Játékteszt

Sims 4 Dream Home Decorator – Rám bízták a szomszéd házát

A lakberendezés, mint állás, már nem számít újdonságnak a Sims berkeiben, hiszen a Sims 3 Álomállásokban már találkozhattunk hasonlóval. Lássuk hát, sikerül-e újat mutatnia, és ha igen, miben, a fiatalabb „testvérnek”, azaz a Sims 4-nek a Dream Home Decorator játékcsomaggal!

CAS

A Game Pack témájából kiindulva nem számítottam túl sok újdonságra CAS téren, és feltételezéseim be is igazolódtak: csak minimális mennyiségű új ruhát és frizurát kaptunk, amik többnyire visszafogottak, nem hivalkodók (mondjuk kíváncsi lettem volna egy csili-vili extravagáns stílusú lakberendező ruhatárára is, de sajnos erre nem került sor).

Ezen kívül feltűnt az is, hogy a férfiaknak szánt egyetlen új cipő összemetsződik a férfiaknak szánt két új nadrág egyikével, ami elég kiábrándító nekem, és minimális odafigyeléssel elkerülhető lett volna a fejlesztők részéről.

Összességében a CAS részről azt tudom elmondani, amit előre is sejtettem: nem emiatt fogja megérni a csomag beszerzése.

Építőmód

Na ez az, ahol leesett az állam. Hiába tudtam előre, hogy itt fognak nagyot durrantani a készítők, még így is teljesen ledöbbentem, ahogy végiggörgettem a rengeteg új bútoron. Nem is emlékszem, volt-e ilyen bőséges termés korábbi kiegészítéseknél, ráadásul ennyire egységes stílusban. Bár az egységes stílus itt vissza is üthet, elvégre a bemutatók alapján az lenne a cél, hogy ügyfeleink széleskörű igényeit kielégítsük, kívánjanak bármilyen berendezési stílust: a bekerülő szett elég kis részét fedi le a stílusok skálájának.

Ha viszont a stíluson és a darabszámon túllépünk, fontos szót ejtenünk a minőségről is. Ami a legjobban lenyűgözött, az a bútorok kombinálhatósága. És nem csak a szabadon formálható-bővíthető kanapéról beszélek, amit szinte már az orrunk alá dörgöltek a bemutató videókban. Rengeteg egyéb példát lehet felsorolni a játékcsomagból, sőt, szinte túlsúlyban vannak azok az elemek, amik valamivel kombinálhatóak, ráadásul korábban sosem látott módokon.

Ott vannak például a galéria ágyak, amikkel rengeteg helyet spórolhatunk meg, és most már bármit berakhatunk alájuk, sőt, ezt demonstrálandó, a legtöbb már alapból egy teljes szettel helyezhető le, amiben persze kicserélhetők a csatlakozó bútorok (úgy érzem, ideje újra nekifutni a Tiny Living kiegészítőnek: ezzel a csomaggal kombinálva nagyon tuti párost alkotnának). Speciel én hiányolom, hogy legyen kétszemélyes galériaágy is a játékban, elvégre a való életben nem ritkák azok sem, viszont valamennyire kárpótolnak az olyan részletek, mint például az, hogy ha szoba közepére tesszük le az ágyat, akkor mindkét oldalán megjelenik létra, míg ha fal mellé rakjuk, akkor a fal felőli oldalról leveszi a játék automatikusan a létrát. Így utólag most azt kívánom, bár a cipő-nadrág csatlakozást is ilyen előrelátóan megoldották volna…

A következő nagy örömködés a trailerekből már szintén látható, külön lehelyezhető tűzhelyeknek és sütőknek szólt. Nem csak sokkal szabadabban formálható konyhákat alkothatunk velük, de még történetmeséléshez is hasznos lehet: például jól modellezhető egy lepukkant kis kéró, ha nincs sütő, csak egy gázfőzőlap az egyik pulton. A külön lerakható sütő nekem akkor lett volna telitalálat, ha elhelyezhető magas szekrényekbe is, akár kettő egymás fölött, bár feltételezem, sok animációt kellett volna módosítani ennek megvalósításáért. A fenti sütőkért kompenzáció viszont a pultra helyezhető elektromos grilldoboz/sütő, ami szintén nagyon tetszik, mivel korábban nem volt hasonló a játékban.

