Hogyan építsünk? – 5. Húzzunk rá tetőt!

Az előző két alkalommal már megalapoztuk a házunkat, és a falakkal el is indultunk felfelé, ideje hát, hogy megkoronázzuk épületünket egy tetővel!

A tető mindig egy fordulópontot jelent az építésnél, ez ugyanis az ún. szerkezetkész épület egyik lehetséges határa. Innentől már kisebb lépésekben finomodik a ház kinézete a nyílászárókkal, szerelvényekkel és kiegészítő szerkezetekkel (pl. korlátok, kéménykürtők), amelyek már a tömegre nincsenek olyan jelentős hatással. De mielőtt ennyire előre szaladnánk, tekintsük is át, miket kell figyelembe vennünk, ha tetőt tervezünk!

Az embert ősidők óta foglalkoztatta egy kiemelt dolog: legyen tető a feje fölött. Az igények azóta bővültek, és most már az sem mindegy, hogy milyen tető, hogy néz ki, mivel fedjük le, milyen meredek…

Alaptételünk az, hogy bármilyen alaprajzi formára húzható tető, azonban, ha az esztétikát is szem előtt tartjuk, már fontos, hogyan formáljuk házunk alakját, mielőtt lefednénk. Az előző tippben utaltam párszor a tetőre, és arra, hogy mikre ügyeljünk a ferde falaknál például, azonban ennél jóval több dolgot fontos észben tartani, ha az épület elkészültével nem akarunk azzal szembesülni, hogy kihívás lesz a lefedése.

Tetők a valóságban – kitekintés

Először is végigmennék pár építészeti vonatkozáson a tetők kapcsán, amelyek a valóságban fontos szempontok, a játékban azonban nem kell véresen komolyan venni őket, de mindig jó érzés tudni, hogy házunk a valóságban is megállná a helyét.

Az első ilyen téma a tető dőlésszöge. A játékban első sorban a kinézet és az összkép határozza meg, hogy mennyire magas, vagy éppen lapos tetőt húzunk fel. A valós életben ezt azonban számos, józan ész diktálta érven alapuló tényező határozza meg.

Az egyik ilyen az éghajlat, azon belül is kiemelten az eső mennyisége. A tető elsődleges dolga, hogy a környezeti hatásoktól, köztük az esőtől megóvjon. Ahol jelentősen magasabb az éves csapadékmennyiség, azokon a tájakon magasabb tetőkkel találkozhatunk a gyorsabb esővíz levezetés miatt, míg a szárazabb éghajlatok esetében lapostetős építést választanak a helyiek.

A másik fontos tényező a tető fedésének anyaga. Egyrészt számít, hogy milyen nehéz a fedőanyag, és az is, hogy mennyire ereszti át a vizet. Azokon a vidékeken, ahol például kőtáblákból vagy palából, azaz nagyobb súlyú anyagokból készítették a tetőket, laposabb formákkal találkozhatunk, mivel meg kell akadályozni, hogy a fedő elemek lecsússzanak. Ezek egyúttal nem áznak át, így nem kell a nagy lejtés, hiszen nem okoz gondot, ha lassabban folyik le a víz. A szalma- vagy nádtetős házak esetében azonban már a vízáteresztés lesz a domináns tényező: itt nagyobb lejtésszöggel találkozhatunk, hogy a vizet hamarabb levezessék a tetőről. Ráadásul ezek a fedőanyagok könnyebbek, így rögzítésük is egyszerűbb, a meredek lejtés ellenére sem fognak lecsúszni a tetőről.

A játékba átültetve ezt a szempontot úgy tudjuk figyelembe venni, hogy a tető „mintájának” (azaz anyagának) kiválasztásakor nem teszünk alacsony tetőkre nádat, vagy más növényi eredetű fedést, túlságosan meredek tetőre pedig a cserép helyett már lehet érdemes inkább a cementpalát választani. Ezek természetesen nem kötelezően számba veendő szempontok, hiszen a játékban nem fog beázni a házunk, és a fedés sem fog lecsúszni a helyéről, de mégis valósághűbbé tudják tenni az épületeket.

