Simblog

A vámpírok evolúciója

Bár a valóságban – reményeink szerint – nem léteznek vámpírok, a sápadt vérszívók gondolata a legtöbbünk életének szerves részei. Hiszen ki ne hallott volna már Drakuláról? Vagy kinek kell bemutatni a Twilight fandomot? Ugye, hogy megvan legalább az egyik? Attól függetlenül ugyanis, hogy nem szoktunk velük találkozni, a vámpírmítoszok mindannyiunk fejében megragadtak – tudjuk róluk, hogy vért isznak, veszélyesek, általában sápadtak, és ki nem állhatják a fokhagymát. És mint a közismeretben ennyire élénken élő lény, természetesen a Simsből sem maradhatott ki. Ez önmagában valószínűleg még nem jelent újdonságot – de vajon tudtátok-e azt, hogy már a legelső szériában is felbukkantak kedvenc vérszívóink? Hogyan fejlődött, változott az ábrázolásuk a The Sims négy generációján keresztül? Ha szeretnéd belevetni magad a nosztalgiába, valamint a vampirizmus jártasságodat is csiszolgatnád egy kicsit, jó helyen jársz!

A vámpírokról általában

Ahhoz, hogy el tudjuk helyezni magunkban a vámpírok simses ábrázolását, előbb nem árt egy rövid áttekintés a szó eredetéről, jelentéséről és arról, pontosan kiket takar. Bár csak néhány évszázada használjuk a vámpír szót, maga a fogalom már évezredek óta részét képezi majdnem minden kultúrának.

Maga a szó a szláv eredetű, egészen pontosan a szerbhorvát upir kifejezésből származik, amelynek később elterjedt formái a bolgár váper, a cseh upír,  a lengyel upior és az ukrán upiri. Az upir szó először 1047-ben tűnt fel írott formában, amikor is egy orosz herceget a gonosz vámpír jelzővel illetett az irat szerzője. A szó csak ezt követően, 1725-1734 közül terjedt el nyugaton is, mint vampyr, vampire és wampyr. Ebben az időszakban Európát egyre inkább foglalkoztatni kezdték a magyarországi vámpíresetek. A magyar nyelvbe egyébként német közvetítéssel érkezett meg a vámpír kifejezés, és az első nyelvemlékünk, amely ezeket a lényeket említi, 1794-ből származik:

“Vampierok… az eleven embereknek véreket szopták.”

 Ha visszatekintünk a régi időkre, akkor azzal fogunk szembesülni, hogy korábban a vámpírok még több, különböző kategóriába tartozhattak. Egyfelől lehettek démonikus vérszívók, akiknek nem volt emberi formájuk, másrészt viszont lehettek olyan boszorkányok vagy szellemek, akik ugyan rendelkeztek emberi megjelenéssel, mégis szinte mindannyian képesek voltak alakot váltani. Ezen kívül létezik még az állati vámpirizmus is, és bár a köztudatban leginkább a vámpírdenevér él ebben a kategóriában, a valóságban ez a denevérfajta egyáltalán nem fogyaszt vért, míg kevésbé ismert rokona, a vérszopó denevér vérrel táplálkozik. A szóbeszédek gyakran olyan állatokat is felruháztak a vérivás képességével, amelyek egyébként növényevők voltak, mint például a ló vagy a tehén.

Bár a régi népek a Föld különböző pontjain éltek, így legtöbbjük soha nem léphetett kapcsolatba egymással, egymástól teljesen függetlenül mégis rengeteg kultúrában megjelent a sírjából kikelő, emberi vérrel táplálkozó vámpír alakja. Ennek a különös egybeesésnek több magyarázata is lehet. Először is, előfordulhat, hogy a legendák minden gyanakvásunk ellenére mégis igazak, és kedvenc vérszívóink nem csak a Simsben léteznek. De ennél sokkal valószínűbb, hogy ez a kép az emberiség kollektív tudatalattijának része, vagy talán a porfíria és pellagra nevű betegségek vámpírikus tünetei erősítettek rá a vámpírmítosz elterjedésére.

