A tudomány megmagyarázza, miért szeretjük kínozni a simeket!

A simmerek hihetetlenül sokfélék lehetnek, egy dolog azonban közös mindenkiben: mindannyian kínoztuk már legalább egy icipicit a simeinket. A Horizon cikke pedig arra világított rá, hogy van magyarázat az ellenállhatatlan gyötrési kényszerünkre!

Ismerjük be: mind, akik játszottunk már a The Sims sorozat valamelyik részével, kipróbáltuk, milyen a simeket kínozni, és bizony, szélsőséges esetben egyenesen meggyilkoltuk őket.  Arról, hogy ez mennyire globális jelenség, a What is the worst thing you’ve ever done in The Sims series? (Mi a legrosszabb dolog, amint a Sims sorozatban elkövettél?) Reddit oldal tanúskodik.  Ezen az oldalon olyan gyöngyszemeket találhatunk, mint például: „Egyszer vízbe fojtottam egy simet, majd a többi simemet fürdőruhába öltöztettem a temetésére.”

A The Sims játékok hosszú ideje foglalkoztatják a tudományos világot, ámbár a résztvevőknek szinte mindig komolyan kell venniük a játékot: a The Simset hol stratégiai játéknak tekintették (ahol felmérték a játék agyi kapacitásra gyakorolt jótékony hatásait), hol pedig szimulációnak, amikor is a kutatók játékosok személyiségéről szerettek volna minél többet megtudni a játékbeli cselekedeteik alapján. Ezek a cselekedetek azonban a kutatók kérésére mindig „legális” keretek között mozogtak (ilyen kutatás például Griebel, Self-Portrayal in a Simulated Life (Önábrázolás egy szimulált életben) című kutatása, amely 2006-ban jelent meg a Game Studies kiadónál).

A szabálytalan játék (tehát a simek kínzása) azonban csak kevés kutatás tárgyát képezte, jóllehet, maguk a készítők is felfedezték már, hogy a játékosok szeretik a kreatív halálnemeket. Ennek következtében a játékba folyamatosan újabb és újabb módszerek érkeztek szeretett vagy épp gyűlölt simeink tornáztatására. 2003-ban a játék készítője, Will Wright, azt nyilatkozta a Psychology Today lap egyik interjújában, hogy a bukások sokkal érdekesebbek voltak a játékban, mint a sikerek. És lényegileg egyetlen tudományos kutatás sem mutatott ki összefüggést a való életben elkövetett erőszakos cselekedetek és a The Simsben történő erőszakos játékmód között.

No de akkor mégis mi viszi rá a normális embereket arra, hogy beküldjék a simüket egy szobába, majd kitöröljék az ajtót, és végignézzék, ahogy az éhen hal, míg a nyitott ablakon túl egy igazi lakoma zajlik éppen?

Rachel Kowert pszichológus szerint a titok az emberek kreativitásában rejlik: amikor megpróbálunk megölni egy simet, a kíváncsiságunk vezérel, és mindeközben kitapasztaljuk és megkíséreljük áthágni a játék szabályait, amíg a végén el nem tudjuk törölni a föld színéről szegény simünket. Tehát a fejlesztők igyekezete, hogy megadják a játékosoknak azt, amire vágynak, sikeresnek bizonyult: általában a játékoknak megvannak a maguk korlátai, tehát az Assassin’s Creedben sem mászhatsz fel bizonyos épületekre. A The Simsben azonban a játékos soha nem látott szabadságot kap. A Self Determination Theory /Önmeghatározás elmélete/ (Ryan & Deci, 2000),szerint az ideális játék azon alapszik, hogy kielégíti a játékosok alapvető szükségleteit, hogy fenntarthassa a közönség motivációját a játék használatára. Ezen alapszükségletek egyike éppen a szabadság. Sample szerint (Sample, M., Virtual Torture: Videogames and the War on Terror, Game Studies, 2008 /Virtuális kínzás: videójátékok és háború borzalmai/) a simek úgynevezett engedelmes testek, akiket egyrészt teljes egészében a játékos hozott létre, a külső megjelenésüket és a személyiségüket is tőlünk kapták. Másrészt pedig a sorsuk csak és kizárólag a mi kezünkben van: teljes hatalmunk van felettük (tehát dönthetünk bármiről), valamint a fizikai és pszichés jólétük felett.