Létezik azonban egy szabály, amely a tetők formáját határozza meg, és szintén a józan észen alapul. Szakszóval ez az úgynevezett hózug, amely egy olyan hibás kialakításra utal, amely során a víz nem kerül rendesen levezetésre a tetőről, és a tetőn megálló csapadék beázáshoz vezet. Ez jellemzően úgy alakulhat ki, ha egy tetőt nekilejtetünk egy fentebbi szintre vezető falnak, vagy két, egymás felé lejtő tető találkozik egymással.

A játékban természetesen ebből sem származik tényleges bajunk, de ezt a szempontot érdemes lehet szem előtt tartani, hiszen tetőformáink sokkal jobban tudnak ez által kinézni.

Az építészeti vonatkozásokkal csak eddig untattalak titeket, a továbbiakban igyekszem kizárólag a simsre korlátozni a tetők témáját.

 

Tetők a simsben – általánosságban

A ház tervezése nagyon komplex feladat, a tetőre például már a falak formájának tervezésekor gondolnunk kell. Felfelé haladva minden egyes szintnél változik az alaprajz, és az elmaradó területeknél át kell gondolnunk, hogy erkélyt, avagy tetőt szeretnénk oda helyezni. Bonyolultabb formák esetén érdemes erkélyt kialakítani, azonban az sem mindig előnyös, ha túlzásba visszük az erkélyek számát, kivéve, ha lapostetős kialakításra vágyunk.

A falformákkal való játék előnyei itt is megmutatkoznak. Egy négyzetes, széles épületszárny fölé például csak egy nagy, törés nélküli tetőt tudunk felhúzni, amiben nem sok izgalmat találunk. Ha viszont az alaprajzi forma töredezettebb, a tető alakja is összetettebb tud lenni, ami érdekesebb tömegformákhoz vezet.

Érdemes kihasználni a kontyolt, illetve az oromfalak tetők kombinálásában rejlő lehetőségeket is, és ami nálam az elsőszámú mottó: kerüljük az automatikus tető eszközt!

Az automatikus tető eszköz használatával egyrészt lekorlátozzuk a létrehozható tetőformát, másrészt sok más lehetőségtől is elesünk. Egyedül a tető magasságát tudjuk beállítani így, azonban ez is sokat hozzá tud tenni a ház kinézetéhez. Ha laposabb tetőformát választunk, akkor modernebb hatást érhetünk el, csúcsosabb formákkal pedig például a kísértetkastélyok hangulatát tudjuk megidézni.

A magasság beállításánál azonban mást is figyelembe vehetünk. Amennyiben például az adott tetőrész szintje fölött még épül emelet, szükség lehet ablakok elhelyezésére, amihez kellőképp alacsonyra kell állítanunk a tetőgerincet.

 

Tetők egymáshoz igazítása

Sok esetben olyan helyzet adódik, hogy több tetődarabból tudjuk összeállítani a teljes tetőformát. Példaként vegyünk egy verandát, ami körbefut a házunk körül. Ha ezt le szeretnénk fedni, a sarkokon kontyolt félnyeregtetőt kell elhelyeznünk az átfordulás kialakításához, a falhoz való csatlakozásnál pedig már oromfalas változatra van szükségünk, hogy ne lógjunk be a ház belsejébe (ez a probléma csak Sims 3 esetén adódik, ugyanis Sims 4-ben a bezárt szobák kimetszik a saját légterüket a tetőkből, így a belógás ott nem merül fel).