Természetesen, bár a trailerekben sokat mutogatták, mégsem mehetünk el szó nélkül a szabadon variálható kanapék mellett. Egyrészt minden korábbi szériában gyakran használt elemeim voltak, másrészt itt még egy lapáttal rátettek, ugyanis nem csak egyforma méretű elemeket helyezhetünk le, hanem heverőkkel is kiegészíthetjük kreálmányunkat, amivel még egyedibbé tehetjük nappalinkat.

Na de ami miatt ezt az egész gondolatmenetet elindítottam, és számomra a legnagyobb meglepetés volt: a dekorációs elemek és tárolók közötti óriási kombinációs lehetőségek. Persze láttunk már korábban is polcokat meg könyvesszekrényeket, amikre elhelyezhetünk kisebb növényeket, vagy dekorációkat, de itt teljesen más érzete van a dolognak. Rengeteg különféle méretű nyitott szekrényt és polcot kaptunk, amelyekre rengeteg minden ráfér: ha valaki imád a kis mütyürökkel szöszölni házépítés és berendezés közben, annak ez a játékcsomag álmai netovábbja!

És itt is jött egy újítás, ami korábban nem volt: ruhaakasztós bútorok érkeztek, hozzá pedig rájuk elhelyezhető vállfákra aggatott ruhák, amik szabadon variálhatók egymással (ráadásul ruhásszekrényként is működnek, tehát ugyanazok az interakciók érhetők el velük). Hasonló módon több szett cipő is érkezett, amiket ugyanígy kombinálhatunk a különböző elosztású szekrényekkel.

Szinte az összes új szekrény és polc nyitott és üres: csak arra várnak, hogy megtöltsd őket dekorációval, vagy más hasznos-haszontalan dologgal, amikre szintén viszonylag hosszú sort vonultat fel a játékcsomag. Különféle dobozok, dekorációk állnak rendelkezésre, amik tökéletesen illenek bármelyik polcra vagy szekrényre. Ráadásul az új szekrények és falipolcok is modulárisan működnek: ha egymáshoz illesztjük őket, összecuppannak, és utána együtt tudjuk ezeket mozgatni, ráadásul a méretük is passzol egymáshoz, ami számomra mindig egy pozitív dolog, és korábban hiányzott a játékból. Három szabályt kell megjegyeznünk:

  • ha benne van a bútor nevében a Modular szó, akkor valamivel biztosan kombinálható
  • fali szekrény csak fali szekrénnyel,
  • földön álló csak földön állóval cuppan össze,

viszont a két csoporton belül szinte minden mindennel, így akár az egész nappaliszekrénysort arrébbtehetjük egyetlen kattintással.

Ráadásként pedig több új tévészekrény is érkezett, amikből korábban szűkös volt a felhozatal, most viszont úgy készíthetünk nappali szekrénysort, hogy még az IKEA nappalitervezője is megirigyelné!

Az építő mód alapján szerintem kijelenthető, hogy ha valaki szereti a jól variálható bútorokat, illetve örül a kompakt, helytakarékos megoldásoknak, esetleg még több helyet szeretne spórolni Tiny Living házában, vagy egyetemi fészkében, annak bátran ajánlom ezt a csomagot, még akkor is, ha amúgy nem tervezi belevetni magát más simek otthonának renoválásába.

Ha viszont nem vetjük meg más lakásának átdolgozását, és simünk lakberendezőnek áll, nem csak kellékeket (értsd: új bútorok) kap a munkájához, hanem felszerelést is: igaz, rövid a lista, hiszen csak egy tervezőasztalt és néhány tárgyként lehelyezhető színmintát tartalmaz, mégis, meglepődtem, hogy külön tervezőasztalt kaptak.

Játékmenet

Az építőmód még a vártnál is jobban beszippantott, így nagyjából másfél óra játék után kezdtem el egyáltalán állást keresni simemnek: nyilvánvalóan a vadiúj, lakberendezőit. Idő közben rájöttem, hogy a korábban említett tervezőasztal csak egy témájában jól passzoló íróasztal valójában, de nem hagytam, hogy ez kedvemet szegje: simem kicsapta rá a laptopját, és bele is vágott a dizájn világának meghódításába.

