Írás

A leggyakrabban használt klisék

Ha emlékeztek még rá, idén áprilisban egy Kérdés Keddünkben arra buzdítottunk Titeket, segítsetek nekünk összeszedni a legnépszerűbb és egyben legidegesítőbb filmes/könyves kliséket. Bár tudjuk, hogy klisék nélkül manapság nehéz írni, sőt szinte lehetetlen és nagy kihívásnak bizonyul új ötlettel előrukkolni, de ha szeretnétek egy kis segítséget kapni, mi az, amit tanácsos az írás során elkerülni, akkor fussátok át a “Tovább” mögött a látogatókkal összeszedett kis listánkat! Aki kedvet érez és kibővítené a felsoroltakat, a kommentekben várjuk kiegészítéseiteket!

 

Ubisali

  • A tökéletes hős, aki mindenkit megment, soha se esik semmi baja, szép/helyes, és aki minden problémát megold, meg azért meg is magyarázza.
  • Szentimentális beszélgetés egy nő és egy férfi között => csók
  • Az egyik főhős nyálas/ macsó búcsúszöveget mond a párjának, és igényesen kimúlik úgy, hogy simán túlélhette volna…

adamz

  • Szerintem az egyik legnagyobb közhely amikor a történet végén felébredő főhős ráeszmél, hogy az egész csak egy álom volt. 😀 És ehhez olykor hozzátartozik még az a rész, amikor meglát egy tárgyat a helyiségben, ami az álomban szerepelt.

Thea

  • A csúnya lány egy új frizurával és ruhával világszéppé válik.
  • A népszerű, gonosz csajról kiderül, hogy valójában van szíve.
  • A férfi főszereplő el sem gondolkodik olyan megoldáson, aminek a végén ne kellene feláldoznia az életét másokért.
  • A mellékszereplő sokkot kap, és sikoltozva várja, hogy lesújtson rá a vég (kard, szörny formájában).
  • Mindig annyi mellékszereplő szerepel, ahány áldozatra szükség van.
  • A főszereplő soha nem hibázik.
  • A férfi hősünk nőnemű barátnőjét, lányát biztosan elrabolják, hogy sakkban tartsák vele, és a főszereplő mindig elindul őt kiszabadítani (a női karakter közben szidja és bántalmazza a rosszfiúkat, hiszen ő is kemény csaj).
  • Teherbeesés által gerjesztett konfliktusok.
  • Az ellenség könnyen legyőzhető emberekkel veszi körül magát.
  • Buta szőke nő
  • Degenerált gyík srác, aki azt hiszi, a képregények és a Star Wars valóság, és gyerekként beszél vele a környezete (mellesleg bármire rávehető, ha egy csinos nő kéri).
  • Sportoló srác, akinek elege van a suli népszerű csajából, akivel járnia kell.

Rikardo

  • Ha a hős(nő) szőke, akkor a gonosz sötét, hajú, és fordítva.
  • A szőke csaj a gonosz.
  • A gonosz csaj a végére kibékül a főhősnővel és barinők lesznek.
  • A hős és a gonosz valaha legjobb barátok voltak.
  • A gonosz vagy rokona hősnek ( apja v (fél)testvére), vagy ő nyírta ki a hős családját.
  • A gonosz a hős mentorának egy korábbi tanítványa, aki rossz útra tévedt.
  • Ha a hős árva, gonosz nevelőszülőkhöz kerül, akik ha fizikailag nem is, de lelkileg és érzelmileg mindenképpen bántalmazzák.
  • Az árva hős természetfeletti képességekkel rendelkezik.
  • A gonosz varázsló fekete csuklyás köpenyt hord.
  • Ha valami katasztrófa fenyeget, azt az illetékesek megpróbálják eltussolni.
  • Mindenhez értő, legyőzhetetlen hős.
  • A nyomozó olyan társat kap, aki mindenben az ellentéte.
  • A nyomozó csak azután tudja megoldani az ügyet, hogy azt elveszik tőle, esetleg fel is függesztik.
  • A nyomozó önmaga után nyomoz.
  • Variációk iskolai szerelmi történetekre:
    – Variáció1: Gyík srácnak a suli menő csaja (élszurkoló) tetszik, aki a suli menő srácával (a focicsapat kapitánya) jár, de a végére természetesen megszerzi
    – Variáció 2: Ugyanez csak a lány a gyík, + még természetesen a bálkirálynőválasztást is ő nyeri
    – Variáció 3: Gyík srácnak van egy hozzá hasonló gyík barátnője. A lánynak bejön a srác, de annak a menő csaj tetszik. Menő csaj jó ideig le se tojja hősünket, majd váratlanul érdeklődést kezd mutatni iránta, hogy kihasználhassa valami sulis projekt kapcsán. Végül természetesen kiderül az igazság, menő csaj nagyot koppan, hőseik pedig egymásra találnak.

Dettyke

  • Általában ugye a félreértésekből adódnak a veszekedések, és hát a szerencsétlen pillanatban soha nem tisztázódik a helyzet, mert a felbőszült fél nem hagyja szóhoz jutni a másikat, aztán elrohan.