A több, egymáshoz csatlakozó tetőnél szükség van a tetőszakaszok egymáshoz igazítására. Sims 4 esetén az igazítással nincs probléma, hiszen lépcsőzetesen tudjuk csak állítani a lejtést, Sims 3-ban viszont nem ugrál előre megadott értékekre. Azonban itt több ellenőrzési lehetőségünk is adódik, ha azt szeretnénk, hogy két szomszédos tető azonos hajlásszögű legyen:

– A gerinc vonala: akár párhuzamos, akár merőleges egymásra a két rész, ha azonos mélységű, akkor a gerincüknek egyező magasságban kell lennie.

– Az eresz vonala: a tetők alsó vonala is mozog a dőlésszögtől függően, bár nem olyan nagy mértékben. Mégis felhasználhatjuk arra, hogy összeillesszük tetőinket, és még a két tetőrész egymáshoz viszonyított mérete sem számít.

Összemetsződések: ha két tetőszakasz egymással párhuzamos, nézhetjük a cserepek rajzolatát, illetve a kijelöléskor felvillanó részek egymáshoz közelítését. Amennyiben merőlegesek egymásra, úgy a vápa kirajzolódik, ha megegyezik a lejtés – minél közelebb kerülünk a megoldáshoz, annál hosszabb szakaszon.

 

Belógó tetők – Sims 3

A tetőkhöz kapcsolódó egyik legkényelmetlenebb dolog a fallal való találkozásból adódik, ez pedig az „A mennyezet túl alacsonyan van” hibaüzenet, amelyet tárgyak elhelyezésekor kaphatunk. A Sims 3-ban sajnos a falak nem metszik le a tetők végét, így azok belógnak a belső terekbe, nehezítve a berendezést, és szinte ellehetetlenítve a forgatáshoz szükséges képek elkészítését. Alapvető tanács, hogy a tetőket ne húzzuk be használatban lévő szint belsejébe, így a belógó részek csak a fal közvetlen közelében lévő elhelyezést zárják ki.

 

Tetőtér beépítés

Mindannyian láttunk már tetőtéri szobákat, lakásokat a valóságban, azonban Simsben nagyon ritka, hogy valaki ilyet építsen. Talán azért, mert kicsit több tervezést, vagy rutint igényel. Pedig megéri a belefektetett plusz energia, mert egyrészt értékes helyekhez juthatunk így, másrészt az itt elhelyezett szobák tudnak a leghangulatosabbak lenni.

Ezeknél a szobáknál a bevilágítás kérdését át kell gondolnunk, ugyanis a külső megjelenésre is hatással van. A bevett szokás a Simsben, hogy „kutyaól” szerűen kilógatunk egy falat, és azon helyezzük el az ablakot.

Sims 4-ben ezt könnyedén megtehetjük, hiszen a szoba kivágja a tetőből a szükséges helyet, Sims 3-ban pedig a kivágás úgy történik, hogy egy másik tetőt helyezünk a vágandó tető fölé, és az kivágja belőle a felső tető alá eső részeket, jelen esetben a kutyaól ablak terénél.

Megvilágítás szempontjából a legegyszerűbb, ha az oromfalas tetők falát használjuk. Ide ugyanis szabadon helyezhetünk el nyílászárókat, ami ráadásul megtöri a nagy sík felület monotonitását is.

Érdemes kikísérletezni, hogy milyen tető-lejtésszög esetén mekkora teret tudunk bent lefoglalni magunknak (vagyis, hogy hány mező széles az a tartomány, ahol a fal még nem lóg a tető síkja fölé).

 

Plafon vagy tető? – Sims 3

Sims 3-ban a terek felső lezárásánál felmerül a kérdés: plafon (padlóból húzott, festhető felület), vagy a tető legyen csak a fejünk fölött?