Első meglepetésem az volt, hogy átlagosan 600 § bevétellel lehet számolni megbízásonként. Korábban a nagy bevételek reményében színésznek állítottam sok simemet, ez a kezdőfizu viszont kenterbe veri azt a bevételt (bár biztosra veszem, hogy sokkal több energiaráfordítást igényel majd).

Az állást elfogadva rögtön újabb meglepetésként ért, hogy a szakmai megítélést kezelő ablak is újszerű. A megbízásokat a korábban már megszokott módon tudjuk kiválasztani, viszont ebben a karrierben nem csak teljesítményt, hanem megítélést is számon tartanak. Mielőtt belevágtam volna első megbízásomba, egyetlen kapaszkodóként a kis kérdőjeles ikonra vittem a kurzort, ahonnan megtudtam, hogy a Sims 3-hoz hasonlóan itt is kapok majd egy büdzsét az ügyfelektől, amit nem ajánlott túllépni, ha jó értékelést remélek. Illetve máris motiválni kezdett az, hogy az elégedett ügyfél visszatérő klienssé válhat, valamint bevonzhat nagyobb, jobban fizető megbízásokat is (természetesen ez csak a szakmai előrelépés költői megfogalmazása, de akkor is, nálam növeli a játékélményt).

A megbízás listát megnyitva szintén leesett az állam: elég hosszas a lista, ráadásul különféle típusú megbízások léteznek, amikre szűrni is lehet:

  • Szoba újratervezése
  • Új szoba építése
  • Egy egész szint újratervezése
  • Új szint hozzáépítése

Ezen kívül minden megbízásnál láthatjuk az adatokat, például a család nevét, a telek típusát (ugyanis nem csak lakóházakat vállalhatunk el, ami kifejezetten izgatja a fantáziámat!), a rendelkezésre álló büdzsét, a kezdés és befejezés idejét, valamint a cím alapján azt is kitalálhatjuk, hogy milyen témában keresik a szolgáltatásainkat. Ja, és azt is láthatjuk, mennyit keresünk majd a feladattal, de ezen a ponton kábé ez érdekelt a legkevésbé.

És bár a választék elsőre nagynak tűnt, hamar szembesülnöm kellett vele, hogy túlságosan kis ebihal vagyok még az óceánban ahhoz, hogy Langraabék villájának akarjak nekiesni első körben, így megalázkodva elvállaltam Tinkerék egyik szobájának nem is olyan kis büdzséjű (nagyjából 5000 §) felújítását.

Mielőtt azonban rányomtam volna, a felugró szövegből megtudhattam egy viszonylag általános háttértörténetet (játékélmény és világépítés ötös), valamint azt is előrevetítették, hogy amikor találkozunk majd, elárulnak nekem néhány dolgot, amiket szeretnek, illetve miket nem.

A pozitív csalódások sora pedig folytatódott, mikor elvállaltam a megbízást: először is kaptam egy értesítést, hogy simem eszköztára egy memóriakártyával bővült, amelyet a leírás alapján arra tudok majd használni, hogy a megbízások során készített fotókat menedzseljem, valamint a karrier ablak is bővült az elvállalt feladat adataival.

A megbízásra másnapig várnom kellett, de rögtön belevetettem magam a feladatba, amint lehetővé vált. Simem kicsapta a színmintáit, mutogatott bútor inspirációkat, érdeklődött ízlésről-ízlésficamról, még az ügyfél Simterest oldalát is megnézegette, majd nagy bátran beígért egy sikeres felújítást – mindegyik új interakciót nagyon élveztem, bár gondolom tizedjére végignyomkodni ezeket biztosan unalmasabb lesz, mint elsőre. (Azt már csak a második felújításnál vettem észre, hogy meg lehet vizsgálni minden már ottlévő bútort, de sajnos ebből nem tudunk meg új információt).

