonás
  • 3. vagy alacsonyabb szintű Fitness jártasság
  • Kényelmetlen (Uncomfortable), Stresszes (Stressed) vagy Szédült (Dazed) érzelmi állapot

 

  • Ha a halak legalább félig jóllakottak
  • Active, Self-Assured, Erratic, Angler’s Tranquility, Naturalist, Long Lived vagy Gym Rat jellemvonás
  • 9. vagy magasabb szintű Fitness jártasság
  • Játékos (Playful), Magabiztos (Confident) vagy Energikus (Energized) érzelmi állapot
Belepottyanás játék (Play) közben
  • Ha a halak éhesek a tóban
  • Lazy, Glutton vagy Erratic jellemvonás
  • 3. vagy alacsonyabb szintű Fitness jártasság
  • Stresszes (Stressed) vagy Szédült (Dazed) érzelmi állapot
  • Ha a halak legalább félig jóllakottak
  • Active, Loves Outdoors vagy Naturalist jellemvonás
  • 9. vagy magasabb szintű Fitness jártasság
  • Fókuszált (Focused) vagy Energikus (Energized) érzelmi állapot

Szellem: Az így eltávozott simek szelleme a rossz emlék miatt fél a víztől, és pocsolyákat hagy maga után, amerre jár.

Tűz / Death by Fire

A sim meghalhat a tűzhely vagy elektromos szerkezetek miatt fellángoló tűzben. Megakadályozhatod tűzoltóberendezés telepítésével, vagy akár porral oltóval is kezelésbe veheted az elharapózó lángokat. Ha a simed lángra kap, kétségbeesett tűztánccal próbálja eloltani magát, és ilyenkor jól jön, ha egy másik sim a segítségére siet, de akár a zuhany alá is bevetheti magát, hogy mentse az életét. Mielőtt a Kaszás elérkezne, egy moodlet számol vissza a halál pillanatáig, így van időd eloltani a simed.

A tűzhalál egy változata a rakétabaleset, ami könnyen bekövetkezhet, ha a sim versenyzésre használja űrhajóját alacsony rakétatudomány jártassággal, vagy egy bajkeverő ismerőse gyümölccsel dugaszolja el a kupufogóját („Stuff a Fruit in exhaust pipe”). A földbe csapódó rakéta tüzében az űrutazó is könnyedén meggyulladhat, és halálát lelheti.

A Cool Kitchen SP csomaggal érkező fagylaltgéppel a simek képessé válnak Dragon’s breath, azaz Sárkány lehelet jégkrémet készíteni. Ha ebből legalább két adagot elfogyaszt, tüzet fog okádani tőle, amivel lángra lobbanthatja a környezetét, és meghalhat a tűzben.

Az Island Living EP érkezésével új veszélyforrás érkezett a játékba, a vulkanikus bombák. Ha a sim megpróbálja megérinteni a Try to Touch interakcióval, előfordulhat, hogy lángra kap, és nem éli túl  a kalandot.

Szellem: A tűzben elhunytak szellemei képesek szándékosan tüzet okozni, vagy akár önkéntelenül is, amikor dühösek.

Öngyulladás / Death by CombustionJungle Adventure GP

Az öngyulladás a tűzhalál egy újabb változata, de talán a különlegessége miatt saját nevet kapott. Simünk könnyen áldozatul eshet neki, ha az arany vagy fa Zazatototl Death Relic / Zazatototl Halál Relikviát nem közönséges finomított kristállyal (Uncommon Refined Crystal) egyesítjük. Ilyenkor 3 napig tartó Marked for Death by Combustion / Megjelölve öngyulladásra hangulatjelzőt kap, amelynek időtartama alatt óránként lángok törnek ki rajta. Ha nem oltja el magát, azonnal utoléri a végzete. Néha a tűz magától kialszik, de nem ez az általános.  Ha a 72 óra letelik, a sim még egyszer meggyullad, és a lángokban leli a halálát. Az átok legyőzéséről itt olvashatsz.

Tehénnövény / Death by Cowplant

A tehénnövényt 12 óránként legalább egyszer etetni kell, különben vadászni kezd a vacsorájára. Ha a sim elkapja a csaliként lógatott tortaszeletet, a növény bekapja, első alkalommal azonban gyakran nem halálos az eset, a simet kiköpi a növény, és egy negatív moodlettel gazdagodik. Ha ennek lejárta előtt ismét a tehénnövény szájába kerül, már nincs menekvés számára. Ami az egyik számára átok, a másiknak áldás – az elfogyasztott simek után a tehénnövény életelixírt termel, így ha egy másik sim megfeji és elfogyasztja az italt, az aktuális életszakasz számlálója újraindul, a sim megfiatalodik. A tehénnövényről itt olvashatsz bővebben.

Szellem: A tehénnövény által elfogyasztott simek szellemei kapcsolatba kerülnek a természettel. Mikor boldogok, segíthetik a növények növekedését és termését, mikor azonban dühösek, kiszáríthatják vagy elpusztíthatják a növényeket, gyomosíthatják a kertet, vagy ronthatják a termés minőségét.