Az európai népi kultúrában a vámpír általában egy sírjából kikelt emberi holttest, ami vérrel táplálkozik, hogy fenntarthassa élőhalotti létét. Gyakran olyan természetfeletti erőknek is birtokában van, mint az emberfeletti erő és gyorsaság vagy az alakváltás. A legtöbbször úgy ábrázolják, hogy a vámpír az áldozatát a nyakán harapja meg, ennek pedig több magyarázata is van. Először is, itt a legkönnyebb hozzáférni a főartériákhoz, másodszor pedig a testnek ezen felülete általában fedetlen, így itt a legkönnyebb hozzáférni valakihez. Általános jellemzője a vámpíroknak továbbá az is, hogy ők az éjszaka gyermekei, akik a napfényt kerülik, és ezen kívül csak a szenteltvíztől, a karóktól és a fokhagymától félnek. Legtöbbször koporsóban alszanak, és egy házba csak kopogás és beinvitálás után léphetnek be.

A modern kori vámpírok már az esetek többségében nem sírjukból kikelt élőhalottak, hanem inkább elkülönült, önálló fajként jelennek meg. A köztudatban most már nem a népi hiedelmek és szájhagyományozás nyomán él a vámpír alakja, hanem az irodalomban és a filmvilágban való jelenléte miatt. A vámpír mostanra kultikus figurává vált, és mint ilyen, természetesen nem hiányozhat egy olyan nagy cím repertoárjából sem, mint amilyen a The Sims.

The Sims

Általánosságban elmondható, hogy ugyan az ötletek már a helyükön voltak a kezdetektől fogva, a Sims első szériája mégis sok szempontból kezdetlegesnek tűnik így, húsz év távlatából. Viszont a készítők már akkor megmutatták nekünk, hogy foglalkoztatják őket a különböző fajok, így a vámpírok is. A Makin’ Magic kiegészítővel ugyan elsősorban mindenki figyelme a varázslás felé fordult, de azok, akik igazán figyelnek a részletekre, észrevehették már, hogy ha nem is funkcionális vámpírok, de vámpírkülsejű simek már bekerültek ebbe a játékba is.

Azok, akik játszottak a Makin’ Magic kiegészítővel, minden bizonnyal emlékeznek még rá, mennyire nehéz beszerezni egyes hozzávalókat a kiszemelt varázslatokhoz és bájitalokhoz. Némelyik alapanyagért szó szerint végig kell koldulnunk a fél szomszédságot, majd nehezebbnél nehezebb feladatokat kell teljesítenünk a tréfás kedvű eladók utasítására. Az egyik ilyen eladó nem más, mint az ikonikus, zöldes bőrű, hegyes fogú, kirívó öltözetű Vicki Vampiress, aki, ha az extrém külsejével még nem tette volna egyértelművé a vámpírságát, a nevével biztosra megy.

De nem ő az egyetlen úgynevezett vámpírja ennek a szériának, ugyanis a simed a Beauty or Beast varázslat használatával rövid időre szintén felöltheti egy vérszívó kinézetét. Bár az igazi vérszívókra még várnunk kellett a második rész Éjszakák kiegészítőjéig, a felütés megtörtént már a The Sims Makin’ Magicben, és innentől aztán nem volt megállás. A vámpírok azóta is elmaradhatatlan részét képzik minden Sims szériának.

The Sims 2

A The Sims 2 sok szempontból számított forradalminak a megjelenésekor, okkal vette körül hatalmas csodálat, és az sem véletlen, hogy rengeteg játékos még most is előszeretettel választja a későbbi játékok helyett éppen ezt a generációt. Rengeteg olyan apróságot vonultat fel a játék, amire az ember még évekkel később is édes nosztalgiával tekint vissza, ezúttal azonban egy sokkal nagyobb volumenű újítás érdekel bennünket. A vámpírok. A funkcionális vámpírok, akik többé már nem csak egy zöldes árnyalatú bőrt és néhány díszfogat jelentenek, hanem egy teljesen új létformát.