Ami viszont meglepett, hogy lehet másik stílust javasolni a felújításhoz, ha pedig ezt tesszük, a megbízónk ízléséről többet tudhatunk meg, ugyanis véleményt alkot az éppen bedobott stílusirányzatról (tehát a munka panelen megjelenő információmorzsák változni is tudnak, ami szerintem sok izgalmas dolgot behoz a játékba).

Amint elküldte a megbízót, elérhetővé vált az építés mód – de mielőtt belevágnánk a felújításba, ne felejtsünk el előtte fotókat készíteni! Ha a fotókkal megvagyunk, ideje nekilátni a felújításnak… ami elsőre elég nagy kihívásnak tűnik, ugyanis nem derül ki, hogy melyik szobát szeretnék felújíttatni, illetve a bútorok stílusát sem tudom megállapítani (vegyük példának azt a nappali szekrénykölteményt, amit korábban mutattam, na attól a simem gyomra egyenesen felfordult, mert beállítottam neki, hogy utálja a „basic” dizájnt… szóval nem erősségem a stílusok megnevezése-beazonosítása). Ráadásul az sem segít, hogy a felderített preferenciák alapján a kliens szeret énekelni, utál programozni, és mindezt francia dekorral képzeli el…

Az, hogy melyik szobát kéne felújítani, az építés módba lépve sem derül ki (pedig el tudtam volna képzelni, hogy csak egy szobát enged módosítani, mint pl. mikor a városi apartmanban csak a lakáshoz tartozó részt lehet editálni, azon kívül nem). A stílusokra viszont szerencsére lehet szűrni, egyrészt a katalógusban is, másrészt pedig ha rákattintunk a kliens által megadott preferenciák ikonjaira, odaugraszt, ami ahhoz a preferenciához tartozik, így pl. az éneklésre kattintva feldobta a játék a mikrofont, a gitárt és a karaoke szettet.

Sajnos a Sims 3-al ellentétben itt még csak azt sem mondják meg, milyen bútorok elhelyezését várnák el tőlem, ráadásul ha elegendő mennyiségű bútort adok el, akár az egész házat felújíthatom, és még úgy sem merítem ki a keretet. Szóval az, hogy mennyire tartjuk be a megbízás címében meghatározott feladatot, teljességgel ránk van bízva, ami egyrészt lehet előny is, másrészt hátrány is, én inkább utóbbit érzem, mert nagyobb kihívásnak érezném a feladatot, ha több megkötéssel érkezne (ráadásul így lenne értelme visszatérő ügyfeleket szerezni, ha mindig csak egy-egy szobát tudunk áttúrni). Az pedig, hogy a régi bútorok eladásából rengeteg pénzhez jutunk, szintén nem egy szimpatikus dolog, itt is nagyobb kihívásnak érezném, ha mondjuk mindent csak féláron tudnánk eladni, ami eredeti bútor, mivel akkor szűkösebb lenne a keret (a legtöbb megbízásnál szinte még pénzt spóroltam meg az ügyfeleknek, annyival több pénzért adtam el bútort, mint amennyiért vettem, és még csak meg sem kiabáltak miatta).

A felújítás után elkészítettem az utána képeket (ilyenkor is van lehetőségünk még „előtte” képeket – így, idézőjelesen – lőni), majd a nagy leleplezésre visszahívjuk az ügyfelet, kiválasztunk legalább 3-3 előtte-utána képet, majd eldönthetjük, hogy akarjuk-e személyesen is bemutatni a végeredményt, aminél ha igent választunk, egy speciális „összejövetel” indul el, amit a szokásos módon adott interakciók elvégzésével tudunk teljesíteni (bár nálam valami miatt az első két alkalommal ez problémás volt: ha azt választottam, hogy mutassa be a házat, átugorta a bemutató rendezvényt, más opciót pedig nem értem el, szóval feltételezem, hogy ez egy játékhiba). A harmadik megbízásnál viszont sikerült végigcsinálni az egész ceremóniát, és meg kell, hogy mondjam, nagyon tetszik.

