Sims 3 Álomállások – Kísértetvadász karrier
A Sims 3 Álomállások kiegészítő szakmáival minden sim megtalálhatja a hozzá legközelebb álló karrierlehetőséget. Kísértetek természetesen nincsenek… vagy mégis? Sok a kétkedő, sőt, a legtöbb sim ennek ellenkezőjét vallja, természetesen csak addig, amíg bútoraik nem kezdenek el furcsán mozogni, vagy az ük-ük-üknagymamát nem találják a fürdőkádban. Ekkor hívják segítségül a kísértetvadászt, aki minden paranormális jelenséggel felveszi a harcot és mielőbb rendet teremt a simek otthonában.
Ha simed a kísértetvadász pályára készül, érdemes már jellemvonásait ehhez mérten kialakítanod. A javasolt jellemvonásokat az alábbiakban foglaltuk össze:
- Zseni – A kísértetvadász szakmai fejlődésének egyik kulcsa a logika jártasság fejlesztése, ezt gyorsítja a Zseni jellemvonás
- Bátor – A szellemek befogására irányuló sikertelen próbálkozások elrémítik a bátortalan simeket, így érdemes megacéloznod idegeiket.
- Különc – Ha ezt a jellemvonást választod, a kiválasztható életcélok között megjelenik a Parádés Parafenomén, ami ehhez a szakmához kapcsolódik. (Persze ezt kiválaszthatod a jellemvonásoktól függetlenül is)
Munkavállalás
Többféle módon lehet elhelyezkedni kísértetvadászi munkakörben. Ezek egyike, ha felkeresed azt a helyszínt, ahol erre a munkára jelentkezni lehet: menj tehát el a Kutatólaborba. Itt válaszd a “Vállaljon állást kísértetvadászként” lehetőséget.
Végezetül fogadd el a választott hivatást!
Az új szakmák hivatáspanelje eltér az eddig megszokottaktól. Van egy fix heti bér, amelyet minden vasárnap kapsz kézhez. Előléptetéshez a Munkatapasztalat mércét kell “megtölteni”. Ez a kísértetvadász szakmánál három dologtól függ:
- paranormális nyomozás
- szellemek és kísértetek elűzése
- logika jártasság fejlesztése
Munkanapokon két-három megbízást kapsz. Minden teljesített munka után a heti bér fele a fizetség, ezért ki merem jelenteni, hogy sokkal több simoleont lehet keresni az új szakmák elvállalásával, mint a régi, hagyományos karrierekkel. Ráadásul, ha két munka között szintet vált simed, akkor a másodiknál már az annak megfelelő fizetséghez jut hozzá. Hagyományos munkánál ez nem így van. Ha a munkanap közben az előléptetési mérce megtelik, a ledolgozott nap végén léptetik csak elő, munkájáért még a régi napi bért kapja. Azonban a hagyományos munkánál járt előléptetési bónusz, az új szakmáknál ilyen nincs!
Ráadásul a munkád során elfogott szellemeket is pénzzé teheted, amennyiben felajánlod őket tudományos célokra. Érdemes észben tartani, hogy a szellemek értéke az első négy nap során csökken, így ha négy napnál tovább tartogatod őket, az eredeti áruk csupán 60%-áért tudod őket eladni. Tedd őket pénzzé minél előbb, hogy a legnagyobb profitra tegyél szert!
Szakmai lépcsőfokok
A kísértetvadász karrier minden szintjén megegyezik a munkaidő: hétköznap esténként 17:00-tól másnap hajnali 3:00-ig tart.
Szint | Megnevezés | Heti bér | Jutalom |
1 | Kártyajós | §280 | uniformis, DémonDöngölő |
2 | Ektoplazmapucoló | §344 | |
3 | Hajmeresztő Zajok Elhallgattatója | §400 | |
4 | Szellemszekáló | §520 | |
5 | Szeánszvezető Spiritiszta | §640 | Paramérő |
6 | Démonelhárító | §840 | uniformis |
7 | Adrenalinhajhász | §1144 | |
8 | Médium | §1480 | fejlesztett DémonDöngölő |
9 | Az Okkultizmus Tudora | §1840 | |
10 | Paranormális Szakértő | §2480 | LidércLokátor |
A Simoleonsokszorozó életcél jutalom 20%-al növeli meg az egyes szintekhez tartozó heti keresetet, valamint a megbízások után kapott bérezésre is hatással van.