Elektromosság / Death by Electrocution

Elektromos készülékek fejlesztése vagy javítása közben a simet könnyen megcsípheti az áram. Ilyenkor néhány órán át tartó Signed / Megpörkölődve moodletet kap, és ha ez alatt az idő alatt újabb javításra adja a fejét, áramütés érheti, és meghalhat.

A Jungle Adventure GP érkezése további lehetőséggel szolgál, hogy simünk halálát elektromosság okozza. Megpörkölődve hangulatjelzőt szerezhet a templom felfedezése során, ha aktív elektromos kapun próbál áthatolni, villámbogarak támadnak rá a dzsungelben, vagy átkot szabadít magára az arany vagy fa Zazatototl Death Relic / Zazatototl Halál Relikviával, amikor közönséges finomított kristállyal (Common Refined Crystal) próbálja egyesíteni. Az átok megszüntetéséről itt olvashatsz.

Szellem: Az áramütésben meghalt simek szellemei képesek más simeket megrázni, vagy akár túltöltéssel tönkretehetnek tárgyakat maguk körül, amikor rossz kedvük van.

Szauna / Death by SteamSpa Day GP

A szaunázó simek könnyen túlmelegedhetnek, ami a halálukat okozhatja. A veszély könnyen megelőzhető, ha figyeljük a moodleteket – a sim először +1 Happy hangulatjelzőt kap, ami aztán +3-ig emelkedhet, ekkor azonban már könnyedén kényelmetlenné válhat a hőség. Ha a Superfluous Steaming negatív moodlet megjelenése után is folytatja simünk a szaunázást, vagy ennek lejárta előtt visszatér, elkerülhetetlen a biztos halál.

Szellem: Azok a simek, akik szaunában lelték halálukat, szellemként is szenvednek a túlhevüléstől és kiszáradástól. Képesek vizet magukba szívni a pocsolyákból, hogy csillapítsák szomjukat.

Napfény / Death By SunlightVampires GP

A vámpír simek könnyedén halálra éghetnek, ha a tűző napra merészkednek. Ha elég tapasztalatot szereztek, feloldhatják azt a képességet, hogy „napállóvá” váljanak, így ez a halál nem fenyegeti őket többé. A vámpírokról itt olvashatsz bővebben.

Szellem: Szellemeik a halál után sem veszítik el vámpírképességeiket, mellkasukban pedig egy nap ragyog.

Kívánságkút / Death by Wishing WellRomantic Garden SP

A kívánságkút használata nem mindig úgy sül el, ahogyan azt a játékos kívánná. A kút néha ördögi kedvében van, és ilyenkor a kívánságok sem úgy teljesülnek, ahogyan szeretnénk. A sim akár egyből halálát lelheti, és szellemmé változhat, vagy olyan moodletekkel gazdagodhat, ami garantálja számára a túlfokozott érzelmekből fakadó halált. A halálos végkimenetel akkor a legvalószínűbb, amikor a kút arca csuklyát visel – érdemes némi adománnyal jobb kedvre deríteni, mielőtt simünk megosztaná vele szíve vágyát.

Szellem: Megfelel annak, amilyen halálnemben a sim eltávozik.

Gömbhal / Death by Pufferfish – City Living EP

A City Living kiegészítővel új étel is érkezett, a Gömbhal nigiri / Pufferfish nigiri. Konyhaművészetben jártas játékosok tudhatják, hogy ennek fogyasztása a való életben sem veszélytelen, így simünk is könnyedén ráfaraghat, ha erre az ételre vágyik. Főleg a szegényes minőségű (poor quality) étel rejt veszélyeket, így a kockázat akkor a legnagyobb, ha simed otthon akarja lemásolni a San Myshuno utcai büféiben kipróbált nigirit. A szegényes (poor) minőség esetén 50% a mérgezés esélye, ami tovább emelkedik, ha a sim rossz hangulatában fogyasztja az ételt. Ha a vacsora során nem kopogtat a Kaszás, a sim magabiztos Thrill of Defying Death / Dacolva a halállal moodletet kap. Erre a veszélyre az idegenek és vámpírok immunisak.

Szellem: Ha a sim halálát gömbhal nigiri okozta, a szelleme mellkasában kis gömbhal úszkál.

Virágillat / Death by FlowersSeasons EP

A virágkötés jártassággal új módszer érkezett, hogy a kellemetlenkedő szomszédokat átsegítsük a túlvilágra. A virágkötés karrier 7. szintjének feloldásával a sim képessé válik ritka virággal illatosítani a csokrot (Scent with Rare Flower), így felhasználhatja a halálvirágot alkotásához. Az a karakter, aki ilyen bokrétát kap ajándékba, életszakasza végére ugrik, tehát egy időskorú sim esetében garantált a halál.

Szellem: A sim élete az időskor miatt ér a végéhez, még ha egy rosszakaró be is avatkozott az eseménybe, így a szelleme is azonos az öregkorban eltávozottakéval.