Etti

  • A két későbbi szerelmesünk a történet elején még utálja egymást.
  • Menekülés közben legalább egy szereplő minimum egyszer elesik (ez inkább filmeknél/sorozatoknál jellemző)
  • Mindenki mindig PONT a legjobb pillanatban toppan be, vagy akadályoz meg valamit.
  • A főgonosz, ahelyett, hogy sitty-sutty megölné főhősünket, előtte fél órás előadást tart az ördögi tervéről, vagy magyarázatot ad mit miért, aztán csodálkozik, hogy legyőzik.

Kiss Kiss

  • A teljes tudatlanságban nevelt árva lány.
  • A szerelmesek, akikről mindenki tudja hogy szerelmesek, kivéve ők.

AnatidaephobiaCookie

  • A tipikus karakterközhelyek… az aranyos, tisztaszívű, de naiv leányzó, aki remekül tanul, de barátai nincsenek és az élete sem fenékig tejfel, egészen addig, amíg rá nem jön, hogy egy különleges erő birtokában van… Esetleg lehetne egy hasonló jellemű barátnője, akit vele együtt piszkálnak a suli menő leányzói. Fiúban ugyanez megjelenhet, illetve a hatás kedvéért lehetne a hős árva.
  • “A mártír” – Nagyon gyakori valamiért -főleg tiniregényekben- a szenvedő főhős, akinek minden rossz. Szerencsétlen végiggyötrődi az egészet, közben folyamatosan csak ad, és ad, és ad és végül már nem lesz semmije, de egyszerűen annyira erkölcsös, hogy sosem követhet el hibát.
  • A kemény, hallgatag rossz fiú, akinek szörnyen-tragikusan-brutális háttértörténete van. Az arca meg sem rezdül, de a szívén ejtett sebek sosem gyógyulnak be. Csak egy lány segíthet rajta, akibe az első perctől kezdve beleszerelmesedik, de persze ezt nem mondhatja el neki, hiszen ő ugyebár kemény és meg kell küzdenie az érzelmeivel.
  • A szerelmeseket eltiltják egymástól a szüleik mert… hát… társadalmi különbségek? Persze, ez sok esetben indokolt, de időnként ennek a nagy szigornak nincsen különösebb oka.
  • A negatív karakterek túl gyakran ok nélkül negatívak, nincsen motivációjuk, csak kb. annyi, hogy jól kiakarnak szúrni a főhőssel és annak közvetlen környezetével.
  • A mozzanatokból a kedvencem az, amikor a rosszfiú megsérül, jól elterül a földön, de a tudatlan naiv barátnője odasiet hozzá. A srác tele sebekkel(ezek nem csúnyíthatják el, de nagyon szexinek kell lenniük!) és amikor a kedves hölgy óvatosan megérinti a horzsolásokat a srác elfojtottan felszisszen.
  • Amikor a szereplő napszemüvegben, bőrkabátban sétál, a háttérben pedig felrobban valami.
  • Az exrendőr/exnyomozó annyi idő után újra találkozik azzal a bűnözővel, akit sosem tudott elkapni, sőt, bár ezt alaposan titkolja, az a fickó nyírta ki a gyerekét/feleségét is.

 

Carmilla

  • Fogjuk a főszereplőfickót, meg a főszereplőcsajt, és átvitt értelemben zárjuk össze őket. Közös lakás, közös ügy – a lényeg, hogy ne szabadulhassanak egymástól, és a szerelmi szálat olyan banális és felszínt kapargató apróságokra építsük, mint valakinek az alakja, a hajának puhasága, stb. Így nagyban megkönnyítjük a szereplőink életét: nem kell megismerniük egymást.
  • Ha a pasinak van valakije, akkor az a velejéig gonosz. Sanszos, hogy a történet végére elkövet valami igazán csúnyát a főszereplőnőnk ellen.
  • Ha a nő megismeri a főhőst, és az dobja/később szakítanak, a nő még hónapokkal/évekkel később sem képes ránézni más férfira.
  • Ha képbe kerül egy gyerek, azt valaki örökbe fogadja. Ez lehet akár a nagyon kedvelt mellékszereplő is.
  • Tini szerelmi románcoknál egészen biztos, hogy a suli legjobb pasija a focicsapat kapitánya (ez a kettő együtt jár), aki ráadásul egy izomagyú bunkó, és szabadidejében kocka kölyköket dugdos bele mindenféle szekrényekbe, akik aztán 8 napon túl gyógyuló sérülésekkel kerülnek elő… Az iskolafelügyelet, a pszichológus és a tanárok, akik többnyire képzett emberek, és az a dolguk, hogy felismerjék, ha egy gyereket akár csak megpöckölnek otthon, rendre túl hülyék észrevenni mindezt, vagy épp kedvesen mosolyogva szemet hunynak fölötte…

 

Lee Bradley

  • A központi figura, a macsó pasi, aki a film végén majdnem vízbe fullad egy közelharc során, s miközben mászik kifelé a partra, a főhősnő odaugrik és megcsókolja, miközben a szerencsétlen alig kap levegőt..

 

Közösség