Írás

Tale ajánló írása – Kedvcsináló okosan

Hiába is tagadjuk, minden történetíró valahol legbelül arra vágyik, hogy a lehető legtöbben olvassák és szeressék a történetét. Ez kemény dió, mert nem lehet mindennek megfelelni, de odafigyeléssel javíthatóak az esélyek. Most megtudhatjátok, mi az, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy az emberek kedvet kapjanak a történet olvasásához.

Picture

Kell egy jó cím!

Talán az egyik legnehezebb feladat, számos író küzd a címadás nehézségeivel. Mikor címet választasz a történetnek, akkor többire 2-3 szóba igyekszel besűríteni mindent, amiről szól. Érdemes valami különlegesebbet adni, ami csak a tiédre jellemző, mert a sablonos kifejezések elvesznek a tömegben.

Tegyük fel, hogy a történet lényegében egy lányról szól, aki teljesen hétköznapi és a kamaszok átlagos gondjaival küszködik. Az ifjúsági regények kedvelői egy egyszerű címre is rákattinthatnak, de a bizonytalanoknak kell egy kis plusz.

Sablonos cím, amit gyakran látunk

  • Kata élete
  • Kata naplója

Érdekesebb cím, ami sejteti a történet kimenetelét is

  • Kata, te csodás
  • Kata, a balek

Érdemes lehet a szavakkal is eljátszadozni

  • Balek Kata bénázásai
  • Balek Kata kalandjai

A fent leírtak érvényesek a fejezetcímekre is. Szintúgy 1-2 szóba kell belefogalmazni az adott rész lényegét. Itt már annyira nincs nagy súlya az elnevezésnek, de azért érdemes vele játszani, hátha valakit épp ez győz majd meg.

Picture

Oké, és miről szól?

Ha a címadáson túl vagy, és nem is lett épp tökéletes, akkor is van még lehetőséged tovább javítani a helyzeten. Egy rövid, de érdekfeszítő leírás tökéletes kedvcsináló lehet.

Nem az a lényege, hogy ismertesse a teljes sztorit, pusztán csak arra szolgál, hogy körvonalazza annak tartalmát. Megemlítheted benne a szereplőket, illetve felsorolhatod, milyen bonyodalmakkal indul a történet. A végét és a megoldást semmiképp se tartalmazza, kiábrándító lehet, ha már az elején lelövöd a poénokat!

Példa:
Nagy Kata sosem gondolta volna, hogy egy ilyen apró dologtól ennyire megváltozik majd az élete. Egyetlen rossz döntés után kártyavárként omlik össze minden körülötte, és fogalma sincs róla, ki tud-e majd kecmeregni a romok alól. Jaj Kata, te balek, ne bénázz már annyit!

Picture

Lásuk a borítót!

Nagyszerű! Van már egy jó címünk és érdekes leírásunk, de még mindig van mivel megfogni az olvasót! Nincs más, ami jobban vonzaná a szemet, mint egy szép opening kép, ami ott virít az adatlapon. Ez a kép bármilyen lehet. Szerepelhet rajta csak egy tárgy, vagy hely, ami jellemző a történetre, de felsorakoztathatja a szereplőket is akár. Bátran vegyétek elő a képszekresztőt, inspirálódáshoz nézzetek szét a történetek között, ki milyet csinált (másolni nem ér!) és alkossatok szabadon, szem előtt tartva, hogy illeszkedjen a történetetek hangulatához és stílusához. Érdemes ráírni a tale címét, illetve feltüntetni a szerzőt (vagyis magadat), de mivel az adatlapon ezek látszanak majd, nem jelent gondot, hogy ha mégse szerepelnek rajta.

Íme két példa a fiktív történetemhez:

Picture

Picture

Az igazán bátrak egy opening videót is készíthetnek a történet adatlapjára,  kiváltva ezzel a borítóképet. Érdemes benne felsorakoztatni a fontosabb szereplőket, és ha a leírást is ki szeretnéd vele váltani (amit annyira nem ajánlunk), akkor egyértelmű utalásoknak is kell benne lennie a történetre vonatkozóan.

Picture

Megjelenés előtt is reklámozhatunk
Oldalunkon szeretnénk ösztönözni mindenkit arra, hogy bármilyen módon reklámozza magát és a készülő történetét. Ezért küldhettek be promo videót/képet vagy trailert is.

A promo videó/ vagy kép: Rövid kedvcsináló, semmi konkrétat nem tartalmaz pár hangulatképen, titokzatos részleten, szereplőn túl. Leírásokra nincs szükség, esetleg címet, a szereplők nevét, vagy jellegzetes mondatot, címszavat tartalmaz. Kép esetében előfordulhat, hogy csak egy tárgyat, helyszínt, illetve főszereplőt ábrázol.

Trailer: olyan videó, amiben konkrét utalások vannak a későbbi cselekményre, egyfajta felvezetés, mint a leírás, csak képekben vagy mozgóképekben. Gondoljatok a filmelőzetesekre, ez is olyan, csak simsben.