A 10-es szint elérése után sem áll meg a szakmai fejlődésed, ugyanis a karrier panelen lévő sávot tovább tudod töltögetni. Minden egyes további feltöltésnél körülbelül §100 simoleonnal több üti a markodat az elvégzett munkák után!
Ráadásul a karriered során kapott készülékekkel, amelyek a városban kószáló szellemek bemérését segítik, további szellemeket gyűjthetsz be, amiket pénzzé tehetsz, valamint munkatapasztalatnak is beszámítanak.
Megbízások
A kísértetvadász szakmának nincs dedikált munkahelye. Munkanapokon a lehetőségekben felmerülő szomszédok otthonában dolgozhat simed. A munkaidő kezdetekor egy figyelmeztető üzenetet kapsz, amelyben felsorolják az aznapi elvégezhető feladatokat.
Válts térképnézetre, itt jobban áttekintheted, hol, milyen munkák várnak rád. A következő munkalehetőségek közül választhatsz:
- Szelleminvázió
- Paranormális nyomozás
- Poltergeistvadászat
- Kísérteties jelenlét (5. szinttől)
- Dühödt kísértetek inváziója (általában 7. szinttől)
Vegyük ezeket egyenként!
Mielőtt továbbmennék, szeretném felhívni a figyelmedet egy nagyon fontos dologra: szellem és kísértet nem ugyanaz! A szellemek színes, átlátszó, lebegő pacák, míg a kísértetek emberformájúak!
Szelleminvázió
A kísértetvadász legalapvetőbb feladata, hogy megtanulja a szellemek kiűzését más simek otthonából.
Miután elvállaltad a munkát, kísértetvadászod a helyszínre hajt. A szellemekkel teli házat sejtelmes ködbe burkolva találod, a szobák pedig el vannak átkozva, erre utal kísérteties színük. Az egész folyamat alatt félelmetes zene szól.
A képernyő bal oldalán olvashatod feladatodat, ez jelen pillanatban 3 szellem kiűzése. A képernyő jobb felső sarkában pedig a megbízód üzenetét láthatod.
Simem észrevett egy szellemet. A szellemek lehetnek házon belül és kívül is, sőt átlebegnek a falakon, így ne csodálkozz, ha egyik pillanatról a másikra eltűnnek szemed elől. Egyszerűen csak rá kell kattintani, és kiválasztani az “Űzze el” lehetőséget! Ekkor simed előkapja a DémonDöngölőt és aztán mindent bele!
A szellem befogását a feladatoknál is jelzik, valamint kapsz némi információt, hogy milyen típusú, korú és értékű szellemet sikerült palackba zárni. Miután a feladatot teljesítetted, a köd megszűnik, az elátkozott szobák újra régi fényükben ragyognak és a zene is elhallgat.
Paranormális nyomozás
Nemcsak a simek házát, de a középületeket is ellephetik szellemek. Természetesen most is megkérnek arra, hogy mielőbb vizsgáld ki a problémát.
A középület környékén szintén megjelenik a köd, a nyomasztó szín és a kísérteties zene. Mivel a középület nyúljárat, így nem láthatod, mi zajlik odabenn. Simed csak besétál, teszi a dolgát, miközben érdekes üzeneteket kapsz arról, mi történik az épület belsejében. Egy-két óra múlva kísértetvadászod előjön és megkapja a munkáért a pénzt.
Poltergeistvadászat
Ez a kedvencem: kopogókísértetvadászat!
A kopogószellemek tárgyakba bújnak, melyek így rázkódni kezdenek. Az elején még egyszerűbb, mert kis házakban nagy tárgyakat kell megtalálnod. Minél ügyesebb vagy, annál kisebbek lesznek a tárgyak és annál nagyobb házakban kell keresgélni. Kis segítséget nyújt, hogy ha a közelben megbűvölt tárgy van, a zajok hangosabbak lesznek!
A megszállt tárgyra kattintva az “Ördögűzés” opcióval tudod a szellemeket befogni. Ha nem vagy elég ügyes, másik tárgyba vándorolnak!