Ha normál méretű falakkal építjük a tetőteret, érdemesebb lehet a plafont választani (vagyis egy szinttel feljebb padlóval fedni a helyiség tetejét, majd azt alulról lefesteni). Ennek oka, hogy a tető alulról nézve sok esetben problémás lehet, néha egyszerűen átlátni rajta. Másrészt sokszor nem érződik plafon nélkül „közrezárt térnek”. Velem sokszor előfordul ugyanis, hogy annyira elmerülök a berendezésben, hogy lemarad a tető, és annak a hiánya játék közben fel sem tűnik (csak az volt gyanús, hogy a simek eláztak bent a lakásban valamiért, de még így se tudatosult bennem), hiszen alapvetően két szinttel lejjebb van a kamera, mert ott vannak a simek, ott játszom. Ha felülről „bedobozoljuk” a szobát, akkor egy szinttel feljebb lépve egyértelműen látszanak a helyiség fölső határai. Ami pedig szintén egy nyomós érv lehet a plafon használatára: a tető aljával ellentétben ez testre szabható.

 

Félnyereg tetők – Sims 3

A tetőtér formálásánál kifejezetten nehéz megoldani azt, hogy a tetőrészek ne terjeszkedjenek a falakon belülre. Ebben valamelyest segít a tetők összemetszése. Nagyrészt a nyereg és félnyereg tetők esetén, ha két tetőt áthúzunk egymás fölött, akkor a felső tető alá eső részeket kiharapja a játék a lentebbi tetőből. (Tehát a Sims 4-el ellentétben itt nem a szobák, és azok falai, hanem a tetők egymást metszik ki).

A félnyeregtetők egyébként (ha nem négyzet alaprajz fölött akarjuk használni) nagyon hasznos eszközök. Segítségükkel létrehozhatunk például aszimmetrikus nyeregtetőket, de a ház körüli terasz lefedésére is a félnyeregtető különböző fajtáit használhatjuk.

Ráadásul, ha a tetőformánk tagolt, és nem csak a legfelső szinten van egy összefüggő lefedés, hanem alsóbb szinteken is megjelenik tető, akkor többnyire ott is a félnyereg formákat tudjuk felhasználni, hogy ne szakadjon le az adott rész túlságosan a ház központi tömegétől, illetve, hogy ne alakuljon ki a cikkben említett hózug sem.

 

Sims 3 vs. Sims 4 tetői

Alapvetően Sims 3-ban hátrány, hogy falakkal nem tudjuk elmetszeni a tetőket, viszont előnyös, hogy a tetők egymást képesek elmetszeni. Sims 4-ben a szobák elmetszik a tetőt, viszont egyik tető a másikat nem. Ez akkor derül ki, ha két tetőt keresztülhúzunk egymáson, és az egyiket üvegtetővé alakítjuk.

Sims 3-ban problémás, hogy a félnyereg tető csak egy irányba tud lejteni adott telken, ezzel szemben Sims 4-ben a tetőket el tudjuk fordítani.

Sims 4-ben a tetőknél további lehetőség, hogy lehet őket külön-külön színezni, illetve a tetőket peremmel is el tudjuk látni, amely tovább finomítja a kinézetét, és szebb lezárásokat tudunk így létrehozni.

 

Konklúzió

A tetők kialakításánál tehát rengeteg lehetőségünk adódik, azonban számos olyan eset is létezik, amelyet a Sims 3 tetőeszköze képtelen megoldani. Sims 4 esetében már egy fokkal szerencsésebb a helyzet, de itt is adódnak korlátok. Érdemes kísérletezni, és itt is elsajátítani pár bevett formát, mint a falak esetében, mert ez is nagyban meg tudja könnyíteni a tervezést.

TimMac

A barkácsolás avatott mestere, ígéretes írópalánta, egyedi tartalom készítő. A Sims konspirációs teóriák lelkiismeretes közvetítője. Elhivatott fordító, Sims 3 és Sims 4 játékos, pótolhatatlan lektor.
TimMac

Latest posts by TimMac (see all)

Hozzászólás

Kérjük, jelentkezz be a hozzászóláshoz
  Feliratkozás  
Visszajelzés