A The Sims 2 Éjszakák kiegészítővel végre megérkeztek a szürkéskék bőrszínű, piros szemű, agyaras vérszívók. A játék alapértelmezett vámpírjai viktoriánus stílusú ruhákat hordanak, valószínűleg azért, mert ezzel tudták a leginkább szemléltetni azt, mennyire ősiek is ezek a lények. A simed akkor válhat maga is vámpírrá, ha egy vérszívó megharapja a nyakán. A vérivás sikeressége általában nagyban függ attól, milyen magas az érintett simek kapcsolati mutatója.

A felnőtt vámpírok nem öregszenek tovább, így ők nem halhatnak meg öregségben, sőt, éhen halni sem tudnak. A napfény ellenben végzetes hatással lehet rájuk, ha nem menekülnek még idejében vissza a biztonságot jelentő ház falai közé. Éppen ezért a vámpírok éjszaka aktívak, nappal javarészt odabent tartózkodnak, és leginkább a koporsójukban alszanak. Éjszaka viszont elemükben vannak, olyannyira, hogy még a szükségleteik sem csökkennek, ha csak nem történik velük valami kivételes esemény.

A The Sims 2-ben lehetőségünk nyílik arra, hogy különböző más fajokkal keresztezzük a vámpírunkat, így olyan különös hibridekkel is játszhatunk, mint a vérfarkas-vámpír vagy az űrlény-vámpír. A vámpír tinik külön ösztöndíjban részesülhetnek, amikor egyetemre mennek, bár előfordulhat, hogy a játék tévesen zombinak titulálja őket. De hát… alacsony ár ez egy jó kis ösztöndíjért, nem igaz?

A simek többségének a félelmei között szerepel a vámpírrá válás, azonban vannak olyan kalandor típusok is (főként a tudás és románc beállítottságúak), akik vágynak az új létforma megtapasztalására. Azonban akár félnek tőle, akár vágynak rá, a vámpírrá válás végül minden sim számára pozitív emlék szokott lenni.

A Sims játékok egyik különlegessége, hogy a vámpírság mindig gyógyítható, tehát ha a játékos megunja a simje halhatatlanságát, vagy épp kezd nehézkessé válni az etetés, akkor sincs minden veszve. Elég megitatni a vámpírral egy speciális italt, onnantól kezdve pedig minden visszatér a normális kerékvágásba.

The Sims 3

A Sims harmadik szériája különleges a vámpírok szempontjából, ugyanis nem csak egy kiegészítővel kaptunk vérszívókat, hanem kettővel. Először a Leszáll az éj hozta el nekünk az éjszaka gyermekeit, majd kicsivel később a vámpírok is bekerültek a természetfeletti lények válogatásába a Természetfeletti erők kiegészítőben, amellyel a vámpírinterakciók és képességek is kibővültek.

Az előző szériával ellentétben a harmadik generáció vámpírjai nem halnak bele abba, ha túl sokáig tartózkodnak a napon. Ez persze nem jelenti azt, hogy semmilyen következménye nincsen a hosszas napozásnak, hiszen a vámpír simek elkezdenek füstölögni, majd egy idő után kidőlnek, és a képességeiket sem tudják már használni. Érdekesség, hogy a vegetáriánus jellemvonással rendelkező simek vámpírrá változva is inkább a plazmagyümölcsöt fogyasztják szívesen.

A külsejük nem sokban tér el a hétköznapi simekétől, mindössze a bőrük világosabb és a szemük fényesebb egy kicsit. Amikor a simed megkér egy vámpírt, hogy változtassa át, attól függően, milyen szoros a kapcsolatuk, a vámpír vagy a csuklóját fogja megharapni, vagy pedig a nyakát. Nem a harapás az egyetlen módja annak, hogy vámpírok szülessenek, hiszen vámpírszülőknek valóban születhetnek vámpírbabái.

A vámpírok ebben a szériában nem élnek a végtelenségig, az öregedésük mindössze lelassul, ahogy elérik a felnőttkort. Ha megvásárolod a Halhatatlan életcéljutalmat a vámpír simednek, akkor ez garantálja számára az öröklétet. Természetesen itt is van gyógymód a vámpírságra, amelyet a laboratóriumban vásárolhatsz meg potom 3000 simoleonért. Ezen kívül bizonyos bájitalok is szolgálhatnak gyógymódként, sőt, van olyan is, ami vámpírrá teszi az elfogyasztóját.