Fontos észben tartani, hogy a Kleptomániás simek nem tesznek különbséget a hétköznapi, és a kopogószellemek által kísértett tárgyak között. Amennyiben egy rázkódva lebegő tárgyat nyúlnak le, úgy a tárgy kísértettsége megszűnik, mikor bekerül eszköztárukba, és visszapostázás esetén sem tér vissza belé a szellem. Ez azért jelent problémát, mert ez a fajta „megoldás” nem számolódik bele a kiűzött szellemek számába, így a megbízást nem lehet teljesíteni. Érdemes ezt a módszert elkerülni, hacsak nem akarjuk megakasztani simünk karrierjét.
Amennyiben a kopogószellem által megszállt tárgy egy asztal, akkor az ahhoz tartozó székek is lebegni kezdenek. Ha simünk egy kis szórakozásra vágyik, fel is ülhet ezekre a székekre – megbízói legnagyobb döbbenetére.
Kísérteties jelenlét
Itt már igazi kísértetek vannak! Ahhoz, hogy egy kísérteties jelentés feladattal bízzanak meg, legalább a kísértetvadász szakma 5. szintjére (Szeánszvezető spiritiszta) kell jutnod, hisz a kísértetek megtalálásához a Paramérőre van szükség!
A kísértetjárta ház MINDEN szobáját át kell kutatnod! Ehhez kattints a padlóra és válaszd a “Keressen kísérteteket” lehetőséget! Érdemes az udvaron is körülnézned!
- Amennyiben a helyiségben nem található kísértet, ezt az üzenetet kapod: “Semmit sem találtál, de valamiféle megmagyarázhatatlan megérzés azt súgja, hogy nagyon közel jársz. Próbálkozz egy másik szobával!”
- Ha azonban kísértetre bukkansz, így közlik veled: “A helyiségben félelmetesen hideg lett hirtelen. Különös jelenlét érezhető a közelben…”
A feladatablakban látható, összesen hány kísértetet kell megtalálnod, és a megtalált kísértetekből mennyit sikerült eddig a túlvilágra juttatnod.
A kísértetek régi, vagy egészen ősi viseletben jelennek meg. Az ősember szerelésben megjelenő simek gyakran büdösek, mikor feltűnnek.
Két módon győzheted meg a kísértetet, hogy menjen el. Az egyik egy erőszakosabb út (“Adjon neki a DémonDöngölővel”), míg a másik sokkal békésebb: beszélgess el vele. Tapasztalatom szerint ez sokkal rövidebb ideig szokott tartani. Ennek egy lehetséges (és jól bevált) menete:
- “Nyugtassa meg szeretteivel kapcsolatban” – a kísértetek kezdetben nagyon ellenségesek simeddel. Ez az interakció az ellenséges viszonyt semlegesíti.
- “Beszélgessen a teljes életről” – baráti viszonyt érhetsz el vele.
- “Nyugtassa meg szeretteivel kapcsolatban” – jó barátsághoz vezet.
- “Győzze meg, hogy lépjen tovább!”
Az utolsó lépéshez mindenképpen kell a jó barát viszony, különben hatástalan a meggyőzés. Ha ezt még nem érted el, a Barátságos interakciók közül válassz. Az “Ismerje meg” és a “Kérdezze a karrierjéről” lehetőségeket ajánlom.
Dühödt kísértetek inváziója
Feladatod ugyanaz, mint a Kísérteties jelenlétnél. A különbség annyi, hogy ezek a kísértetek láthatóak, rengeteg bosszúságot okoznak a lakóknak. Ugyanúgy két módon távolíthatod el őket, a beszélgetés itt jóval gyorsabb!
Ezt a munkát általában a 7-8. szint környékén kapod meg. Ennek az az oka, hogy ezekkel a dühödt kísértetekkel szemben a felfejlesztett DémonDöngölő sokkal hatékonyabb.
Felszerelés és ruházat
A felszerelések sem a saját, sem a családi eszköztárban sem találhatóak meg. A ruházatot a családból bárki hordhatja (amint feloldottad őket).
A bal oldali uniformist munkába álláskor kapod meg, míg a jobb oldali a 6. szint bónusza.
DémonDöngölő – Alapfelszerelés
Paramérő – 5. szinttől elérhető, kísértetek keresésére szolgál
Felfejlesztett DémonDöngölő – 8. szinttől elérhető, nagyobb hatékonysággal bír
LidércLokátor
A szomszédságban lévő szellemeket lehet segítségével megkeresni, csak a 10. szinttől használható, a kísértetvadász eszköztárában található meg.