Veszett rágcsáló láz / Rabid Rodent FeverMy First Pet SP

A terráriumban tartható kisállatok elhanyagoltságuk esetén súlyos betegséggel fertőződhetnek. Azok a simek, akiket a Játsszon vele / Play with interakció közben harapás ér, könnyen megfertőződhetnek, különösen akkor, ha a kapcsolatuk nem a legjobb kedvencükkel. A sérülést 2 órán át tartó negatív Bite-sized Bite moodletet követi, ami vagy eltűnik nyomtalanul, vagy pedig egy 24 órás kényelmetlen Fuzzy Feeling hangulatjelző veszi át a helyét, ami a betegség első tünete. Mivel a kór igen ragályos, a beteg sim könnyen megfertőzheti vele társait is. A harmadik stádium egy újabb 24 órás Rabid Rodent Fever moodlet, amelynek során különféle kellemetlen szimptómákat tapasztalhat, mint  tüsszögés, láz és a húgyhólyag feletti kontroll elvesztése. Gyógyszer hiányában a beteg habzó szájjal, a fejét kaparva távozik el földi életéből. Bővebben a rágcsálókról itt olvashatsz.

Ellenszer: A számítógép Web>Research menüjében található Research Rabid Rodent Fever lehetőséggel a sim információhoz juthat a betegségről, amely feloldja az ellenszervásárlás (Order>Rodent Remedies) opciót. Ha rendelkezel Cats & Dogs kiegészítővel, az állatklinikán is tanácsot kérhetsz az Ask About Rabid Rodent Fever interakcióval. Kétféle szérum kapható, a Rabid Rodent Serum (500§) és a Rabies Inoculation Serum (800§). Mindkettő meggyógyítja a simet, de az utóbbival végleges immunitást is szerez a betegség ellen.

Szellem: A veszett rágcsáló lázban elhunyt simek rágcsálókosztümben térnek vissza, szájuk pedig habzik, mint a veszett állatoké. Továbbra is fertőzöttek, és bár betegséget nem képesek terjeszteni, rendelkeznek egy Spread Rodent Fear / Rágcsáló rettegés terjesztése interakcióval, ami futásra készteti a simeket. Ha a szellem elfogyasztja az ellenszert, kigyógyul a kórból, és normál, hétköznapi kísértetként folytathatja halál utáni létét.

Villámcsapás / Death by LightningSeasons EP

Azok a simek, akik viharba kerülnek, és nem keresnek azonnal fedezéket, könnyedén villámcsapás áldozatává válhatnak. Az első alkalom még nem halálos, de ha másodszor is beüt a mennykő, több kimenetele is lehet a kalandnak. A sim úgy feltöltődet elektromos energiával, hogy képessé válik iránytani a villámokat, vagy… nem marad utána több egy marék hamunál.

Szellem: A villámcsapásban elhunyt sim testében kisebb villámcsapások figyelhetők meg.

Fagyhalál / Death by FreezingSeasons EP

Ha a hőmérséklet hatások engedélyezve vannak a játékban, a hidegnek sokáig kitett simek halálra fagyhatnak. A fokozatos hőveszteséget moodletek jelzik, utolsó figyelmeztetésként pedig a sim bőre kékre színeződik. Ilyenkor még mindig van idő egy kellemes, meleg zugot keresni és átmelegedni. A termosztát is okozhat halálra fagyást, ha a hőmérséklet túl alacsonyra van állítva a lakásban. Ha a bent tartózkodók Chilled / Vacog hangulatjelzőt kapnak, kapcsold ki a termosztátot, vagy tekert feljebb a hőmérsékletszabályzót.

Tipp: Egy üveg méz elfogyasztása 4 órán át tartó védelmet ad az extrém hőmérsékleti hatások ellen.

Szellem: Az így elhunyt sim szellem továbbra is didereg, és fehér pára veszi körül. Megpróbálhat megmelegedni a kandallónál. Képes más simeket megborzongatni, amikor átlebeg rajtuk, és hideg idő esetén akár meg is fagyaszthatja őket.

Hőguta / Death by OverheatingSeasons EP

Ha a hőmérsékleti hatások engedélyezve vannak a játékodban, a hőségnek kitett simek hőgutát kaphatnak a napon, és ebben lelhetik halálukat. Több moodlet is jelzi a túl magas hőmérsékletet, ha pedig azt veszed észre, hogy simed kapkodva veszi a levegőt, vagy folyamatosan izzad, már nincs sok időd cselekedni, ha meg akarod menteni az életét. A túl magas hőmérsékletre állított termosztát is veszélyes lehet. Ha a lakásban tartózkodók Lethal Heat / Halálos hőség hangulatjelzőt kapnak, kapcsold ki a termosztátot, vagy tekerd feljebb a hőmérsékletszabályzót.

Tipp: Egy üveg méz elfogyasztása 4 órán át tartó védelmet ad az extrém hőmérsékleti hatások ellen.

Szellem: Az így elhunyt sim szelleme képes felmelegíteni más simeket, amikor átlebeg rajtuk, magas hőmérséklet esetén pedig ezzel akár a halálukat is okozhatja.