Egyébként a simek szükségletei és vágyai azt testesítik meg, amire mi, emberek is vágyunk, amit igénylünk, így a játék tükröt mutat a közönségének. Ez egy nagyon hatékony visszajelzési forma, amely lehetővé teszi, hogy megértsük a tetteink és azok következményeinek kapcsolatát, valamint bemutatja, az egyes dolgok hogyan történtek, és mit kell tennünk ahhoz, hogy ugyanazt az eredményt újra elérjük a későbbiekben. Nem csak kínozzuk a teremtményeinket, hanem azt is megtanuljuk, hogyan kezeljük őket. A fent említett Önmeghatározás elmélet szerint a második szükséglet a kompetencia, amelynek birtokában a játékos felfogja, hogy teljesíteni tud egy célt – legyen az bármi.

És végül az sem elhanyagolható szempont, hogy a játék grafikája egy biztos környezetet, ám mégis kevésbé realisztikus ábrázolást nyújt a játékosoknak. Sok más játékkal ellentétben a The Sims túlozva, komikus módon mutatja be a simek szenvedését, ezzel könnyítve az embertelen bánásmód felelősségén.

A titok tehát egyszerű: a cselekvés szabadsága, a komikum és a The Sims játékdizájnja lehetővé teszi, hogy a kíváncsiságunkat kielégítsük – akár úgy is, hogy mindeközben halálra kínozzuk szegény simeinket.

Ruby

Ruby

Főállású történetíró és profi fordító, mellékesen szárnybontogató youtuber. A Sims szériákon átívelő rejtélyek szakértője. Lelkes játéktesztelő, tudósító, lektor és Sims 4 játékos.
Ruby

Latest posts by Ruby (see all)

Ezeket láttad már?

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal!

4
Hozzászólás

avatar
2 Hozzászólás
2 Válasz
3 Követő
 
Legtöbbször megválaszolt komment
Legtöbbször értékelt komment
4 Hozzászólók
MattLightAquaRubyGregoretta Samsa Legutóbbi hozzászólók
  Feliratkozás  
Visszajelzés
Gregoretta Samsa
Tag

Én vagyok az egyetlen, aki nem szokott simeket ölni? 😀 Én valahogy mindig túlságosan sajnáltam őket ahhoz, hogy meghaljanak vagy megöregedjenek. xD Az volt a legjobb, amikor a Sims 3-ban a dédunokák meglátogatták a kb. 30 éves dédmamit 😀
A tesóm viszont előszeretettel gyilkolászta a saját simjeit, már a Sims 2-ben is. Volt, amikor valakit egy, az udvaron létrehozott kis szigeten zárt el mindentől és mindenkitől, hogy ott egymagában éhen pusztuljon. xD

LightAqua
Tag

Akarattal meg én sem tettem el egy simet sem láb alól.

Matt
Admin

Én se szoktam kínozni vagy megölni a simeket. Sims 1-ben véletlenül túlvilágra toltam az egyiket (egyben ez volt az első halálom), és akkor még nem volt a moveobjects on kód és bármilyen tárgyat képes mozgatni, amiben volt(ak) sim(ek). Egy ágyban aludtak és gondoltam, hogy falhoz közelebbre húzok, hogy még több tárgy elférjen egy helyen. Akkor még kicsi voltam és nem gondoltam arra, hogy a falhoz közelebbi sim ki tudja mászni az ágyon, de nem. Majdnem 3 napon át aludt Csipkerózsikáként. 😀 Aztán arra jutottam, hogy arrébb húzzam az ágyat és sikeresen kiszállt, majd meghalt az alacsony szükségletek miatt. Sims 2-ben… Tovább »