Ha az eszköztárban rákattintunk, az Aktiválás interakció segítségével kapcsolhatjuk be a készüléket. Aktiválás után a városban megbúvó szellemek helye láthatóvá válik. Ezután kísértetvadászod odautazhat, és a Paramérő segítségével megkeresheti őket.
Míg deaktiválás után a szellemek helye többé már nem látható.
Amikor simed kiérkezik a helyszínre, a vele egy légtérben és hozzá közel lévő szellemek lesznek láthatóak. Elképzelhető, hogy hiába kattintasz rá egy szellem “gombjára”, nem jön elő a “Szkenneljen” parancs, ez azért van, mert a szellem olyan helyen tartózkodik, amelyet a kísértetvadász nem tud megközelíteni. Pl.: egy házban vagy egy közösségi területen. Amennyiben egy lakott házban van bent, csöngess be; miután behívnak, már odabent is tudsz keresgélni. A másik lehetőség, hogy vársz. A szellemek vándorolnak, így, ha szerencséd van, kijönnek az épületből, és ott már elkaphatod őket.
Kitüntetések
Paratrófea
15 szellem befogása esetén jár. A kitüntetéseket a Városházán veheted át.
ParanorMedál
75 szellem befogása után lehet simedé.
Simszalagrend
150 szellem befogásakor érdemli ki ezt a kitüntetést simed.
Kis megjegyzés ehhez a három kitüntetéshez: csak szellem befogása után jár. Hiába dolgozol kísértetekkel, azt sajnos ide nem számolják be. Nyomon követheted viszont ezt a számot: az eszköztárban a gyűjteménynaplóra kattintva felhozhatsz egy panelt, ahol külön sort szántak ennek számolására. Ugyanitt láthatod azt is, hogy simed mennyi szellemet adott át kísérleti célokra.
Szellemmedál
7 paranormális nyomozás után érdemli ki simed.
A kísértetvadász kulcsa
Két olyan kitüntetés van, amelynek átadásához ünnepség kötődik, ez az egyik. A kísértetvadász karrier 10. szintjének elérése után jár ez simednek. Ne ijedj meg viszont, ha nem azonnal keres meg téged a város vezetése, hogy átadhassa neked a kitüntetést, néha el kell telnie egy kis időnek. Amikor elkezdődik az ünnepség, emlékeztetőt is kapsz a képernyő jobb felső sarkában megjelenő üzenet formájában. A városházára kattintva a Vegyen részt a díjátadáson interakciót kiválasztva küldheted simed a helyszínre.
A kulcsot pedig maga a polgármester adja át!
Az átadási ceremóniát követően simed A város hőse hangulatjelzővel lesz megáldva 4 napon keresztül.
Paranormális mementó
A kísértetvadász szakma 10. szintjén 25 szellem befogása esetén kapod meg ezt a gyönyörű makettet, szintén egy díjátadó ceremónia keretén belül.
Szellemek
Típusok
Kétféleképpen lehet őket csoportosítani: kor és típus/hangulat szerint. Mindkét tényező befolyásolja, mennyiért tudod eladni az adott szellemet.
Típus | Szín | Fiatal | Öreg | Ősi |
Kedves | §25 | §50 | §75 | |
Barátságos | §37 | §75 | §112 | |
Rémült | §50 | §100 | §150 | |
Elveszett | §100 | §200 | §300 | |
Féltékeny | §150 | §300 | §450 | |
Felbőszült | §200 | §400 | §600 | |
Gonosz | §500 | §1000 | §1500 |
Mikor kísértetvadászod elkap egy szellemet, bekerül az Eszköztárába. Innen bármikor elhelyezheted őket a világban is, akárcsak a pillangókat, vagy bogarakat.
Ha a kurzort rámozgatod egy szellemre, kis információs ablakocska jelenik meg, mely elárulja a szellem típusát, korát és értékét.
Interakciók
Ha rákattintasz egy szellemre az eszköztáradban, két lehetőség közül választhatsz: elengeded vagy elnevezed a szellemet.
Ha az elnevezés mellett döntesz, egy ablak jön elő, ebben bármilyen nevet adhatsz a szellemnek. Ezek után az Eszköztárban is láthatóvá válik a szellem neve, ha ráviszed a kurzort.
Ha az elengedés mellett döntesz, simed kinyitja a dobozkát, amelybe a szellemet elzárta, és útjára bocsátja.