Mérgezés / Death by PoisonJungle Adventure GP

Mérgezés átkot szabadíthat magára simünk, ha régészkedés közben az arany vagy fa Zazatototl Death Relic / Zazatototl Halál Relikviát ritka finomított kristállyal (Rare Refined Crystal) egyesíti. Mérgezést szenvedhet akkor is, ha a “Mysterious Pedestral” esélykártya felbukkanásakor a Check out Totems / Totemek megvizsgálása opciót választja, és kudarccal jár. A templom védelmét szolgáló mérgezett nyilak is nyakon találhatják a simet, továbbá méhek, pókok és egyéb ízeltlábú fenevadak is megmérgezhetik a dzsungelben. A mérgezésben szenvedő sim testét színes foltok lepik el, és Marked for Death by Poison / Mérgezésre megjelölve hangulatjelzőt kap. Ha ennek ideje lejár, a sim meghal. Van egy csekély esély rá, hogy szervezete legyőzze a kórt, és immunizálódjon a méreggel szemben. A méreg legyőzéséről itt olvashatsz bővebben.

Szellem: A mérgezésben elhunyt simek szellemét folyamatosan gázszerű felhő lengi körül.

Anyanövény / Death by the MotherStrangerVille GP

StrangerVille-ben egy különleges halálnem les a bátor felfedezőre, aki úgy határoz, felgöngyölíti a városka rejtélyét. A kráterben fekvő titkos laborban szunnyad az anyanövény, aki olyan erős, hogy egyetlen simnek esélye sincs vele szembeszállni. Ha mégis megteszi, csúfos vereség a vége, és egy átmeneti Szédült / Dazed moodlettel gazdagodik. Ha ennek lejárta előtt újra harcba bocsátkozik az anyanövénnyel, már nincs esélye túlélni a kalandot. A StrangerVille-rejtély végigjátszásáról itt olvashatsz bővebben.

Szellem: Az így elhunyt sim szelleme körül spórák lebegnek, valamint a fertőzött simekhez hasonlóan nem csökkennek a szükségletei.

Mágia túltöltődés / Death by Spellcaster OverloadRealm of Magic GP

Mágia túltöltődés akkor következik be, amikor a sim túl sokat varázsol veszélyesen magas mágia töltöttségi szinten. A túltöltött sim körül elektromos aura kezd ragyogni, a szükségletek panelen látható gömb pedig vörössé válik. Ha a mágus szerencsés, csupán elektromos sokkot kell elszenvednie, hogy ismét normalizálódjon a töltöttség, néhány esetben azonban bekövetkezik a túltöltődés általi halál. A magasabb rangú vagy mágikus vérvonallal rendelkező simeket kisebb eséllyel fenyegeti ez a végkifejlet. A mágiáról itt olvashatsz bővebben.

Tipp: A magas mágia töltöttségi szint lemeríthető a Discharge perk megvásárlásával, illetve a familiáris is megvédheti gazdáját a haláltól.

Szellem: A mágia túltöltődésben elhunyt simek szellemeinek testéből mágikus szikrák szóródnak.

Murphy-ágy / Death by Murphy BedTiny Living SP

A csomaggal érkezett összecsukható ágy praktikus lehet a kis alapterületű házakban, de komoly veszélyeket rejt a lakók számára. Leengedés közben lezuhanhat, az alászorult sim pedig megsérülhet tőle. Ha ez a gyógyulási idő alatt többször megtörténik, nagy az esélye, hogy az egyik ilyen eset végzetes lesz.

Szellem: Az így távozott simek szellemének mellkasában Z betűk tűnnek fel, utalva az alvás közben látható “Zzzz” animációra. Mivel ezek a szellemek egy jó alvásra vágyva haláloztak el, különleges képességük a Possess for Energy / Energia utáni vágy interakció, amivel egy másik simtől energiát csapolhat le, az áldozat ájulását eredményezve ezzel. Képesek ugyanakkor a Wake up and Warn opcióval figyelmeztetni is a törött ágyban alvó simeket a rájuk leselkedő veszélyre.

Érzelmek okozta halál

A simek a felfokozott érzelmi állapotuk miatt is meghalhatnak, ha dühösek, kényelmetlenül érzik magukat, vagy játékos kedvükben vannak. Ahhoz, hogya karakter belehaljon a dühbe vagy zavarodottságba, az ilyen hangulatot előidéző moodletek összertékének el kell érnie legalább a +7 szintet, a játékosság okozta halálhoz pedig a +15-ös szintet. Mind a három állapotban bármikor bekövetkezhet a halál, amelynek esélye annál nagyobb, minél tovább áll fent a felfokozott érzelmi töltés. Ha meg akarod óvni simed életét, legjobb, ha azonnal ágyba küldöd, álmában ugyanis megszűnik a moodletek hatása.

Szívrobbanás / Death by Cardiac Explosion – Düh (Anger)

Ha a sim a düh Enraged / Felbőszült állapotában van (Fokozatai: Anry, Very angry, Enraged), meghalhat Szívrobbanásban (Cardiac Explosion). Hogy haragját csillapítsd, használhatod a box zsákot, lenyugtathatod hideg zuhannyal, vagy akár barátságos interakciókat kezdeményezhetsz más simekkel. Ha olyan simmel próbálod barátkoztatni, aki ezt az állapotot kiváltotta, csak rontasz a helyzeten. Leggyakrabban megcsalás, ízetlen tréfa vagy egy új ellenség okoz ilyen állapotot. Ha a moodlet hosszú ideig nem tűnik el a simpanelről, simedet biztosan utoléri a halál.