A videóknak értelemszerűen a történethez kapcsolódó jelenetsorokat vagy képeket kell tartalmaznia. Legfeljebb 3-5 perc legyen (ha túl hosszú, akkor könnyen elunhatja a néző). Fontos még, hogy a videóban szereplő zenék előadóját és címét is feltüntessétek (ha máshogy nem is, mikor elkülditek nekünk), mert ezek nem a ti szerzeményeitek, tiszteljünk meg ennyivel más alkotókat.

Picture

Mit lehet még?

Egyéb extra lehet még a fejezetenkénti borítókép, mely az adott epizódot foglalja össze, ahhoz kapcsolódik, és esetleg szerepel rajta a fejezet címe. Ezeknek a képeknek főként a hírekben van jelenőssége, mikor kitesszük az új részt, figyelemfelkeltésnek és kedvcsinálónak alkalmas, hogy rákattintson az az olvasó is, aki még nem találkozott a történettel. Ha nincs kedved ilyesmivel foglalkozni, akkor a kérésednek megfelelően a borítóképpel vagy a fejezet kezdő képével posztoljuk a friss részeket (illetve anélkül, ha úgy szeretnéd).

Picture

Promo extrák

Az előzetes videókon és képeken túl szívesen fogadunk szövegrészleteket, érdekességeket, kimaradt képeket és minden egyebet is a történettel kapcsolatban, előzetesként és futás alatt, illetve közvetlen a vége után is, melyeket a jelentősségüktől és mértéküktől függően fogunk leközölni különböző formákban a főoldalon.

Előzetes leírások: Ez még nem az adatlapra kerülő leírás, csak egy rövig ismertető arról, kiről-miről szól a törétnet, mi lesz a fő témája, esetleg a műfaja, kiknek szánod, kik szerepelnek majd benne, stb.
Példa:
Történetem Katáról, egy 15 éves lányról fog szólni. A naplóján keresztül ismerhetitek majd meg az életét, ügyetlenkedéseit a fiúkkal, hogy mért fordulnak el tőle a barátai és hogyan veszik össze a családjával. Lesz egy csomó szerelem, sok-sok vita, sírás, nevetés, minden, ami nem hiányozhat egy ifjúsági, romantikus törétnetből.

Idézetek a készülő történetből: A cél az, hogy a megjelent idézettel felhívjuk a figyelmet, betekintést nyerjünk a történet hangulatába, megmutassuk, milyen stílusban írunk, ám mindezt úgy, hogy maradjanak titkok is. Idézni lehet egy párbeszédet, egy szép leírást, akár olyan jelenetet is, ami izgalams, de nem árul el túl sokat.

Képek a kulisszák mögül: Olyan fotók kelitk fel az olvasók érdeklődését, amik mutatnak is valamit, meg nem is. Ilyen lehet egy helyszín, egy szereplő, egy jelenet, ami önmagában nem árul el semmit, de felvet pár kérdést. Nem az a célunk, hogy minden apró mozdulatot kiszivárogtassunk a forgatásról, inkább csak a tényleg érdekes képeknek van helye, ami felkelti az olvasók figyelmét.

Érdekességek: Ha véget ért a történet, egyéb kulisszák mögötti, kimaradt dolgokkal búcsúztathatjuk el, amiket az olvasók kifejezetten szeretnek. Ilyenek lehetnek a vicces jelenetek, mikor a simek egészen mást csináltak, mint kellett volna. Azok a képek, ahol a szereplők grimaszolnak, furcsa fejeket vágnak. Képek a forgatási helyszínekről. Pontokba szedett érdekességek, mint például mennyi ideig dolgoztál a törétneten, milyen elképzeléseid voltak a címmel, a szereplőkkel, a történettel kapcsolatban a véglegesítés előtt. Statisztikai adatok arra vonatkozóan, hány kép készült, hány kép szerepel, hány szóból áll és még sokáig sorohatnám… Ezeknek főként az a lényege, hogy a rendkívüli dolgokat szedjük össze, amit eddig senki sem tudott, illetve amit senki se figyelt vagy számolt, de érdekes, extrém vagy szórakoztató.

Picture

Csak ésszel és felelősséggel!

Fontos tudnotok, hogy minél inkább beharangozunk egy történetet, az olvasók annál inkább fogják várni, így ennek felelősségével kell kiszivárogtatni bármilyen információt. Ha végül nem indul el egy-egy ígért sztori, azért mi nem vállalunk felelősséget, ezért mindenképp gondolja át mindenki, mennyire veszi komolyan a története írását és annak reklámozását.

Az apró információkra is szeretnénk hangsúlyt fektetni, de túlzásokba senki se essen, például ne küldjetek be naponta minden új képet és megírt bekezdést, mert a végére, a megjelenésre már nem marad semmi újdonság. A reklámozásnak első sorban a figyelemfelkeltés és annak fenntartása a célja, a kulcsszó pedig a titokzatosság.

Írta: NoAngelBrigi