Eladás
A szellemeket fel is ajánlhatod tudományos célokra a Kutatólabor számára. Amikor így döntesz, egy ablakban megjelenik az összes, simed Eszköztárában lévő szellem. Itt kiválaszthatod, melyeket szeretnéd felajánlani. A szellemek értékét kifizetik neked.
Transzfigurifikáció
Ezen kívül, ha rendelkezel a Világ Körül kiegészítővel, a szellemeket elhelyezheted Carter Vitrinjén. A visszafordíthatatlan transzfigurifikáció során tíz, egyforma típusú pacaszerű szellemből egy urnát kapunk, amelyhez egy sim alkatú kísértet tartozik. A sim-szellem véletlenszerűen generálódik, a jellemvonásait pedig az őt alkotó szellemtípus határozza meg:
Szellem típusa | Lehetséges jellemvonások |
Kedves / Barátságos | Családközpontú, Jó, Jó humorú, Barátságos, Karizmatikus, Virtuóz, Természetbolond |
Rémült | Őrült, Gyáva, Magányos farkas, Peches, Ingerlékeny, Nyugtalanul alvó, Víziszonyos, Technofób |
Elveszett | Magányos farkas, Ingerlékeny, Szétszórt, Művész, Visszafogott, Peches, Humortalan, Nyugtalanul alvó |
Féltékeny | Magányos farkas, Reménytelenül romantikus, Túl érzelmes, Családközpontú, Ügyetlen, Gyerekes, Őrült |
Felbőszült / Gonosz | Rosszindulatú, Gonosz, Mogorva, Forrófejű, Természetgyűlölő, Művészetellenes, Kleptomániás |
Egyéb lehetőségek
Kísértetvadászként lehetőséged van a temetőben lévő kísérteteket megnyugtatni. Ehhez nem kell mást tenned, mint a sírfeliratra kattintva a megfelelő opciót kiválasztani. Ekkor előtűnik az elhunyt szelleme és simed néhány perc alatt megnyugtatja a háborgó lelket.
Érdekességek
- A titkos kód használatával (testingcheatsenabled) a munkák során fellelt kísérteteket is hozzá tudjuk adni az aktuális háztartáshoz.
- Néhány játékbeli szellem vezeték vagy keresztneve megegyezik egy-egy történelmi személy nevével. Ilyen például a Juliette Antoniette, amely Marie Antoniette nevére utalás, valamint Napoleon Bonaparte druszáival is találkozhatunk.
- Ironikus módon szellemeknek is lehet olyan vágyuk, hogy kísértetvadászként vállaljanak állást.
- A SimBotok hasznosak lehetnek kísértetvadászként, ugyanis a Bátor jellemvonással rendelkeznek, így nem rettentik el őket a kísértetek.
- A Bátor jellemvonás rendkívül hasznos kísértetvadászként, mivel a jellemvonással nem rendelkező simeket a szellemek megrémíthetik egy-egy sikertelen befogási kísérlet után.
- Vámpírként érdemes kísértetvadásznak jelentkezni, ugyanis ez a kevés, éjszaka is végezhető munkák egyike.
- A Szellemirtók című filmből több jellegzetesség is megjelenik ebben a szakmában: ilyen például a DémonDöngölő kinézete, vagy az első szinten kapott munkaruhán lévő zöld foltok. Ráadásul a kiegészítővel egyúttal tűzoltók is érkeztek, így van lehetőségünk bázisként tűzoltóállomást építeni kísértetvadász csapatunknak.
- Mikor elengedünk egy szellemet, egy viszonylag ritka üzenettel találkozhatunk, amelyben a szellem meghálálja a szabadon engedést, és véletlenszerűen generálva mond egy városlakót, akihez „beköltözik”. Azonban, ha ellátogatunk az említett család otthonába, a szellemet nem találjuk ott, még a feltérképező eszközökkel sem.
A tipp első változatát készítette: Teteci (My Sims)
Frissítette, kiegészítette és fotózta: TimMac
További források: SimsWiki, Carl’s Sims Guide
TimMac
A barkácsolás avatott mestere, ígéretes írópalánta, egyedi tartalom készítő. A Sims konspirációs teóriák lelkiismeretes közvetítője. Elhivatott fordító, Sims 3 és Sims 4 játékos, pótolhatatlan lektor.