Szellem: A dühtől elhalálozott simek szellemei rossz hatással vannak a házban élők hangulatára.

Szégyen / Death by Embarrassment – Kényelmetlen (Embarrassed)

A hangulat fokozatai: Embarrassed, Very Embarrassed, Humiliated és Mortified. A visszautasított vagy maguk alá pisilő simek könnyen elérhetik a zavar magas fokozatát. Egy nedves nadrág már +5 negatív moodlettel sújtja a simet, ami egy félresiklott interakcióval karöltve már elérheti a +7-et, így Mortified / Megalázott hangulatba taszítva a karaktert. Használd a sárga interakciókat, hogy oldd simed szorongását, mert ha nem teszed, a moodlet tartama alatt bármikor üthet az utolsó órája. Mivel a legjobb a megelőzés, érdemes pl. az eljegyzési kísérletet hanyagolni, mikor simed rossz passzban van. Ha a moodlet hosszú ideig nem tűnik el a simpanelről, simedet biztosan utoléri a halál.

Szellem: A szégyen követi a simeket a síron túlra is, szelleme közelében más simek is zavarban érzik magukat.

Hisztéria / Death by Laughter – Játékos (Playful)

A játékos hangulat fokozatai a következők: Playful, Very playful, Silly és Hysterical. A sim belehalhat a hisztériába, ha a játékos és boldog moodleteinek összege eléri a +15-öt. Egy szórakoztató műsor előadása (komédia jártasság) vagy megtekintése kombinálva a magas szükségleti mutatókkal már közelít ehhez a számhoz, ezek nélkül viszont nehéz elérni ezt az értéket. A legveszélyeztetettebbek maguk a komédia előadók, mivel a műsorhoz magas játékos hangulat szükséges a legjobb eredmény érdekében. A Világ legjobb vicce / The funniest joke in the world interakció elsütése +3 moodletet ad, egy vicces beszélgetés pedig ezt akár +5-ig is emelheti. Játékos hangulatot árasztó dekorációk közelében lenni magas szükségletekkel szintén előidézheti a helyzetet. Használd a tükrön a Calm self down / Nyugtassa le magát interakciót, ha menteni szeretnéd karaktered életét, vagy küldd aludni, hogy a moodletek eltűnjenek. Ha a moodlet hosszú ideig nem tűnik el a simpanelről, simedet biztosan utoléri a halál.

Szellem: A nevetésben elhalálozott simek közelében a többiek is boldoggá vagy játékossá válnak. Ezek a szellemek egyébként mindig sikeres vicceket mesélnek.

Menekülés a halál torkából

Több módja akad annak, hogy a Kaszás érkezése után is próbáljuk óvni a sim életét. Ha magas kertészkedés jártassággal rendelkezel, könnyedén hozzájuthatsz halálvirághoz. Orchidea (orchid) és gránátalma (pomengranate) keresztezése szükséges hozzá. Ha minden simed eszköztárába elhelyezel egyet, sokáig elkerülheted a végzetet. Ha simed meghal, egy másik sim kedveskedhet a Kaszásnak a virággal, amit ő minden esetben örömmel elfogad, és megkíméli a pórul járt sim életét.

Ne próbáld ki a Könyörgés / Plead interakciót, ha van az eszköztáradban halálvirág. Csak egy alkalommal lehetséges közbenjárni a halott sim érdekében, és a könyörgés nem minden alkalommal hatásos, így ha az nem sikerül, a halálvirágot sem adhatod át a Kaszásnak.

Ha nincs halálvirág a birtokodban, a telken tartózkodó bármely sim megpróbálhat kegyelmet kérni a kaszástól.

  • A jó (fine) vagy boldog (happy) hangulatú simek 33% eséllyel képesek rávenni a kaszást, hogy visszaadja társuk életét. Sikeres akció esetén 6 órán át tartó Saved Sim from Death / Megmentett egy simet a haláltól moodlettel gazdagodnak.
  • A magabiztos (confident) hangulatú simek utasíthatják a halált, kímélje meg a sim életét. Ez 40% eséllyel bizonyul sikeresnek, ami nagyon magabiztos (very confident) hangulat esetén 50%-ra módosul. Ha a halál engedelmeskedik, a sim 6 órán át tartó Commanded Death / Parancsolt a halálnak moodlettel gazdagodik.
  • A flörtölő (flirty) hangulatú simek megpróbálhatják elcsábítani a halált azért, hogy megkímélje társuk életét, ez az esetek 10%-ban jár sikerrel. Nagyon flörtölő (very flirty) hangulat esetén ez az arány 20%-ra növekszik. Ha sikerrel jár, a sim 6 órán át tartó Seduced Death / Elcsábított a halált moodlettel gazdagodik.
  • A dühös (angry) simek kiabálhatnak a halállal, de ezzel sosem sikerül megmenteniük társuk életét.
  • A szomorú (sad) simek jajveszékelhetnek társuk elmúlása miatt. Ennek jóvoltából a halál 30% eséllyel kíméli meg az áldozat életét, ami gloomy (borongó) jellemvonás esetén 33%-ra módosul, gloomy jellemvonás és nagyon szomorú (very sad) hangulat esetén pedig 36%-ra. Ha a sim nem rendelkezik a jellemvonással, csupán nagyon szomorú, 40% eséllyel járhat közben a sim életéért.