Először is az ügyfelek bejönnek eltakart szemmel, majd mikor leleplezzünk a műalkotásunkat, egy slideshow-t mutat nekünk a játék az általunk összepárosított előtte-utána képekből (így a saját játékélményünk miatt érdemes tényleg összeillő képeket választani). Ezután megmutogathatjuk az új bútorokat, valamit a tulajok maguk is körülnéznek. Ha kész vannak, szólnak, és kikérheted tőlük a végső ítéletet, ami eldönti, sikeres volt-e a feladat teljesítése.

Ha össze kéne vetni a Sims 3 Álomállások hasonló munkájával, sokkal több részlet került be ebbe a karrierbe, viszonylag sok interakció érhető el az ügyfelekkel felújítás előtt és után is. Ezen kívül a portfólió bár közös pont, sokkal jobban tetszik, hogy itt nem csak egyetlen képet kell készítenünk (ráadásul a Sims 3-ban rendszerint abból a pozícióból kellett fotózni, ahol a simünk épp állt, mikor váratlanul közölte a játék, hogy na akkor most fotózz), hanem többet, ráadásul előtte-utána „párokban”. (Azt csak zárójelesen jegyzem meg, hogy használhatóság szempontból jól megoldották, hogy a „Menjen ide” akcióhoz hasonlóan utasíthatom a simemet, hogy menjen egy adott helyre és onnan fotózzon).

Az interakciók pedig nem csak úgy tessék-lássék vannak, ténylegesen tényeket, ízléseket állapíthatunk meg ügyfeleinkről, így viszonylag könnyebb belőni, mégis mi az, ami tetszeni fog megbízónknak, és mi az, amit jobb, ha elkerülünk. Erre pedig a Sims 4 különféle játékmechanikáinak (katalógus szűrők, ízlés bevezetése) nagyszerű ötvözése ad lehetőséget, ráadásul én anno a Sims 3-nál rendszerint abba a hibába estem, hogy minden házat saját ízlésemre formáltam, itt viszont, hogy vannak elvárt stílusjegyek, sokkal sokszínűbb a munka, és hosszabb távon is élvezhető marad, mivel nincs két egyforma alkotás.

Viszonylag rövid ideig próbálgattam a karriert (három megbízást végeztem csak el), viszont mindhárom munka nagyon tetszett, és alig várom, hogy valamikor kipróbáljam magam egész szintek felújításában, plusz szobák vagy szintek hozzáépítésében, illetve ami talán a leginkább érdekel: hogyan tudom majd alakítani simjeink közös élettereit a különféle közösségi telkek felújításával.

Szerencsére a félelmem, miszerint a rengeteg új telekre utazás, valamit építés mód és élő mód közötti váltogatás sok töltési időt fog eredményezni, nem igazolódott be, és a játék ugyanúgy élvezhető maradt.
Amit pedig külön kiemelnék, hogy szimpatikus, hogy egy nap csak egy megbízást végezhetünk el, így a játék kicsit reálisabb, másrészt sok időnk marad simünk igényeinek kielégítésére. Rám mindenképp jó hatással van ez, ugyanis rendszerint gyorsan igyekszem végigrohanni az új dolgokon egy-egy kiegészítő érkeztekor, viszont a várakozás miatt sokkal nagyobb izgalommal vágok bele az aznapi megbízásokba.

Kinek ajánlom a csomagot:

  • Aki szeret berendezni, a bútorokkal és a kiegészítőkkel matatni
  • Aki szereti az építési kihívásokat, ugyanis minden új megbízás egy másféle kihívás
  • Aki újfajta csínyként bele akar kontárkodni más simek életterébe
  • Aki szeretné játékmeneten belül a saját képére formálni a világot apránként

Kinek nem ajánlom:

  • Aki inkább a simek létrehozását élvezi, mintsem magát az építést
  • Aki csak pár percet tölt el építésmódban, aztán máris a játékra koncentrálna
  • Aki sikeres akar lenni simjével lakberendezőként, de csak egyféle stílust szeret a játékban
  • Aki arra számít, hogy gyorsan, kis energiabefektetéssel tud meggazdagodni az új karrierből

A barkácsolás avatott mestere, ígéretes írópalánta, egyedi tartalom készítő. A Sims konspirációs teóriák lelkiismeretes közvetítője. Elhivatott fordító, Sims 3 és Sims 4 játékos, pótolhatatlan lektor.