The Sims 4

Ezzel el is érkeztünk a jelenleg legfrissebbnek számító The Sims 4-hez, amelynek egy kicsit átalakult a kiegészítő-struktúrája. A vámpírok ugyanis nem egy nagy kiegészítővel érkeztek, hanem egy egész game packet szenteltek nekik a készítők. Ebből következik az is, hogy messze a négyes széria vérszívói a legfejlettebbek és leginkább kidolgozottak, ráadásul nem csak a külsejük lett sokkal testre szabhatóbb, hanem a képességeik is. A negyedik generációs vámpíroknak van egy emberi és egy sötét alakjuk, így egyszerre tarthatják meg a simek a hétköznapi formájukat és válhatnak hátborzongató, repedezett bőrű vadállattá.

Ami azonban igazi újdonságnak számít a korábbi szériákkal szemben, az nem más, mint a rangrendszer és a képességfa. Ez ugyanis azt jelenti, hogy a vámpírok fejlődnek, tanulnak az idő múlásával, és a hatalmuk sem lesz egyforma. Tehát attól függően, mennyit foglalkozik a vámpír simed a képességei csiszolásával, egyre több és több lehetőséget oldhatsz fel számára a képességfán. De nem csak új erők, de új gyengepontok is érkeztek a négyes szériába: minél erősebb és magasabb rangú a vámpírod, annál több gyengeséget is választanod kell az erősségei mellé. Így lesz csak igazán összetett a vámpírok faja ebben a The Sims 4-ben.

A korábbiakhoz hasonlóan lehetséges vámpírt létrehozni már a CAS menüben is, valamint a vámpírok gyermekei is ebbe a fajba fognak tartozni. Aztán ott van még az igazán ikonikus vámpírharapás is, ez azonban ezúttal nem alapértelmezett funkció, a vámpír simeknek meg kell dolgozniuk azért, hogy teremteni tudjanak. A már említett képességfán kell megszerezniük az átváltoztatás lehetőséget, onnantól azonban halhatatlanná teheti a számára kedves simeket.

Ami pedig a napfényt illeti, ezek a vámpírok sem bírják túl jól, kivéve persze, ha megszerzik az immunitást ellene (szintén a képességfáról). További érdekesség az is, hogy az Évszakok kiegészítővel érkező időjárási tényezők árnyalják egy kicsit a vámpírok korlátait. Felhős időben ugyanis bármiféle negatív következmény nélkül kiléphetnek a szabadba, ráadásul a szélsőséges időjárás sem árt nekik.

Mint ahogyan korábban, úgy most is rendelkezésünkre állnak különböző “vegetáriánus” alternatívák is a vámpír simünk táplálására. Ehetnek például plazmagyümölcsöt vagy halakból készült vértasakot is elraktározhatnak ínségesebb időkre. Ezek azonban lényegesen kevésbé csillapítják a vámpírokat állandóan gyötrő szomjúságot.

És bár a vámpírok ebben a szériában messze felülmúlják az összes korábbi verziót, van, ami nem változik sosem: mindig van visszaút. Ha egy vámpír szeretne újra emberré válni, nem kell mást tennie, mint meginni egy gyógyító koktélt, és már véget is érnek a vérszívással tarkított napjai.

Mint ahogyan az a leírtakból is látszik, a vámpírok nem csak a valóságban elterjedt mítoszokkal tettek meg nagy utat, hanem a négy generációs Sims játékokban is hatalmas fejlődést mutattak fel. Kezdve onnan, hogy először mindössze vámpíros külsőt kaphattak a simek, egészen odáig, hogy egy tanulási folyamat során sajátíthatnak el különböző képességeket a vérszívóink.

A csodás fotókat Matt készítette.

Neked melyik széria vámpírjai a kedvenceid?

Főállású történetíró és profi fordító, mellékesen szárnybontogató youtuber. A Sims szériákon átívelő rejtélyek szakértője. Lelkes játéktesztelő, tudósító, lektor és Sims 4 játékos.