A legalább 5-ös szintű Bajkeverő / Mischief jártassággal rendelkező simek képesek a Woodoo babán alkalmazni a Toy with Death / Játsszon a halállal interakciót, és visszafordítani a Kaszás erejét. Ezzel néha elérhető, hogy ahelyett, hogy elvinné a simet a túlvilágra, visszahozza az életbe. Érdemes ezt az interakciót többször megismételni, mialatt egy sim könyörög a Kaszásnak, így valamelyik talán sikerrel jár, és a halott visszatérhet az élők sorába.

Néha a Kaszás szabad akaratából dönt úgy, hogy nem viszi magával egy halott lelkét. Ez balszerencsés (unlucky) jellemvonású simekkel fordulhat elő, akik halálának módja olyan jól elszórakoztatja a Kaszást, hogy az megkíméli az életét.

Figyelem! A halál animáció alatt a játékot nem lehet megállítani, így már késő arra gondolnod, hogy a bb.showhiddenobjects kóddal halálvirágot vásárolj építés módban!

Szellemek

A Sims 4 eredetileg nem tartalmazott szellemeket, később kerültek játékba a 1.0.732.20 frissítéssel. Sok mindenben hasonlítanak az előző szériák szellemeihez, visszajárnak kísérteni a síron túlról, és jó kapcsolat esetén a háztartáshoz is csatolhatjuk őket. Bármikor felbukkanhatnak, de a legvalószínűbb este 10 és reggel 6 között, és általában heti 1-2 alkalommal jelentkeznek. A korábbi szériák szellemeihez képest különbség, hogy a színük már nem a halálnemre utal, amit átéltek, hanem a hangulatuktól függően változik az aurájuk.

Ha simed magával ragadta a Kaszás, még nem kell örökre búcsúznod tőle. Tartsd a telkeden az urnát/sírkövet, és pár nap múlva meglátogathat halott simed a túlvilágról. Lehetőséged van alkalmazni a Release spirit to the Netherworld / Elengedni a lelket a túlvilágra opciót is, ha nem szeretnéd őt többé látni, az így szabadon engedett szellemek azonban soha nem térnek vissza. A családfáról is eltűnnek, mintha sosem léteztek volna. Azok a szellemek is dönthetnek ugyanígy a távozás mellett, amelyek már a háztartáshoz tartoznak.

Mikor a szellem megjelenik telkeden, kapcsolatba léphetsz vele, mint bármely más simmel, akár etyepetye is elérhető, azonban nem nemzhetsz vele utódokat (nem léteznek szellembébik). A szellemek nem is öregszenek, nem váltanak életszakaszt, hiszen egyszer már leélték földi életüket. Ha kellően magas szintre jutott kapcsolatod egy szellemmel, megkérheted, hogy költözzön be a háztartásodba – ezek után játszhatsz vele irányítható szellemként, munkát vállalhat, megházasodhat, részt vehet a háztartás életében.

A szellemek számára külön interakciók is elérhetők, ezek közül néhány:

  • Ghost Scare / Szellemfrász – A szellem eltűnik, majd hirtelen megjelenve megrémít másokat.
  • Pass Through / Keresztülhaladás – A szellem keresztülsétálhat egy másik sim testén.
  • Possess / Megszállás – A szellem tárgyakat szállhat meg és reptethet. Ez +2 Tense / Stresszes hangulatjelzőt ad a környező simeknek.
  • Repair / Javítás – A szellemek gyorsabban javítanak tárgyakat a simeknél (és ráadásul bele sem halhatnak)
  • Talk about Death / Beszéljen a halálról – Szociális interakció
  • Ask about Death / Kérdezzen a halálról – Szociális interakció
  • Share Emotions / Érzelmek megosztása – Az érzelem alapú halálban elhunyt simek képesek átragasztani a többiekre a halálukat okozó érzést (düh, játékosság, szégyen)

Ha egy szellem hozzákapcsolódott a háztartásodhoz, láthatod, hogy halála után egy speciális jellemvonással gazdagodott, amiből megállapítható halála módja is.

Ha szeretnéd kipróbálni, milyen a játék szellemekkel, de nem akarod őket saját kezeddel átsegíteni a túlvilágra, csaláskódok segítségével is átalakíthatod őket. Ha hozzáadod a simhez a halálnemet jelentő jellemvonást, azonnal szellemmé válik, ha pedig visszaveszed ezt a tulajdonságot, visszaváltozik normál simmé. A kódot a CTRL + SHIFT +C lenyomása után írhatod be a kódsorba.

  • traits.equip_trait anger – Düh okozta halál
  • traits.equip_trait cowplant – Tehénnövény okozta halál
  • traits.equip_trait drown – Fulladás okozta halál
  • traits.equip_trait electrocution – Áramütés okozta halál
  • traits.equip_trait embarrassment – Szégyen okozta halál
  • traits.equip_trait fire – Tűz okozta halál
  • traits.equip_trait hunger – Éhség okozta halál
  • traits.equip_trait laugh – Nevetés okozta halál
  • traits.equip_trait oldage – Öregkor okozta halál
  • traits.equip_trait exhaust – Kimerültség okozta halál
  • traits.equip_trait steam – Szauna okozta halál (Spa Day GP)
  • traits.equip_trait pufferfish – Gömbhal okozta halál (City Living EP)
  • traits.equip_trait vampire_sun – A sim azonnal olyan szellemmé változik, amely a napfény miatt lelte halálát. Vámpír és normál simeken is használható. (Vampires GP)
  • traits.equip_trait ghost_frozen – A sim azonnal szellemmé változik, aki fagyhalált halt. (Seasons EP)
  • traits.equip_trait ghost_lightning – A sim azonnal olyan szellemmé változik, aki villámlásban lelte halálát. (Seasons EP)
  • traits.equip_trait ghost_overheat – A sim azonnal szellemmé változik, aki túlmelegedésben lelte halálát. (Seasons EP)
  • traits.equip_trait poison – A sim azonnal meghal mérgezésben. (Jungle Adventures GP)
  • traits.equip_trait trait_ghost_witchoverload – A varázshasználói túlterhelés általi halál. (Realm of Magic GP)
  • traits.equip_trait trait_ghost_murphybed – A sim olyan szellemé változik, akit egy Murphy-ágy ütött agyon. (Tiny Living SP)
  • traits.remove_trait X – Visszaalakítás normál simmé (Az X helyére a halál oka kerüljön)

Tipp: Ha a sírkövet/urnát nem látogatod túl gyakran, gyengül a lélek kapcsolata a földi világgal, és végül eltávozik a túlvilágra.

Állatok halála (Cats & Dogs EP)

Az állatok halálának egyetlen módja a Sims 4-ben az időskor miatti elmúlás. Ekkor a Kaszás ugyanúgy eljön értük, és magával viszi a lelküket. Az állatok különleges sírkövet/urnát kapnak, amilyen csak nekik van, és szellemük a simekhez hasonlóan visszatérhet látogatóba. Ha szeretnéd feltámasztani négylábú barátod, megteheted ambrózia jutalomfalattal (ambrosia treat). Ezt 10. szintű állatorvos jártassággal állíthatod elő, és akár arra is használhatod, hogy a még élő állatkádat fiatalon tartsd vele.

Ha szeretnéd kipróbálni a játékot szellem házi kedvenccel, a következő módon alakíthatod át állatod:

Használd a sims.get_sim_id_by_name {Állatcsaládneve} {Állatutóneve} kódot, hogy megkapd az állat egyedi azonosítóját. Ezután használd a következő kódot: traits.equip_trait Ghost_OldAge {állatazonosítója}.

Feltámasztás

Egy halott sim nem kell, hogy halott maradjon mindörökre. Több módja is akad, hogy visszahozhasd az élők sorába. Megszerezheted az Élet Könyvét (Book of Life) a Bestseller író (Bestselling Author) életcél beteljesítésével, vagy készíthetsz ambróziát a főzés és ínyenc főzés jártasság tökélyre csiszolásával. Mindkét esetben össze kell barátkoznod a szellemmel, és megkérned, hogy csatlakozzon a háztartáshoz, hogy irányíthasd. Tarts az urnát vagy sírkövet a telkeden, így amikor a szellem alkalmanként átruccan erre a világra, alkalmad nyílik a műveletre.

1. Feltámasztás az Élet könyvével

Az Élet Könyve (Book of life) ugyanazzal a frissítéssel érkezett, mint a szellemek. Nem alkalmas közvetlen feltámasztásra, viszont megidézheted vele a holtakat a telkedre. Miután a szellem megjelent, meghívhatod őt, hogy csatlakozzon a háztartásodhoz, ami után visszanyerheti életerejét a könyvből.

A művelet menete a következő:

  • Érd el az írás jártasság 10. szintjét
  • Vidd véghez a Bestselling Author / Bestseller szerző életcélt
  • Írd meg az “Élet könyvét” a számítógépen
  • Miután a könyv elkészült, kattints rá az eszköztárban, és alkalmazd a Capture Epic Saga / Zárja epikus elbeszélésbe lehetőséget egy simen. Ezt a műveletet még azelőtt kell elvégezned, hogy a feltámasztani kívánt sim meghalna!
  • Miután a könyvbe zárt sim meghalt, használd a Call Forth Ghost / Szellem hívása interakciót a sírján, hogy magadhoz hívd a szellemet a túlvilágról
  • Hívd meg a szellemet a családodba (95% szintű barátság szükséges hozzá)
  • A szellemnek használnia kell a könyv Restore Life / Élet visszaállítása lehetőséget, hogy feltámadhasson
  • A folyamat megismételhető tetszőleges alkalommal több simen, több könyvvel. Nincs korlátozva, hány Élet Könyvét írhat a simed, vagy hány szellemet hozhat vissza az életbe.

2. Feltámasztás ambróziával

Ha az írás nem megy, próbálkozhatsz a főzéssel. Az ambrózia fogyasztása visszahozza a szellemet a halálból, élő simeknél pedig újraindítja az aktuális életszakaszának számlálóját. Egy adag étel ára 2500 simoleon, és 10 órán keresztül fogyasztható (hűtőszekrényen kívül), mielőtt megromlana.

Elkészítéséhez a következőknek kell megfelelnie simednek:

  • 10. szintű főzés jártasság
  • 10. szintű ínyenc főzés jártasság
  • 7. szintű kertészkedés jártasság

Az ambrózia hozzávalói:

  • Angelfish / Angyalhal – Willow Creekben fogható „nem közönséges” hal.
  • Death flower / Halálvirág – Létrehozható orchidea (orchid) és gránátalma (pomegranate) keresztezésével. Gránátalmát alma (apple) és cseresznye (cherry) keresztezésével hozhatsz létre, vagy Sylvan Glade-ben horgászva foghatsz ki. Orchideát az Űrszikla gyűjtemény összegyűjtésével nyerhetsz, vagy liliom (lily) és tátika (snapdragon) keresztezésével hozhatsz létre.
  • Potion of Youth / Ifjúság itala – Megvásárolható az életcél jutalmak közül 1500 életcél pontért.

Nincs más dolgod, mint az így elkészített ételt megetetni a szellemmel, akit előzőleg hozzácsatoltál a háztartásodhoz.

Tipp: Ha csaláskóddal tervezed a szükséges hozzávalókat megszerezni, helyezz el egy akváriumot, és ebbe tedd az angyalhalat, különben nem tudsz vele interakcióba lépni.

3. Feltámasztás mágiával (Realm of Magic)

A varázslós kiegészítővel egy új módszer érkezett, amivel visszaadhatod korán eltávozott simed életét. Mindössze egy mester rangú varázslóra van szükséged hozzá, aki elsajátította már a Necrocall és Dedethify varázslatokat, ugyanis előbbivel magához hívhatja a szellemet nyughelyéről, utóbbival pedig visszaállíthatja eredeti fizikai állapotát. A varázslókról és mágiáról itt olvashatsz bővebben.

Halhatatlanság

Ha szeretnéd, hogy simed örökké éljen, a halállal dacolva akár halhatatlanná is teheted őt. Ambróziával vagy a tehénnövény elixírjével bármikor újraindíthatod az aktuális életszakaszt, ám ez nem véd meg az olyan orvul leselkedő, lesből támadó halálnemektől, mint pl. az áramütés.

Némiképp biztosabb megoldás, ha eleve halhatatlan simmel kezdesz el játszani, vagyis egy vámpírral. Ezeknek az okkult lényeknek nem kell tartaniuk az időskor miatti haláltól, fokozottan érzékenyek azonban a tűzre. Ha napfény éri őket, pillanatok alatt elhamvadnak, vámpírerejük fejlődésével azonban olyan tulajdonságokat szerezhetnek, hogy később már ez sem árthat nekik.

A varázslók ugyan nem halhatatlanok, mágikus képességeik azonban élet és halál urává tehetik őket. Az alkímia jártasság csiszolásával a mágus képessé válhat a Halhatatlanság (Immortality) főzet elkészítésére, amit elfogyasztva végleg elkerüli őt az időskor okozta halál. Ha más veszélyektől is szeretnéd megóvni őt, akkor pedig az Instant feltámadás (Prompt ressurection) főzetet vedd fel a listádra, ezt elfogyasztva ugyanis a Kaszás ahelyett, hogy magával vinné, inkább visszaadja a pórul járt karakter életét.

Érdekességek a halálról és szellemekről:

  • Simed nevethet az ellensége sírján, ami boldog hangulatmódosítóval látja el.
  • Ha egy sim igazán szomorú, mert elveszítette egy szerettét, megöntözheti a növényeket a könnyeivel.
  • Ha rendelkezel Spooky stuff csomaggal, a szellemeid viselhetnek faragott tököt a fejükön, ami boldog hangulatjelzővel látja el őket.
  • További érdekességeket a Zord Kaszásról itt olvashatsz!

 

SimsVIP, Carl’s Sims Guide, Sims Wikia, Sims Online

Ne maradj le semmiről!
Kérj értesítést minden friss cikkünkről, vagy állítsd be, milyen típusú tartalmakról küldjünk hírt neked! A feliratkozással elfogadod adatvédelmi tájékozatónkat.

Szárnybontogató írópalánta, elhivatott tippíró és modvadász. Lelkes fordító, Sims 3, Sims 4 és Sims Medieval játékos. Az oldalfelépítés és design elkövetője, fáradhatatlan fogalmazó és backstage admin.

Feliratkozás
Visszajelzés
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments